logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2022.12.02 - 3 éve
Borealis

Cégek és emberek, együtt a bajban (is)

Ebben a nehéz, sok negatív tényezővel (háború, klímaváltozás, energiaár-robbanás stb.) súlyosbított időszakban egyáltalán nem mindegy, hogyan kezelik a cégek a munkavállalóikat, a munkavállalóik félelmeit, szorongásait. Ugyanakkor legyen bármilyen bonyolult és válságos a helyzet, mindig lehet belőle lehetőséget kovácsolni.

 

Lojalitás oda-vissza

A szervezet oldaláról nézve az egyik lehetőség, hogy miközben a szervezet elkötelezettséget vár el a dolgozóktól, kérdés, hogy ő maga hogyan reagál a kialakult helyzetre. Azt üzeni-e, hogy ez a te problémád, oldd meg magad, vagy ellenkezőleg, azt, hogy közös a jövőnk, és ezért nem hagylak egyedül a bajban. Ha az utóbbit teszi, akkor kérdés, hogy üzenete nyomatékosítása érdekében indít-e tényleges akciókat, kidolgoz-e a munkatársak biztonságát növelő megoldásokat, amelyek célja végső soron azoknak a kulcsembereknek a megnyugtatása, megtartása, akikkel együtt képzeli el a jövőjét. Másképpen fogalmazva, elindít-e egy kulcsember programot, amelynek keretében sok mindent megtesz azért, hogy a nehéz időkben is megtartsa a motivált, elkötelezett dolgozóit. Miközben tehát lojalitást vár el a dolgozóitól, nagyszerű üzenet, ha ő maga is lojális hozzájuk.

Ráhatás

Egy másik nagyon fontos kérdés, amiből lehetőséget lehet teremteni, hogy a szervezet maga mire helyezi a fókuszt: hagyja-e, hogy a külső „drámák” teljes mélységükben befolyjanak a szervezetbe, vagy inkább befelé, a saját ügyeire figyel. Ez alatt azt értem, hogy megerősíti, megszilárdítja a saját jövőképét, megvizsgálja, hogy mire van ráhatása, és csak olyasmivel foglalkozik, ami a hatókörén belül esik. Azzal viszont nagyon: kockázatokat elemez, cselekvéseket azonosít, és mindezt kommunikálja a munkavállalók felé. Amire nincs ráhatása, azt viszont a kapukon kívül hagyja: hiába hozná ugyanis be, mivel megoldani nem tudná őket, csak a bizonytalanságot, a félelmet növelné.

Fontos, hogy ezekben az időkben a korábbiaknál is egyértelműbben csak azzal foglalkozzunk, ami ránk tartozik: nézzük meg, fizikailag kik a legérintettebbek ebben a helyzetben, hogyan tudjuk stabilizálni a költségvetésünket, milyen lépéseket tudunk tenni a tartalékolás érdekében, hogyan tudunk olyan kommunikációs csatornákat kiépíteni, amelyeken keresztül eszközöket, módszereket adunk a kollégáinknak arra, hogy növeljék a pénzügyi tudatosságukat, erősítsék a mentális ellenállóképességüket, hogy a saját életükbe is át tudják vinni azt, amit mi mint vállalat véghez viszünk. Ezekkel az eszközökkel nagy mértékben tudjuk csökkenteni a stresszt, tudatosabban tudjuk kezelni a válsághelyzeteket, és bizalmat tudunk építeni a szervezetben. Ugyanis, ha a szervezet dolgozói - a vezetők közvetítésével - azt látják, hogy a cégnek van terve arra, hogyan küzdjön meg a problémákkal, ráadásul erről rendszeresen kommunikál is a dolgozókkal, a hangsúlyt a megoldására és nem a problémára helyezi, akkor mindebből lehet lehetőséget kovácsolni.

Háború vagy rezsiszámla?

Egy szervezetben emberek dolgoznak, így a munkáltató, a szervezet emberi problémákkal, emberi helyzetekkel találja szembe magát. Az nagyon jó, ha a vállalat tisztában van a dolgozóit foglalkoztató ügyekkel, mert ha kritikus helyzet alakul ki, akkor jó eséllyel be tud lépni a folyamatba, és tud segíteni. Vannak olyan szervezetek például, amelyek létrehoznak egy szolidaritási alapot, amelyből a kiélezett helyzetekben támogatni tudják a leginkább rászorulókat. Ilyenre most, a megnövekedett rezsiszámlák idején, bizonyára lesz példa. Egy ilyen támogatással a munkaadó átsegíti a munkavállalót élete egy nehéz szakaszán. Erre van ráhatása a cégnek: különböző megoldásokkal, átcsoportosításokkal, előrehozott kifizetésekkel tud segíteni. Abba, hogy merre tart a háború, mi lesz a kimenetele, viszont nincs beleszólása, ezért is jó, ha az erőforrásait nem ez utóbbira fecsérli el.

Persze nemcsak pénzzel tud segíteni, hanem egyéb, nem közvetlenül anyagi eszközökkel is, például a dolgozók pénzügyi tudatosságnak a növelésével, hiszen a vállalatnál, lévén a cég egy gazdálkodó szervezet, nagyon sok ilyen jellegű tudás halmozódik fel. Érdemes ezt a tudást szabadon áramoltatni. Sajnos sok ember pénzügyi tudatossága nem áll magas szinten, válsághelyzetben pedig még eszköztelenebekké válnak a kollégák. A munkáltató ilyenkor segíthet a munkatársaknak a költségvetésük áttekintésében, a megtakarítási, átcsoportosítási lehetőségek feltárásában, az energiafogyasztásban rejlő megtakarítási lehetőségek beazonosításában, bevételi források feltárásában, „készletgazdálkodásuk” racionalizálásában (például bizonyos cikkek esetében, ahol áremelkedés várható, a vásárlás előrehozatalában).

A cég tehát ilyen formában is tudja segíteni az egyént, és van is ebben felelőssége, mert nagyon fontos, hogy ilyen helyzetben se engedje ki az irányítást a kezéből.

Lelki egyensúly

A fizikai szükségletek mellett nem szabad elhanyagolni a mentális igényeket, sőt, ez utóbbiak talán még fontosabbak is az előbbieknél. Egy szervezet sokféleképpen járulhat hozzá alkalmazottai mentális egészségének a megszilárdításához. A legnyilvánvalóbb az, hogy együttműködik szakemberrel, pszichológussal, amint erre a COVID idején is bőségesen láthattunk példákat. Tud olyan képzéseket, tréningeket indítani, amelyek célja a dolgozók érzelmi rezilienciájának növelése. Azzal is tud segíteni, ha strukturált problémamegoldásra tanítja a munkatársakat. Ezzel támogatja a munkatársait abban, hogy a saját életükben is alkalmazzák a tréningeken bemutatott megközelítéseket.

Azzal is hozzá tud járulni a vállalat a munkatársak lelki egyensúlyához, ha jó munkahelyi légkört, és legfőképpen kiszámíthatóságot teremt. Ebben az esetben a munkatársak sokkal jobban elviselik a megpróbáltatásokat. Például a cég kijelenti, hogy a következő két hónapra elkészítette a költségvetési tervét, ami azt jelenti, hogy két hónapig nagyon nagy bizonyossággal erre és erre lehet számítani. Azáltal, hogy adunk ilyen előre látható „blokkokat”, biztonságot teremtünk a dolgozók részére is. Nagyon fontos, hogy hogyan kommunikálunk a szervezetben: tudjuk, hogy 3-4 évre előre nem tudunk biztos jövőt teremteni, de legalább lépésről lépésre, rövid időszakokra teremtsük meg a biztonságérzetet és a nyugalmat a szervezetben.

Katona Melinda

(a Klubrádióban 2022. szeptember 24-én elhangzott beszélgetés alapján)

A beszélgetést meghallgathatod itt:  https://www.klubradio.hu/archivum/szerepvallalas-2022-szeptember-24-szombat-1300-27885

 

Címkék:
Borealis

Stratégiai tervezés és végrehajtás úton tartással, szakmai támogatással. Arra inspiráljuk a vállalkozásokat, hogy kihozzák magukból a legjobbat és partnerek lehessünk a hosszú távon is eredményes változások megvalósításában. Cégfejlesztő, szervezetfejlesztő, üzleti stratégiai tanácsadó vállalkozás vagyunk. Munkatársaink több évtizedes vezetői, üzleti, változáskezelési és szervezetfejlesztési tapasztalatával, emberközpontú gondolkodásmódjával illetve újszerű, digitális HR Tech megoldásainkkal járulunk hozzá a Te céged fejlődéséhez is. Fókuszterületeink: >> New Ways of Working megoldáscsomagok : Jövőbiztos szervezet, Változási képesség, Teljesítménymenedzsment, Vezetői képességek, Energizálás és Reziliencia >> Transzformáció menedzsment >> Jövőalkotó program >> Mérnöki és projekt szolgáltatások - Borealis Engineering Solutions >> Digitális megoldások, HR tech: The Journey megoldáscsomag >> Képzés és fejlesztés - programok kicsiben és nagyban >> ACT4YOU - a tudásmegosztó platform A Borealis Group tagja

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Borealis

Célunk, hogy megosszunk Inspiratív, szakmai tartlamakat, tanácsadói munkánk tapasztalataiból nyert legjobb gyakorlatokat, eseményeink összefoglalóit, szakmai cikkeket munkatársaink tollából. Kimelt témáink: Elkötelezettség és bizalom, HR tech megoldások, visszajelzési kultúra, generációk együttműködése, tudásbarát munkahely, tudástranszfer, kiválóság, generációk együttműködése, női vezetők, stb.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu