5 tanulság, ami hozzásegít téged a sikeres társadalmi ESG programhoz
Az ESG (Environmental, Social, and Governance) ma már elkerülhetetlen téma, amelyet alaposan meg kell vizsgálni. Májusi írásunkban az ESG társadalmi vonatkozásaira összpontosítunk. Tesszük ezt azért, mert ez az a terület, amelyen eddig is tettünk lépéseket nonprofit szervezeteink, a Tehetség és Tudásközpont Alapítvány, illetve a PWA tevékenységén keresztül, tehát van egyfajta elhivatottságunk. Ugyanakkor a jövőben Borealis Consulting is szerepet kíván vállalni e téren, elsősorban cégek és vállalatok tanácsadói támogatásával, fejlesztésével. Tarts velünk!
Miről szól a júniusi Borealis Inspirációk?
- 5 perces cikk: 5 tanulság, ami hozzásegít téged a sikeres társadalmi ESG programhoz
- Esemény ajánló: Certified ESG Officer képzés a Borealis támogatásával
- Videó: Katona Melinda – Borealis Consulting | Emberek, rendszerek és folyamatok egysége
- Pályázati felhívás: Sikertörténetek 2023 – Van egy jó történeted?
5 perces cikk
5 tanulság, ami hozzásegít téged a sikeres társadalmi ESG programhoz
Az ESG-kezdeményezések nemcsak mások életének javításában, hanem a hosszú távú gazdasági értékteremtésben is kifizetődő befektetések lehetnek. A társadalmi kezdeményezéseket azonban általában nehéz meghatározni, és az előrehaladásukat és hatásukat nehéz mérni. Egy több mint 600 vállalatot vizsgáló felmérés során azonban néhány szervezet mégis kitűnt a társadalmi stratégiájával. A Harvard Business Review cikke elárulja azt az öt tanulságot, amelyet mindannyian megtanulhatunk abból, amit ezek a társadalmi hatású vezetők tettek.
Ha Te fenntarthatósági szerepet töltesz be egy nagy vagy közepes méretű vállalatnál, akkor valószínűleg jó elképzelésed van arról, hogy mennyire jól haladnak a környezetvédelmi erőfeszítéseid. Lehet, hogy van egy erőforrás-felhasználás-csökkentési terved, van egy kibocsátáscsökkentési célod, és folyamatban van néhány dekarbonizációs projekted. Ha az irányításban is részt veszel, akkor bizonyára fel tudod sorolni azokat a szabályokat és folyamatokat, amelyeket annak érdekében követtek, hogy cégetek ne csak az előírásoknak, hanem az iparág legjobb gyakorlatainak is megfeleljen.
Ha azonban a munkád a vállalat ESG-menetrendjének társadalmi (social) részével kapcsolatos, a célokat nehezebb lehet kitűzni, és az előrehaladást is nehezebb mérni. Még a „szociális” fogalom meghatározása sem egységes. Nagyrészt egy vállalat minden olyan tevékenységét és programját jelenti, amely támogatja a nála dolgozó emberek jólétének előmozdítását, az ellátási láncban vagy a közösségekben. Ide tartoznak a közösségi hatásra vonatkozó intézkedések, a munkavállalói wellness-programok, a sokszínűségre, a méltányosságra és a befogadásra irányuló kezdeményezések stb. is. Egy vállalat szociális stratégiája szempontjából a „Hogyan állunk?” kérdés megválaszolása kissé bonyolulttá válik.
A hatékony szociális stratégia kidolgozásának kihívásai egyértelműen kiderültek a Kearney Index of Social Performance (KISP), egy 602 vállalat körében végzett közelmúltbeli felmérésből. Megállapították, hogy ezeknek a cégeknek kevesebb mint a fele méri társadalmi projektjeinek gazdasági hatását. Csak egyharmaduk kap segítséget külső szakértőktől szociális kezdeményezéseik megvalósításához. A társadalmi menetrend egyik leglátványosabb részében – a sokszínűség, egyenlőség és befogadás terén 27%-uk jelezte, hogy nem rendelkezik stratégiával, további 20%-uk pedig csak ad hoc stratégiát jelzett a DEI terén. Ez a vegyes társadalmi teljesítmény nem egy adott iparágban vagy országban jellemző, hanem mindenhol nyilvánvaló.
A KISP felmérése szerint a vállalatok 5%-a rendelkezik fejlettebb társadalmi stratégiával. Ezek a vállalatok 100-ból 90 pontot értek el az indexen a társadalmi stratégia felállítása, a működési teljesítmény, valamint a hatás- és mérési mérőszámok tekintetében. Íme öt tanulság, amit mindannyian megtanulhatunk abból, amit ezek a társadalmi hatású vezetők tettek.
- Igazítsd társadalmi programjaid a vállalat stratégiájához!
A legjobb társadalmi kezdeményezések illeszkednek a vállalat meglévő stratégiájához és képességeihez. Az az egészségügyi vállalat, amely ingyenes megelőző szolgáltatásokat nyújt a fejlődő országokban, kihasználja a már meglévő tudását, kapcsolatait és hírnevét.
- Külső érdekeltek véleményének kikérése.
A közösség javát szolgáló kezdeményezésekhez szükséges a közösség hozzájárulása, a megvalósítandó ötletek valós értékének visszaigazolása..Tegyük fel, hogy egy élelmiszer-gyártó megpróbálja eldönteni, hogy a belvárosi iskolák étkeztetését vagy egy városi negyed komposztládákkal való ellátását választja. Miért ne vitatná meg ezeket az alternatív lehetőségeket az önkormányzati vezetőkkel?
- Alkalmazz többdimenziós megközelítést!
A felmérés szerint a legjobb munkát végző cégek nemcsak jótékonykodnak, hanem mélyen elköteleződnek az adott társadalmi terület támogatása mellett. Természetbeni adományokat, önkéntes munkát és pro bono felajánlásokat kínálnak egymást kiegészítő módon. Vegyük újra az élelmiszeripari gyártó céget, aki termékeinek egy részét eladományozza a környékbeli élelmiszerbankoknak, kedvező árazást kínál a helyi kisboltoknak, és együttműködik a közösségi iskolákkal is munkahelyi képzési programokat létrehozásában. Mindezek a kezdeményezések kapcsolódnak üzleti modelljéhez és valószínűleg ugyanakkor növelik vonzerejét a fenntarthatóság iránt érdeklődő álláskeresők és vásárlók körében is.
- Konzultálj szakértőkkel!
Civil szervezetek és tanácsadó cégek bevonása segít a közösségi igények megértésében és a programok hatásának mérésében. Az ilyen vállalatok közel ötször nagyobb gazdasági hatást érnek el.
- Mérd a hatást a megfelelő módon!
A társadalmi beruházások multiplikátorhatásai mérhetők, például az SROI (Social Return on Investment) segítségével, amely a társadalmi programok tényleges gazdasági hatását értékeli. Ezt azonban még mindig kevesen, – a megkérdezett vállalatok mindössze 20%-a – méri. Ez érthető, mert az ilyen elemzések bonyolultak. Gondoljunk egy élelmiszer-előállító vállalatra, amely élelmiszerkamrákat szervez egy fejlődő országban. Könnyen nyomon tudja követni az éléskamrákat igénybe vevő emberek számát; azt viszont már nehezebb felmérni, hogy az ingyenes élelmiszer segít-e az embereknek pénzt megtakarítani az iskolára, autóra vagy ruházatra, ami lehetővé teszi számukra a munkavállalást és a szegénységből való kilábalást. Pedig az üzleti tapasztalatok azt mutatják, hogy a társadalmi fejlesztési célok mérése növeli a hatásukat. A vállalatoknak példát kell venniük nonprofit társaiktól, és társadalmi kezdeményezéseiket értékteremtés szemszögéből kell vizsgálniuk. Ahogy az ESG-kezdeményezésekbe történő befektetések növekednek, a szociális programok nemcsak az emberek sorsát javítják, hanem hosszú távú gazdasági értéket is teremtenek.
Eredeti cikk: Succeeding at the “Social” Part of ESG by Beth Bovis
Esemény ajánló
Certified ESG Officer képzés a Borealis támogatásával
A Business Events csapatának szervezésében 3 napos/modulos, minősített ESG officer képzés indul június 11-13-án. Ügyvezetőnk, Katona Melinda lesz a 2 modul társelőadója 12-én Sujit Chaudhuri PhD., egyetemi docens, ESG HR és stratégiai szakértő és tanácsadó mellett. Téma: Belső tanácsadói kompetencia és kommunikáció.
Megnézem: Certified ESG officer képzés
Videó
Katona Melinda – Borealis Consulting | Emberek, rendszerek és folyamatok egysége
Pályázati felhívás
Sikertörténetek 2023 – Van egy jó történeted?
Egyesületünk, a PWA – Sikeres Nők Egyesülete, a Seed Foundation Hungary -val és a VOSZ – Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége kiemelt támogatásával pályázatot írt ki, melyben keressük 2023 sikeres vállalkozónőit és női vállalatvezetőit. Ha Te vagy az a női vállalkozó vagy vállalatvezető, aki inspiráló történetével erőt ad másoknak, ne habozz jelentkezni! Rövid, velős, emberi történeteket várunk 2024. június 30-án éjfélig. Részletek: https://www.pwa.hu/a-tortenet-folytatodik/
Ez volt a Borealis Inspirációk júniusi írása. Tarts velünk egy hónap múlva is!
Ha szeretnéd, hogy a Borealis Inspirációk a levelesládádban landoljon, iratkozz fel levelező listánkra és elsőként értesülhetsz híreinkről, kedvezményeinkről.
Üdvözlettel: a Borealis csapata
–
Borealis Consulting – Cégeket fejlesztünk
Borealis Engineering Solutions – BES(t) Solutions 4win
Northern Light Discovery – From good to great organization