Blogger bejelentkezés
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.11.10 - 6 hónapja
abrijudit

A CHN a WBECS-ről jelenti: Coaching és koronavírus, hogyan formálja személyiségünket

A WBECS-ről jelentjük – a világ legnagyobb online coach képzési fóruma – itt minden előadásról beszámolót adunk hétről hétre.

Marcia Reynolds a coach szakma úttörői közé tartozik, ő volt az ICF (Nemzetközi Coach Szövetség) 5. elnöke, jelenleg a „Vezető, mint Coach” program keretében abban támogat különféle szervezeteket, hogy a coaching-ot vállalati kultúrájuk részévé tegyék.

Marcia előadásában a coaching legfontosabb értékét járja körül, azt, hogy képes az ügyfelet reflektálásra késztetni. Megtudjuk, hogy mi a különbség a tranzakcionális és a transzformációs coaching között, miért fontos a csend, illetve hogyan lehet áttörni az ügyfél történetének felszínén oda, ahol a valódi változás történik.

Tranzakció vagy transzformáció?

Ugye ismerős az a helyzet, amikor próbálunk összerakni egy tervet? Számba vesszük a lehetőségeinket, átgondoljuk a lehetséges kimeneteleket, az erőforrásainkat és a buktatókat, végül megkíséreljük a döntést. A cél az, hogy eljussunk A-ból B-be és megszülethessen az a döntés, ami ebben segít. Coaching beszélgetés során is gyakran előfordulnak hasonló helyzetek, ezt hívjuk tranzakcionális coachingnak.

A transzformációs coaching egész más. Ott lebeg a potenciális B állapot, mint cél előttünk, de azt a fontos kérdést járjuk körbe, hogy vajon mi van az mögött, hogy ez a döntés eddig mégsem született meg. Milyen mögöttes hiedelmek, félelmek vagy egyéb dolog bénítja meg az ügyfelet abban, hogy eljusson B-be. Gyakran ilyenkor nem is B-be fog eljutni, hanem felépít, egy számára sokkal megfelelőbb verziót. Olyan megoldást talál, amiért el tud köteleződni. Ez a transzformációs coaching, itt az ügyfél nemcsak eléri a célt, de mélyíti önismeretét is és sokkal többet kap, mint egy döntést.

A tranzakcionális döntések is előrébb visznek, de a coaching szemléletformáló erejét a transzformációs folyamatok mutatják meg igazán.

 

Koronavírus és személyes fejlődés

 

Nekem Marcia előadásában az a rész volt a legtanulságosabb, amikor az új felismerések megszületéséről beszélt. Egy coaching beszélgetés kifejezetten ezeket a pillanatokat hivatott elősegíteni, de ennél sokkal hétköznapibb helyzetek is kiválthatják. Ez az a pillanat, amikor hirtelen rájövünk valami igazán jelentőségteljes dologra saját magunkkal kapcsolatban.

Onnantól másképp nézünk a helyzetünkre vagy a megoldásainkra is. Az addigi bizonytalanság és félelmek magyarázatot kapnak, megértjük azt is, hogy mit miért csinálunk vagy nem csinálunk. Minden bizonnyal átéltünk már ilyet életünk során, többször is. A jelenlegi világjárványnak pont emiatt van személyiségformáló ereje. A legnehezebb időszakok azok, amikor a külső változások hatására vagyunk kénytelenek változni. Nos, az idei évben valamilyen formában, és valamilyen területen mindenkit érintenek a külső változások.

 

 

Az áttörés és a coach eszköztára

 

Marcia az előadás utolsó részében olyan saját tapasztalatán alapuló elveket osztott meg, amelyek segítenek áttörni a felszínen. Így lesz a tranzakcióból transzformáció, az új felismerésből tanulság és megvalósítható lépések. A reflektálás az, ami ezt elősegíti, ehhez ad keretet a coaching beszélgetés.

 

John Dewey (amerikai filozófus, 1859-1952.) nyomán: „Nem a tapasztalatból tanulunk…, hanem abból, amikor a tapasztaltakon elmélkedünk”

 

Hogyan jön létre az a biztonságos tér, amiben képes az ügyfél reflektálni?

 

  • a csend tudatos alkalmazása és az érzelmek megélésének szabadsága: az áttörés érzelemdús állapot és ez a pillanat kényelmetlen lehet az ügyfél és a coach számára is. Fontos fenntartani a csendet, hogy legyen lehetősége az ügyfélnek megélni az érzelmeit.

Ebben a csendben nincs helye tanácsnak, szimpátiát kifejező kijelentésnek vagy visszakozásnak.

 

  • ítélkezésmentesség: coachként is fontos figyelni az érzésekre, mert ez tudja megmutatni, ha valamely szituáció előhívná az ítéletünket, hiszen úgy nem lehet elfogulatlanul támogatni

 

 

Milyen eszközök vannak a reflektálás elősegítésére?

 

  • az ügyfél problémájának és vágyott céljának visszaismétlése és a hallottak összefoglalása azon főbb leíró kifejezések segítségével, amiket használt

 

  • megfigyelések megosztása, amikor az ügyfél terel, hezitál vagy ellenállást mutat a saját célja felé vezető folyamatban

 

  • az energiaszint és érzelem változásainak felismerése és nyílt rákérdezés, illetve a viselkedésben történtek visszajelzése

 

  • az elköteleződés és a haladás elismerése annak érdekében, hogy az ügyfél is realizálja saját fejlődésének lépéseit

 

Az alábbi kép fontos üzenetet hordoz:

„Partneri kapcsolat = Jelenlét

Nem a készségek tökéletessége jelenti a coaching magas szintjét, hanem a jelenlét mélysége”

A coachingra jellemző partneri kapcsolat minőségét a jelenlét jelképezi.

A fenti eszközök különösebb erőlködés nélkül használatba kerülnek, ha a jelenlét megfelelő. Ez pedig nemcsak egy coaching kapcsolatban, de emberi kommunikációink nagy részében ugyanolyan fontos. Ha igyekszünk jelen lenni a beszélgetésben ítélkezésmentesen, validálva a másik fél érzéseit és értékelve a bizalmat, amelyet azzal szavazott nekünk, hogy velünk osztja meg gondolatait, már jó úton járunk egy mindkét felet kielégítő, partnerségen alapuló kommunikáció felé.

 

Pozsik Darinka

Business & Executive coaching

a Károli Gáspár Református Egyetem pszichológia szakos hallgatója

Megosztás


Tweet
Címkék:
abrijudit

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. 2020-ban a 14. évfolyam indul. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2021-04-13 17:09:37
Így adj gázfröccsöt a weboldalad sikeréhez, a nagy webes KKV kutatás (még minket is meglepő) 3 mondása
2021-04-13 16:42:53
Multicégnél akarsz dolgozni? Ez vár rád álláskeresőként...
2021-04-12 13:58:26
Személyre szabott képzés kialakítása
CHN (Coaching Határok Nélkül)

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2021-03-22 08:00:01 | Felelősségteljes Örömteliség a Vezetésben és a Vállalati Kultúrában || Mérés, Fejlesztés :||

    HR KPI-ok - 4. Komplexitás kezelése rendszerszemlélettel - mérés és fejlesztés

Cimkefelhő
hr álláskeresés coaching karrier e-learning motiváció vezetés állásinterjú vezető munkavállaló önéletrajz toborzas állás Linkedin munkáltató stressz munka képzés kiválasztás tippek önismeret változás tanulás coach tipp Scotwork tárgyalás siker online tanulás Dr. Kocsis Ildikó Y generáció szervezetfejlesztés felmondás tananyagszerkesztés kommunikáció együttműködés tárgyalástechnika Munka Törvénykönyve ARS ENERGICA vezetőfejlesztés fejlesztés
Facebook
HR Portal
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : hrblog kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu