Cégek és emberek, együtt a bajban (is)
Ebben a nehéz, sok negatív tényezővel (háború, klímaváltozás, energiaár-robbanás stb.) súlyosbított időszakban egyáltalán nem mindegy, hogyan kezelik a cégek a munkavállalóikat, a munkavállalóik félelmeit, szorongásait. Ugyanakkor legyen bármilyen bonyolult és válságos a helyzet, mindig lehet belőle lehetőséget kovácsolni.
Lojalitás oda-vissza
A szervezet oldaláról nézve az egyik lehetőség, hogy miközben a szervezet elkötelezettséget vár el a dolgozóktól, kérdés, hogy ő maga hogyan reagál a kialakult helyzetre. Azt üzeni-e, hogy ez a te problémád, oldd meg magad, vagy ellenkezőleg, azt, hogy közös a jövőnk, és ezért nem hagylak egyedül a bajban. Ha az utóbbit teszi, akkor kérdés, hogy üzenete nyomatékosítása érdekében indít-e tényleges akciókat, kidolgoz-e a munkatársak biztonságát növelő megoldásokat, amelyek célja végső soron azoknak a kulcsembereknek a megnyugtatása, megtartása, akikkel együtt képzeli el a jövőjét. Másképpen fogalmazva, elindít-e egy kulcsember programot, amelynek keretében sok mindent megtesz azért, hogy a nehéz időkben is megtartsa a motivált, elkötelezett dolgozóit. Miközben tehát lojalitást vár el a dolgozóitól, nagyszerű üzenet, ha ő maga is lojális hozzájuk.
Ráhatás
Egy másik nagyon fontos kérdés, amiből lehetőséget lehet teremteni, hogy a szervezet maga mire helyezi a fókuszt: hagyja-e, hogy a külső „drámák” teljes mélységükben befolyjanak a szervezetbe, vagy inkább befelé, a saját ügyeire figyel. Ez alatt azt értem, hogy megerősíti, megszilárdítja a saját jövőképét, megvizsgálja, hogy mire van ráhatása, és csak olyasmivel foglalkozik, ami a hatókörén belül esik. Azzal viszont nagyon: kockázatokat elemez, cselekvéseket azonosít, és mindezt kommunikálja a munkavállalók felé. Amire nincs ráhatása, azt viszont a kapukon kívül hagyja: hiába hozná ugyanis be, mivel megoldani nem tudná őket, csak a bizonytalanságot, a félelmet növelné.
Fontos, hogy ezekben az időkben a korábbiaknál is egyértelműbben csak azzal foglalkozzunk, ami ránk tartozik: nézzük meg, fizikailag kik a legérintettebbek ebben a helyzetben, hogyan tudjuk stabilizálni a költségvetésünket, milyen lépéseket tudunk tenni a tartalékolás érdekében, hogyan tudunk olyan kommunikációs csatornákat kiépíteni, amelyeken keresztül eszközöket, módszereket adunk a kollégáinknak arra, hogy növeljék a pénzügyi tudatosságukat, erősítsék a mentális ellenállóképességüket, hogy a saját életükbe is át tudják vinni azt, amit mi mint vállalat véghez viszünk. Ezekkel az eszközökkel nagy mértékben tudjuk csökkenteni a stresszt, tudatosabban tudjuk kezelni a válsághelyzeteket, és bizalmat tudunk építeni a szervezetben. Ugyanis, ha a szervezet dolgozói - a vezetők közvetítésével - azt látják, hogy a cégnek van terve arra, hogyan küzdjön meg a problémákkal, ráadásul erről rendszeresen kommunikál is a dolgozókkal, a hangsúlyt a megoldására és nem a problémára helyezi, akkor mindebből lehet lehetőséget kovácsolni.
Háború vagy rezsiszámla?
Egy szervezetben emberek dolgoznak, így a munkáltató, a szervezet emberi problémákkal, emberi helyzetekkel találja szembe magát. Az nagyon jó, ha a vállalat tisztában van a dolgozóit foglalkoztató ügyekkel, mert ha kritikus helyzet alakul ki, akkor jó eséllyel be tud lépni a folyamatba, és tud segíteni. Vannak olyan szervezetek például, amelyek létrehoznak egy szolidaritási alapot, amelyből a kiélezett helyzetekben támogatni tudják a leginkább rászorulókat. Ilyenre most, a megnövekedett rezsiszámlák idején, bizonyára lesz példa. Egy ilyen támogatással a munkaadó átsegíti a munkavállalót élete egy nehéz szakaszán. Erre van ráhatása a cégnek: különböző megoldásokkal, átcsoportosításokkal, előrehozott kifizetésekkel tud segíteni. Abba, hogy merre tart a háború, mi lesz a kimenetele, viszont nincs beleszólása, ezért is jó, ha az erőforrásait nem ez utóbbira fecsérli el.
Persze nemcsak pénzzel tud segíteni, hanem egyéb, nem közvetlenül anyagi eszközökkel is, például a dolgozók pénzügyi tudatosságnak a növelésével, hiszen a vállalatnál, lévén a cég egy gazdálkodó szervezet, nagyon sok ilyen jellegű tudás halmozódik fel. Érdemes ezt a tudást szabadon áramoltatni. Sajnos sok ember pénzügyi tudatossága nem áll magas szinten, válsághelyzetben pedig még eszköztelenebekké válnak a kollégák. A munkáltató ilyenkor segíthet a munkatársaknak a költségvetésük áttekintésében, a megtakarítási, átcsoportosítási lehetőségek feltárásában, az energiafogyasztásban rejlő megtakarítási lehetőségek beazonosításában, bevételi források feltárásában, „készletgazdálkodásuk” racionalizálásában (például bizonyos cikkek esetében, ahol áremelkedés várható, a vásárlás előrehozatalában).
A cég tehát ilyen formában is tudja segíteni az egyént, és van is ebben felelőssége, mert nagyon fontos, hogy ilyen helyzetben se engedje ki az irányítást a kezéből.
Lelki egyensúly
A fizikai szükségletek mellett nem szabad elhanyagolni a mentális igényeket, sőt, ez utóbbiak talán még fontosabbak is az előbbieknél. Egy szervezet sokféleképpen járulhat hozzá alkalmazottai mentális egészségének a megszilárdításához. A legnyilvánvalóbb az, hogy együttműködik szakemberrel, pszichológussal, amint erre a COVID idején is bőségesen láthattunk példákat. Tud olyan képzéseket, tréningeket indítani, amelyek célja a dolgozók érzelmi rezilienciájának növelése. Azzal is tud segíteni, ha strukturált problémamegoldásra tanítja a munkatársakat. Ezzel támogatja a munkatársait abban, hogy a saját életükben is alkalmazzák a tréningeken bemutatott megközelítéseket.
Azzal is hozzá tud járulni a vállalat a munkatársak lelki egyensúlyához, ha jó munkahelyi légkört, és legfőképpen kiszámíthatóságot teremt. Ebben az esetben a munkatársak sokkal jobban elviselik a megpróbáltatásokat. Például a cég kijelenti, hogy a következő két hónapra elkészítette a költségvetési tervét, ami azt jelenti, hogy két hónapig nagyon nagy bizonyossággal erre és erre lehet számítani. Azáltal, hogy adunk ilyen előre látható „blokkokat”, biztonságot teremtünk a dolgozók részére is. Nagyon fontos, hogy hogyan kommunikálunk a szervezetben: tudjuk, hogy 3-4 évre előre nem tudunk biztos jövőt teremteni, de legalább lépésről lépésre, rövid időszakokra teremtsük meg a biztonságérzetet és a nyugalmat a szervezetben.
Katona Melinda
(a Klubrádióban 2022. szeptember 24-én elhangzott beszélgetés alapján)
A beszélgetést meghallgathatod itt: https://www.klubradio.hu/archivum/szerepvallalas-2022-szeptember-24-szombat-1300-27885