A CHN a WBECS-ről jelenti: Coaching és koronavírus, hogyan formálja személyiségünket

A WBECS-ről jelentjük – a világ legnagyobb online coach képzési fóruma – itt minden előadásról beszámolót adunk hétről hétre.
Marcia Reynolds a coach szakma úttörői közé tartozik, ő volt az ICF (Nemzetközi Coach Szövetség) 5. elnöke, jelenleg a „Vezető, mint Coach” program keretében abban támogat különféle szervezeteket, hogy a coaching-ot vállalati kultúrájuk részévé tegyék.
Marcia előadásában a coaching legfontosabb értékét járja körül, azt, hogy képes az ügyfelet reflektálásra késztetni. Megtudjuk, hogy mi a különbség a tranzakcionális és a transzformációs coaching között, miért fontos a csend, illetve hogyan lehet áttörni az ügyfél történetének felszínén oda, ahol a valódi változás történik.
Tranzakció vagy transzformáció?
Ugye ismerős az a helyzet, amikor próbálunk összerakni egy tervet? Számba vesszük a lehetőségeinket, átgondoljuk a lehetséges kimeneteleket, az erőforrásainkat és a buktatókat, végül megkíséreljük a döntést. A cél az, hogy eljussunk A-ból B-be és megszülethessen az a döntés, ami ebben segít. Coaching beszélgetés során is gyakran előfordulnak hasonló helyzetek, ezt hívjuk tranzakcionális coachingnak.
A transzformációs coaching egész más. Ott lebeg a potenciális B állapot, mint cél előttünk, de azt a fontos kérdést járjuk körbe, hogy vajon mi van az mögött, hogy ez a döntés eddig mégsem született meg. Milyen mögöttes hiedelmek, félelmek vagy egyéb dolog bénítja meg az ügyfelet abban, hogy eljusson B-be. Gyakran ilyenkor nem is B-be fog eljutni, hanem felépít, egy számára sokkal megfelelőbb verziót. Olyan megoldást talál, amiért el tud köteleződni. Ez a transzformációs coaching, itt az ügyfél nemcsak eléri a célt, de mélyíti önismeretét is és sokkal többet kap, mint egy döntést.
A tranzakcionális döntések is előrébb visznek, de a coaching szemléletformáló erejét a transzformációs folyamatok mutatják meg igazán.
Koronavírus és személyes fejlődés
Nekem Marcia előadásában az a rész volt a legtanulságosabb, amikor az új felismerések megszületéséről beszélt. Egy coaching beszélgetés kifejezetten ezeket a pillanatokat hivatott elősegíteni, de ennél sokkal hétköznapibb helyzetek is kiválthatják. Ez az a pillanat, amikor hirtelen rájövünk valami igazán jelentőségteljes dologra saját magunkkal kapcsolatban.
Onnantól másképp nézünk a helyzetünkre vagy a megoldásainkra is. Az addigi bizonytalanság és félelmek magyarázatot kapnak, megértjük azt is, hogy mit miért csinálunk vagy nem csinálunk. Minden bizonnyal átéltünk már ilyet életünk során, többször is. A jelenlegi világjárványnak pont emiatt van személyiségformáló ereje. A legnehezebb időszakok azok, amikor a külső változások hatására vagyunk kénytelenek változni. Nos, az idei évben valamilyen formában, és valamilyen területen mindenkit érintenek a külső változások.
Az áttörés és a coach eszköztára
Marcia az előadás utolsó részében olyan saját tapasztalatán alapuló elveket osztott meg, amelyek segítenek áttörni a felszínen. Így lesz a tranzakcióból transzformáció, az új felismerésből tanulság és megvalósítható lépések. A reflektálás az, ami ezt elősegíti, ehhez ad keretet a coaching beszélgetés.
John Dewey (amerikai filozófus, 1859-1952.) nyomán: „Nem a tapasztalatból tanulunk…, hanem abból, amikor a tapasztaltakon elmélkedünk”
Hogyan jön létre az a biztonságos tér, amiben képes az ügyfél reflektálni?
- a csend tudatos alkalmazása és az érzelmek megélésének szabadsága: az áttörés érzelemdús állapot és ez a pillanat kényelmetlen lehet az ügyfél és a coach számára is. Fontos fenntartani a csendet, hogy legyen lehetősége az ügyfélnek megélni az érzelmeit.
Ebben a csendben nincs helye tanácsnak, szimpátiát kifejező kijelentésnek vagy visszakozásnak.
- ítélkezésmentesség: coachként is fontos figyelni az érzésekre, mert ez tudja megmutatni, ha valamely szituáció előhívná az ítéletünket, hiszen úgy nem lehet elfogulatlanul támogatni
Milyen eszközök vannak a reflektálás elősegítésére?
- az ügyfél problémájának és vágyott céljának visszaismétlése és a hallottak összefoglalása azon főbb leíró kifejezések segítségével, amiket használt
- megfigyelések megosztása, amikor az ügyfél terel, hezitál vagy ellenállást mutat a saját célja felé vezető folyamatban
- az energiaszint és érzelem változásainak felismerése és nyílt rákérdezés, illetve a viselkedésben történtek visszajelzése
- az elköteleződés és a haladás elismerése annak érdekében, hogy az ügyfél is realizálja saját fejlődésének lépéseit
Az alábbi kép fontos üzenetet hordoz:
„Partneri kapcsolat = Jelenlét
Nem a készségek tökéletessége jelenti a coaching magas szintjét, hanem a jelenlét mélysége”
A coachingra jellemző partneri kapcsolat minőségét a jelenlét jelképezi.
A fenti eszközök különösebb erőlködés nélkül használatba kerülnek, ha a jelenlét megfelelő. Ez pedig nemcsak egy coaching kapcsolatban, de emberi kommunikációink nagy részében ugyanolyan fontos. Ha igyekszünk jelen lenni a beszélgetésben ítélkezésmentesen, validálva a másik fél érzéseit és értékelve a bizalmat, amelyet azzal szavazott nekünk, hogy velünk osztja meg gondolatait, már jó úton járunk egy mindkét felet kielégítő, partnerségen alapuló kommunikáció felé.
Pozsik Darinka
Business & Executive coaching
a Károli Gáspár Református Egyetem pszichológia szakos hallgatója