logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2022.10.06 - 3 éve
Kovács Kata

Z generáció a munkaerőpiacon - Hogyan gondolkozz az ő fejükkel?

​​​​​​​Az employer branding arról szól, hogy vonzó, hiteles és a lehető legegyedibb munkáltatói arculatot alakítsuk ki. Mindez segít a kiszemelt munkavállalói célcsoportokat elérni, megszerezni, gördülékenyen beilleszteni, és ami még fontos, megtartani. Hogy mindezt sikeresen teljesíthessük, a kommunikációnkat úgy kell kialakítani,  hogy a célcsoportunkat érjük vele el. Kimondottan az ő "nyelvükön" kell kommunikálni.  Érdekel, hogy mi fogja meg a Z generációt? Olvass tovább!

Ahhoz, hogy a HR részleg biztosítani tudja a szükséges munkaerőt, figyelmet kell fordítania a Z generáció igényeinek megértésére és kielégítésére. Az Y generáció mellett, 33%-ban Z generációs munkavállalók töltik be a munkaerőpiacot. Elérésükre a Covid19, és az ezt követő gazdasági válság is hatással volt. A változással pedig lépést kell tartanunk, hiszen az embereket is folytonos átalakulás jellemzi. Az a cég tud sikeresen fennmaradni, amelyik követi a változásokat, mer újítani, elsőként fedez fel, tudatos és kellőképpen ismeri a célcsoportot. Cikkemben most azzal foglalkozom, hogy hogyan viselkedik a Z generáció a munkaerőpiacon, milyen igényei, és preferenciái vannak egy munkahely kapcsán. 

 

Hogyan ismered fel a Z generációt?

"Ezek a mai fiatalok.." hallhattuk mi is elégszer. A technológia és digitális fejlődés "kényelmes" társadalmat hozott létre. Nem kell mindenért keményen hajtani, bármit házhoz rendelhetünk az internet segítségével, minden hírt kézhez kapunk blogokról, hírportálokról. Szomszéd Marika sem kukucskál már át Jolikához, ha kíváncsiskodni kíván, hanem egyszerűen felmegy Facebookra, és máris tudja amit szeretne róla tudni. Habár mind bele tanultunk a digitális világba, a Z generáció mégis más, hiszen beleszületett ebbe a fejlett világba. Nem is tudja milyen ezek nélkül az élet. A tudattalan részét képezi náluk a kényelmes világ. A toborzás szemszögéből nagy rugalmasságot igényel a Z generációhoz alkalmazkodni. Új eszközöket kell bevetni, új platformokon kell őket elérni.

 

Mit vár a Z generáció a munkáltatótól?

  • fejlesztési programokat
  • képzési rendszeret
  • több pozícióban is kipróbálhassák magukat
  • mentorálást és coachingot
  • képességeiknek, szaktudásuknak megfelelő feladatokat
  • sikerélményt
  • kreatív feladatokat
  • eredményt hozó feladatokat
  • támogatást önmegvalósításra, szakmai fejlődésre, állandó tanulásra
  • jókedvet, humort
  • környezetbarát törekvést
  • globális gondolkodást
  • családbarát felfogást
  • 0 túlórát
  • új kihívásokat

Mit várhatsz a Z generációtól?

  • digitálisan műveltek, 
  • gyorsan fogadják az információt, 
  • azonnali választ várnak, 
  • folyamatosan kapcsolatban vannak, 
  • párhuzamosan végeznek munkát, nagyon mobilisak,
  • rendkívül szociálisak,
  • nagy jelentősége van a munkahelyi személyes kapcsolatoknak,  fontos számukra, hogy legyen fix munkahely,
  • legyen lehetőség a home office-ra is,
  • legyen fix munkaidő,
  • legyen választási lehetőség esetenként élni 2-3 órányi rugalmassággal,
  • a főnök elérhető közelségben legyen,
  • ne ellenőrizzék minden lépésüket,

 

Mi mozgatja a Z generációt?

  • Egészséges és biztonságos munkakörülmények
  • Vezető személyisége
  • Fejlődési és karrierlehetőség
  • Vonzó alapbér
  • Munkatársak személyisége
  • Megfelelő fizikai munkakörnyezet
  • Csapatmunka
  • Rugalmas munkaidő
  • Minőségi munkaeszközök
  • Termékek és szolgáltatások kiváló minősége
  • Változatos és ösztönző feladatok
  • Teljesítményértékelés
  • Családbarát-munkahely
  • Béren kívüli juttatások
  • Egészségmegőrzés támogatása
  • Vonzó vállalati környezetet, világos szervezeten belüli karriercélokat, objektív teljesítményértékelést, közösségi érzést és személyre szabott fejlesztést keresnek. Gyakori teljesítményértékelő beszélgetésekre vágynak, ahol az eddigi teljesítmény értékelését túl a jövőbeli tervekről beszélhetnek.
  • Belépéskor inkább a fizetés és a munkakörülmények a mérlegelés szempontjai, távozáskor viszont a felettesük hozzáállása vagy a munkahelyi légkör. Fontosak a családbarát intézkedések megléte, és az egészségmegőrzés támogatása. 

 

Ezek a legfontosabbak a Z generáció tagjainak!

  • Készítsük fel vezetőinket a munkaerőpiac átalakulására. Ösztönözzük a coaching szemléletű vezetést. A Z generáció tagjai leginkább emberközpontú, igazságos, jó kommunikációs képességekkel rendelkező, és karizmatikus vezetőre vágynak. Fontos számukra, hogy a főnök ne figyelje minden lépésüket, inkább mentorként támogassa őket. 
  • Alakítsunk ki egy jó kompenzációs csomagot. Ha az alapbért nem tudjuk emelni, akkor gondolkodjunk bónuszokban, egyéb juttatásokban! A Z generációnak fontos a magas fizetés, és mivel könnyen vált, könnyen csábíthatja el tőled a konkurencia.
  • Legyen képzési és karrierterved. Ezt már az onboarding során beszéld meg az új kollégával, hogy lássa, milyen lehetőségei vannak a vállalaton belül. Ha ismered a képességeit, azokat a területeket emeld ki, amiről tudod hogy neki megfelelő. Ne ijeszd meg túl nagy felelősséggel járó feladatokkal.
  • Készülj fel az új belépő érkezésére! Legyen előkészítve az asztala, a munkaeszközei. Mutasd meg neki, hogy működik a nyomtató, a kávéfőző, és azok a programok, amelyeket használnia kell a munkája során. Úgy válaszd meg a munkaeszközeit, hogy azok segítsék a munkavégzését. Ha például nagy Excel táblákkal kell dolgoznia, készíts elő olyan laptopot neki, ami bírja a gyűrődést.
  • Készítsd fel a kollégákat az érkezésére! Gondold át, hogyan fogod bevonni a csapatmunkába! Szervezz kisebb csapatépítő eseményeket, hogy be tudjon illeszkedni.
  • Átgondolt onboarding terv: Találd ki előre, hogy mikor, milyen feladatokba tudod bevonni őket.
  • Tarts rendszeres teljesítményértékelő beszélgetésket, ahol a következő időszak céljai is kijelölhetők!
  • Alakíts ki egészségfejlesztési programot! Ehhez rengeteg ötletet olvashatsz a munkahelyi egészségfejlesztési módszerekről szóló cikkemben.
  • Tegyél lépéseket a munka-magánélet egyensúlyának javításáért! Ha teheted, biztosíts lehetőséget a home office-ra, és a rugalmas munkaidőre, vagy részmunkaidőre.

Hogyan szólítsd meg a Z generációt?

A fiatal korosztálynak fontos a cég megjelenése, az image, a márka népszerűsége, ezért a social media oldalakon követik a számukra vonzó cégeket. Ilyen oldalak a már jól ismert Facebook, Instagram, LinkedIn, de a brand népszerűségét fokozhatod TikTok megjelenéssel, ami a Covid alatt robbant be a fiatalok körében.

Szintén gyakori az állásportálok használata, és a személyes kapcsolatokon keresztül történő informálódás. Az egyetemekre szervezett vendégelőadásoknak inkább figyelemfelkeltő hatása van, kevésbé befolyásolja a döntést. A gyakornoki programok segítségével pedig saját tapasztalatokat szerezhetnek, így ezek a programok nagyon népszerűek a fiatalok körében, de a gyakornoki helyekkel kapcsolatban is komoly elvárásaik vannak.

 

Hol, és hogyan keres állást a Z generáció?

Talán már sejted Te is, hogy a Z generáció, elsősorban az interneten keres állást. Ezt követik az állásportálok, majd a családi, ismerősi kapcsolatok. Minden második Z generációs fiatal használja csak ki a kapcsolati hálóját. Csaknem egynegyedük az egyetemen keresztül is elérhetőek, az állásbörzék azonban az ő esetükben sem kiemelkedő álláskeresési forma.

 

 

Hova kattint legszívesebben a Z generáció? 

A cégekről való információszerzés esetén a Z generáció legtöbbször a cég weboldalát, karrier oldalát keresi fel. Ezt követi a Facebook 64%-kal, valamint a híroldalak 28%-kal. Érdemes tehát nyomon követni, hogy mi jelenik meg cégünkről a nagyobb hírportálokon. 

Emellett szintén jó megoldás, ha aktivizáljuk a social media felületeinket és reagálunk az ott megjelenő trendekre is. A Z generáció nagyobb arányban használja a Youtube-ot, mint a LinkedIn-t, így őket a Facebook mellett inkább a videós portálon érdemes megszólítani. Valószínűleg fogékonyabbak is egy jól megfogalmazott videós üzenetre.

Ebből munkáltatóként az a fontos, hogy a legfőbb információkat, mindig tegyük elérhetővé a karrier oldalunkon. Kommunikáljunk ott is minél több mindenről, ami segít a potenciális jelöltnek elképzelni, hogy milyen lehet a cégnél dolgozni. Weboldalunk legyen felhasználóbarát, könnyű folyamatok vezessenek a jelentkezéshez. 

A második legfontosabb platform a Facebook, ezért fontos, hogy naprakészen tartsuk az oldalunkat. A Youtube-ot az Z generáció tagjai használják leginkább, így ha ők a fő célcsoportod, használd bátran ezt a platformot is.

 

Források:

https://brandma.hu/egyeb/munkaero-megtartas-modszerei-egeszseges-munkahelykent-konnyebb/

https://brandma.hu/egyeb/a-jo-munkahely-7-legfontosabb-jellemzoje/

https://brandma.hu/egyeb/toborzas-es-kivalasztas-folyamata/

https://brandma.hu/egyeb/munkavallaloi-elegedettseg-felmeres-dolgozoi-elegedettseg-kerdoiv/

https://brandma.hu/egyeb/elkotelezett-munkatarsak-12-kerdes-a-munkaero-megtartasahoz/

https://brandma.hu/egyeb/mukodo-onboarding-terv/

https://brandma.hu/egyeb/a-munkahelyi-stressz-kezelese/

https://brandma.hu/egyeb/a-mukodo-munkaltatoi-marka-5-titka/

https://brandma.hu/egyeb/elkotelezett-munkatarsak-12-kerdes-a-munkaero-megtartasahoz/

https://brandma.hu/egyeb/mentori-rendszer-az-onboarding-leghatekonyabb-eszkoze/

https://brandma.hu/egyeb/mukodo-onboarding-terv/

https://brandma.hu/egyeb/uj-dolgozo-beillesztese/

https://brandma.hu/egyeb/tegyuk-elmennye-az-elso-munkanapot/

https://brandma.hu/egyeb/ezek-a-munkahelyi-egeszsegfejlesztes-leghatekonyabb-eszkozei/

https://brandma.hu/egyeb/karrieroldal-felepitese/

https://brandma.hu/egyeb/employer-branding-kommunikacio-milyen-platformokat-hasznalnak-a-versenytarsaid/

https://unilife.hu/szabadon/20210224-z-generacio-digitalis-bennszulottek.html

Címkék:
toborzás employer branding z generáció munkáltatói márka munkaerő toborzás munkáltatói márkaépítés
Kovács Kata

Általánosban matematikus akartam lenni, gimiben pszichológus. Ezért HR-es lettem, meg egy kicsit marketinges. Szeretem a munkámat. Szeretem, mert nap, mint nap azért dolgozom, hogy mások is szeressék, amit, ahol és ahogyan csinálnak. Hiszek abban, hogy mindenkinek lehet olyan munkahelye, ahová szívesen megy be hétfőnként. Hogyan lettem employer branding specialista? 2016-ban kezdtem el kutatni az employer branding témakörében. 2018 őszén Versenyben a munkavállalókért - Az Employer Branding hatása a munkavállalók munkahely-választási preferenciáira című kutatásommal megnyertem a kari Tudományos Diákköri Konferenciát, majd 2. helyet értem el az ODTK-n. 2016 és 2020 között a BME Management Szakkollégium tagjaként, később vezetőjeként több toborzási, onboarding és szervezetfejlesztési projektekben is részt vettem (teljesítményértékelési- és mentori rendszerek kialakítása, csapatépítések szervezése és lebonyolítása), így volt lehetőségem a gyakorlatban is kipróbálni magam és megvalósítani az ötleteimet. És majdnem minden percét imádtam. Leszámítva azt, amikor nehézkesen ment a toborzás. Rá kellett jönnöm, hogy ma már nincs toborzás online jelenlét nélkül, ezért nem elég a HR-hez érteni, a sikerhez az online marketinget is ismerni kell. Ezért elkezdtem beleásni magam az online marketing rejtelmeibe. Lelkesedem az új dolgok iránt, folyamatos fejlődési vágy jellemez, így a SEO optimalizált szövegírástól a social média menedzsmenten, a PPC-n és a WordPressen át a hírlevél-automatizációig mindenbe beleástam magam, ami HR-esként hasznos lehet. A kivitelezés mellett a tanácsadás is szívügyem, szívesen készítek piackutatást vagy belső elemzéseket is. A tanácsadásba a szakkoliban, majd a Delotte Consulting kurzusán szerettem bele, utóbbi keretében prezentáltam már az E.ON komplett boardjának is. Segítségre van szükséged munkáltatói márkád építéséhez? Látogass el a brandma.hu oldalra és inspirálódj cikkeimből vagy vedd fel velem a kapcsolatot a [email protected] címen!

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
BrandMA Employer Branding - Toborzás, Onboarding, Munkaerő megtartás

A BrandMa Employer Branding blog célja, hogy kézzelfogható és gyakorlatias tippekkel, ötletekkel lássa el a hazai KKV szektor HR szakembereit. Leginkább toborzás-kiválasztásról, onboardingról és munkaerő megtartásról olvashatsz, de az aktuális trendekre, jó gyakorlatokra is igyekszem majd kitérni. Ha még több szakmai tartalomra vágysz, látogass el a brandma.hu oldalra is!

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés tippek érthető jog online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu