Így látja a menedzsment
Legutóbbi, decemberben lezárult 5 kérdéses mini felmérésünkben arról kérdeztük a HR vezetőket, cégvezetőket és döntéshozókat, hogy tapasztalatuk szerint a változások, hogyan hatottak a szervezet működésére, az üzleti teljesítményre, eredményre? Első körben arra voltunk kíváncsiak, hogy tervezett-e a további, immár jól kialakított működés, mi jelenti a legnagyobb kihívást, annak mekkora hatása van a szervezetre nézve, és milyen eszközt választottak ezek megugrásához.
A válaszadók többsége szerint az új járványügyi intézkedések komoly kihívást állítottak a szervezetük életébe. Az otthoni munkavégzés, a személyes kapcsolódás hiánya rányomhatja bélyegét a munkavállalók hangulatára, motivációjára és teljesítményére egyaránt. Új rutin- és munkafolyamatok bevezetése alapvetően sem zökkenőmentes egy szervezet életében, ám most nehezítő körülményekkel fűszerezve, még nagyobb odafigyelést és bevonódást igényel a vezetők, és nagyobb erőfeszítést a munkavállalók részéről.
A kihívások, problémák megoldására a legjobb módszer egy terv kidolgozása, hiszen megkönnyíti a döntéshozást a fókusz megtartásával. Éppen ezért örömmel konstatáltuk, hogy a szervezetek több, mint fele kész tervvel fogadja a következő időszak kihívásait. Ez elengedhetetlen része a cég-, és csapatvezetésnek. Egy jó stratégia mindig támpont a válságos időkben is.
Felmérésünk alapján a legnagyobb üzleti / szervezeti nehézséget az alábbiakban látják a döntéshozók:
- munkaerő megtartása
- alapanyaghiány és árak emelkedése
- bizonytalan, előre nem látható események
Látható, hogy ezek között vannak olyan tényezők, melyek a szervezetek tevékenységétől függetlenül alakulnak, tehát a szervezeteknek hatásuk arra nincs. Érdemes azokra a kihívásokra fókuszálni, melyre befolyással is bírnak a szervezetek (pl. munkaerő megtartása). A fentieket nézve talán nem is annyira meglepő eredmény, hogy ezek a kihívások a megkérdezettek 60%-a szerint komoly befolyással vannak az üzleti teljesítményükre.
Ezen megoldásra váró helyzetek kezelésének módszerére is kitér a felmérés, mely kérdésre többek között olyan válaszok érkeztek, melyek arról adnak tanúbizonyságot, hogy a szervezetek rugalmasan igyekeznek kezelni minden eléjük gördülő nehézséget, függetlenül attól, hogy arra van-e befolyásuk. Néhány beérkezett válasz a kihívások kezelésének módjáról:
- rugalmas munkaidő bevezetése
- igényfelmérés
- fejlesztések
- beszállítói kör bővítése
- egyedi szerződéskötés és teljesítés
- őszinte, nyílt kommunikáció a kollégákkal / partnerekkel
Összegezve a felmérés eredményeit, elmondhatjuk, hogy a szervezetek bár nehézségekkel találkoznak az új helyzet miatt, de mindezt agilisan és előretekintve, a megoldásokra összpontosítva küszöbölik ki, természetesen az üzleti és szervezeti érdekek megtartása mellett.