logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.11.10 - 5 éve
abrijudit

A CHN a WBECS-ről jelenti: Coaching és koronavírus, hogyan formálja személyiségünket

A WBECS-ről jelentjük – a világ legnagyobb online coach képzési fóruma – itt minden előadásról beszámolót adunk hétről hétre.

Marcia Reynolds a coach szakma úttörői közé tartozik, ő volt az ICF (Nemzetközi Coach Szövetség) 5. elnöke, jelenleg a „Vezető, mint Coach” program keretében abban támogat különféle szervezeteket, hogy a coaching-ot vállalati kultúrájuk részévé tegyék.

Marcia előadásában a coaching legfontosabb értékét járja körül, azt, hogy képes az ügyfelet reflektálásra késztetni. Megtudjuk, hogy mi a különbség a tranzakcionális és a transzformációs coaching között, miért fontos a csend, illetve hogyan lehet áttörni az ügyfél történetének felszínén oda, ahol a valódi változás történik.

Tranzakció vagy transzformáció?

Ugye ismerős az a helyzet, amikor próbálunk összerakni egy tervet? Számba vesszük a lehetőségeinket, átgondoljuk a lehetséges kimeneteleket, az erőforrásainkat és a buktatókat, végül megkíséreljük a döntést. A cél az, hogy eljussunk A-ból B-be és megszülethessen az a döntés, ami ebben segít. Coaching beszélgetés során is gyakran előfordulnak hasonló helyzetek, ezt hívjuk tranzakcionális coachingnak.

A transzformációs coaching egész más. Ott lebeg a potenciális B állapot, mint cél előttünk, de azt a fontos kérdést járjuk körbe, hogy vajon mi van az mögött, hogy ez a döntés eddig mégsem született meg. Milyen mögöttes hiedelmek, félelmek vagy egyéb dolog bénítja meg az ügyfelet abban, hogy eljusson B-be. Gyakran ilyenkor nem is B-be fog eljutni, hanem felépít, egy számára sokkal megfelelőbb verziót. Olyan megoldást talál, amiért el tud köteleződni. Ez a transzformációs coaching, itt az ügyfél nemcsak eléri a célt, de mélyíti önismeretét is és sokkal többet kap, mint egy döntést.

A tranzakcionális döntések is előrébb visznek, de a coaching szemléletformáló erejét a transzformációs folyamatok mutatják meg igazán.

 

Koronavírus és személyes fejlődés

 

Nekem Marcia előadásában az a rész volt a legtanulságosabb, amikor az új felismerések megszületéséről beszélt. Egy coaching beszélgetés kifejezetten ezeket a pillanatokat hivatott elősegíteni, de ennél sokkal hétköznapibb helyzetek is kiválthatják. Ez az a pillanat, amikor hirtelen rájövünk valami igazán jelentőségteljes dologra saját magunkkal kapcsolatban.

Onnantól másképp nézünk a helyzetünkre vagy a megoldásainkra is. Az addigi bizonytalanság és félelmek magyarázatot kapnak, megértjük azt is, hogy mit miért csinálunk vagy nem csinálunk. Minden bizonnyal átéltünk már ilyet életünk során, többször is. A jelenlegi világjárványnak pont emiatt van személyiségformáló ereje. A legnehezebb időszakok azok, amikor a külső változások hatására vagyunk kénytelenek változni. Nos, az idei évben valamilyen formában, és valamilyen területen mindenkit érintenek a külső változások.

 

 

Az áttörés és a coach eszköztára

 

Marcia az előadás utolsó részében olyan saját tapasztalatán alapuló elveket osztott meg, amelyek segítenek áttörni a felszínen. Így lesz a tranzakcióból transzformáció, az új felismerésből tanulság és megvalósítható lépések. A reflektálás az, ami ezt elősegíti, ehhez ad keretet a coaching beszélgetés.

 

John Dewey (amerikai filozófus, 1859-1952.) nyomán: „Nem a tapasztalatból tanulunk…, hanem abból, amikor a tapasztaltakon elmélkedünk”

 

Hogyan jön létre az a biztonságos tér, amiben képes az ügyfél reflektálni?

 

  • a csend tudatos alkalmazása és az érzelmek megélésének szabadsága: az áttörés érzelemdús állapot és ez a pillanat kényelmetlen lehet az ügyfél és a coach számára is. Fontos fenntartani a csendet, hogy legyen lehetősége az ügyfélnek megélni az érzelmeit.

Ebben a csendben nincs helye tanácsnak, szimpátiát kifejező kijelentésnek vagy visszakozásnak.

 

  • ítélkezésmentesség: coachként is fontos figyelni az érzésekre, mert ez tudja megmutatni, ha valamely szituáció előhívná az ítéletünket, hiszen úgy nem lehet elfogulatlanul támogatni

 

 

Milyen eszközök vannak a reflektálás elősegítésére?

 

  • az ügyfél problémájának és vágyott céljának visszaismétlése és a hallottak összefoglalása azon főbb leíró kifejezések segítségével, amiket használt

 

  • megfigyelések megosztása, amikor az ügyfél terel, hezitál vagy ellenállást mutat a saját célja felé vezető folyamatban

 

  • az energiaszint és érzelem változásainak felismerése és nyílt rákérdezés, illetve a viselkedésben történtek visszajelzése

 

  • az elköteleződés és a haladás elismerése annak érdekében, hogy az ügyfél is realizálja saját fejlődésének lépéseit

 

Az alábbi kép fontos üzenetet hordoz:

„Partneri kapcsolat = Jelenlét

Nem a készségek tökéletessége jelenti a coaching magas szintjét, hanem a jelenlét mélysége”

A coachingra jellemző partneri kapcsolat minőségét a jelenlét jelképezi.

A fenti eszközök különösebb erőlködés nélkül használatba kerülnek, ha a jelenlét megfelelő. Ez pedig nemcsak egy coaching kapcsolatban, de emberi kommunikációink nagy részében ugyanolyan fontos. Ha igyekszünk jelen lenni a beszélgetésben ítélkezésmentesen, validálva a másik fél érzéseit és értékelve a bizalmat, amelyet azzal szavazott nekünk, hogy velünk osztja meg gondolatait, már jó úton járunk egy mindkét felet kielégítő, partnerségen alapuló kommunikáció felé.

 

Pozsik Darinka

Business & Executive coaching

a Károli Gáspár Református Egyetem pszichológia szakos hallgatója

Címkék:
abrijudit

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. 2020-ban a 14. évfolyam indul. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-11-14 15:41:45
Agilitás vagy túlélés? Hogyan építs, működtess és fejlessz adaptív szervezeti kultúrát a bizonytalan világban? 3.
2025-11-14 13:55:45
A stressz nem az ellenség – Új tudományos szemlélet a munkahelyi kihívások kezelésére
2025-11-12 10:26:55
Blended (whisky) program fogyaszd felelősséggel!
CHN (Coaching Határok Nélkül)

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elearning Munka Törvénykönyve önéletrajz Scotwork tárgyalás tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork kiválasztás vezetőfejlesztés szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás szabadság online tanulás profitárgyaló önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu