A CHN a WBECS-ről jelenti: A felnőttkori tanulás idegtudománya
A WBECS-ről jelentjük – a világ legnagyobb online coach képzési fóruma – itt minden előadásról beszámolót adunk hétről hétre.
Geraldine-t (Jerry) Anathan 2012 óta foglalkozik coachinggal. Szakterülete a válságban lévő vezetők fejlesztése. Előadásában számos kutatási eredményt megismerhettünk, amelyek az emberi agy működésével kapcsolatosak. Rávilágít olyan igazságokra, melyeket próbálunk nem komolyan venni és segítségével meglátjuk, hogyan léphetjük át saját korlátjainkat.
A vörös szoba hasonlattal a tudatos és a tudat alatti részét mutatta be az elménknek. Mindössze az elménk 5% a tudatos rész. A maradék 95% a tudattalan elme, ez tárolja, a szokásainkat, az érzelmeinket, az automatikus folyamatainkat (például: légzés, érzés, járás stb.) Általában az ajtó a két szoba között zárva marad. Tudatalatti elménk mindent csapdába ejt, mert korlátozó hiedelmeink, negatív önbeszédünk és szokásaink vannak, melyeket időnként megpróbálunk megtörni, vagy megváltoztatni.
A coaching folyamat és az eredményekre fokuszált figyelem megváltoztathatja ezt, feloldhatja a gátat a két oldal között.
Az agykutatás évszázadokra vezethető vissza. Az 1970-80 évek óta (f)MRI – Funcional Magnetic Resonance Imaging vizsgálatokkal még közelebb kerültünk ennek a területnek a megismeréséhez.
Jerry megemlítette az egyik olyan kutatást, ami még ma is folyik, a Human Connectome projektet, amelynek kutatási adatai az emberi agyban lévő kapcsolódásokat tárják fel.
(Weboldal link: http://www.humanconnectomeproject.org)
Neuromyths – általában hamis hiteket vallunk az agyunk működéséről. Az előadás során ezeket a kérdéseket Jerry megkérdezte a résztvevőktől.
Íme néhány érdekes igazság:
- Maximum 10-20 perc között időtartamig tudunk figyelmesen koncentrálni
- Leginkább az első, második és utolsó dolgokra emlékszünk (a középsőkre legkevésbé)
- Az agyunkat 24 órán keresztül használjuk, non-stop
- Az agyunkban a neuronok száma hasonló, mint a tejútrendszerben lévő csillagok száma
- Paul Ekman hat egyetemlegesen érzékelt érzelmet azonosított: harag, meglepetés, félelem, undor, boldogság és szomorúság.
- A jobb és a bal agyfélteke közötti kapcsolat miatt, ha az agy valahol megsérül, akkor más területek át tudják venni a funkcióit
- Az agyunk akkor is aktív, ha alszunk
- Nincs bizonyíték, amely alátámasztaná, hogy az egyének jobban tanulnak, ha a saját preferált stílusukban kapják az információt
- Az agyunk alvás közben rögzíti a tanultakat
- Az emberek mindössze 2%-a jeleskedik multitasking közben, habár sokan úgy gondolják, hogy produktívabbak kicsit, de ez nem igaz
- Az agy soha nem csak az egyik felét használja, az agyféltekék megosztják az információt a corpus callosumon keresztül
- Az érzelmet és az értelmet ellentétként tekintik, de valójában kiegészítik egymást. Nincs érzelem nélküli döntés. Nincs tanulás döntés nélkül. Ezért nincs tanulás érzelem nélkül.
Neuroplaszticitás
Neuroplaszticitásnak két katagória van, amikor valamilyen súlyos trauma után újra kell tanulnunk valamit vagy amikor valami számunkra teljesen új dolgot tanulunk.
Metacognition:
Szükségünk van mások visszajelzéseire ahhoz, hogy jobban megismerjük saját magunkat. Értelmezni mások érzéseit és gondolatait magunkról. A tanulásunk nagymértékben függ a másokkal való kapcsolatunktól.
Jerry megemlített egy nagyszerű coaching eszközt – The Metacognitive Awareness Inventory, melyet elérhetünk az alábbi linken:
https://services.viu.ca/sites/default/files/metacognitive-awareness-inventory.pdf
A metakognitív cselekvések hat általános kategóriába esnek:
- Önismeret tanulóként
- A tanulás tudatossága
- Miért és mikor kell egy bizonyos stratégiát használni
- A megfelelő stratégiák azonosítása és kiválasztása – az erőforrások hozzárendelésével
- A megértés tudatosítása és feladatok végrehajtása
- A tanulás folyamatának és eredményének feldolgozása, átnézése és újramegélése
A hat alapelv mindenkire vonatkozik, függetlenül kortól, származástól, földrajzi élőhelytől.
Általánosságban tudunk beszélni az agyról, mert az emberek agya pont olyan egyedi, mint az arcuk, nincs két egyforma. Önismeretünk fejlesztésével áttörjük a gátakat, egyre jobban tudjuk összehangolni a tudattalant a tudatos elménkkel. Az érzelmeinket nem tudjuk kizárni a döntéseink meghozatalakor, de miután ezeket a tényeket megismertük önmagunkról és az emberi agyról más szemüveggel nézünk az előttünk álló dolgok felé.
Szeli-Bognár Nóra
Coach, tréner, Motivációs Térkép tanácsadó