logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.02.10 - 5 éve
abrijudit

A CHN a WBECS-ről jelenti: Tanuljunk meg vitázni, produktívan!

A WBECS-ről jelentjük – a világ legnagyobb online coach képzési fóruma – itt minden előadásról beszámolót adunk hétről hétre.

Liane Davey az elmúlt 25 évben rengeteg vezetőt és csapatot segített abban, hogy hogyan használják saját hatékonyságuk növelésére a produktív konfliktus módszert. Liane szerevezeti pszichológiából doktorált, két könyve is szerepel a New York Times legnépszerűbb könyveinek a listáján.

Az előadás során Liane bemutatja, hogy miről szól a produktív konfliktus módszer, milyen készségek fejlesztése szükséges ehhez, és hogyan lehet a véleménykülönbséget jó szokásként vállalni, nem pedig egy hosszú előkészítést kívánó nagy feladatként tekinteni rá.

 

Konfliktus, a szükséges rossz (?)

A vállalati világnak szüksége van a konfliktusokra ahhoz, hogy megfelelően tudjanak működni. Az alábbi célok érhetőek el így:

  • prioritások közötti egyezkedés
  • a tervben fellelhető hiányosságok és kockázatok feltérképezésére
  • visszajelzés adás (amikor a fogadó fél számára ez nem kívánatos)

Az emberek viszont nem szeretik a fentiekhez hasonló helyzeteket. Az „ember társas lány” hangzik a közismert szófordulat. Ez igaz is, hiszen a társadalmunkban levő magas szintű szerveződés nem jöhetett volna létre együttműködés nélkül. Nagyon sokat köszönhetünk annak, hogy tudunk kooperálni, és megtanuljuk már egész kicsi korban, hogy „ami a szívemen, az (nem!) a számon”, azaz szűrjük a külvilág eseményeire adott reakcióinkat. Gyakran ez a szűrés olyan jól működik, hogy azokban az esetekben sem vállaljuk a többségtől - másoktól eltérő véleményünket, amikor igenis kellene.

Az alábbi dia jól példázza a fentieket: „A vállalatoknak szükségük van a véleménykülönbségre. Az emberek félnek ettől. Az eredmény a konfliktus adósság.”

 

A konfliktus adósság

A konfliktus adósság akkor keletkezik, amikor valamit meg kellett volna beszélni, ehelyett azonban az asztal alá söpörték a témát.

Sokféleképpen lehet ilyen helyzetbe kerülni:

  • az ügy és a vele járó konfliktus közös elkerülése azáltal, hogy nem kezeljük problémaként
  • az ügy átbeszélése, de csak azokkal, akik hozzánk hasonlóan gondolkodnak, az ellenvéleményt kizárva
  • az ügy átbeszélése a megfelelő emberekkel, de csak felszínesen, nehogy súrlódás legyen a véleménykülönbségekből

 

A konfliktus adósság a több szintjén érezteti hatását. Szervezeti szinten a priorizálás és a visszajelzés elmaradásával jár. A csapatok szintjén ahhoz vezet, hogy a nem megfelelő viselkedés elfogadhatónak tűnik és nincs korrekció. Egyéni szinten jelentheti a túlzott munkamennyiség, a fejlődési lehetőségek hiányának vagy a nem megfelelő bánásmódnak az elfogadását.

A konfliktus elkerülése nem oldja meg a problémát, hanem tovagyűrűző hatása miatt tovább mélyíti azt.

 

Harmónia az érdekérvényesítésben

Én konfliktuskerülő vagyok, és ez a tábor elég népes. Számomra az előadás leghasznosabb része az volt, amikor Liane kifejtette, hogy mi szükséges ahhoz, hogy a hozzám hasonlóan a konfliktusokat nem kedvelő emberek is fel tudjanak lépni a konstruktív vitát igénylő helyzetekben. Nagyon megnyugtató a magyarázat, mert azon alapul, hogy nem kell megváltoztatnunk a hozzáállásunkat a konfliktushoz. Nem kell szeretni, de elfogadható, hogy hasznos.

 

A produktív konfliktus módszer

 

A módszer összes eleme azt hivatott elősegíteni, hogy a megfelelő időben, a probléma túl nagyra növése előtt tudjuk megbeszélni vitás kérdéseinket. Lehet szó akár magánéleti akár munkahelyi témáról, mindkét esetben működik.

 

1. Validáljuk a másik fél álláspontját: ne próbáljunk úgy tenni vagy azt kommunikálni, hogy a másik fél érzései és véleménye nem valósak. Gyakran nem is mondunk semmit, de a testbeszédünk elárulja, hogy egy nagy egyet nem értés van a hallgatásunk mögött, félrenézünk és még a felsőtestünket is elfordítjuk. Ki kell mondani, hogy látjuk, érzékeljük, hogy számára az adott helyzet mit jelent, ez azért nagyon fontos, mert ez az előfeltétele annak, hogy a későbbiekben bemutatásra kerülő eltérő véleményt ne támadásként élje meg.

2. Kérdésekkel tárjuk fel a helyzetet: ne akarjuk rögtön a saját megoldásunkat vagy ötleteinket mantrázni. Igyekezzünk minél többet megtudni a másik fél álláspontjáról, és tükrözzük vissza, hogy mi mit látunk, szerintünk milyen hatással van a helyzet rá.

3. Végül megoszthatjuk a saját igazságunkat: ha az előző két lépés megtörtént, elmondhatjuk, hogy mi hogyan látjuk a helyzetet, milyen megoldás javaslatunk van, vagy ha nincs ilyen, mit látunk potenciális veszélynek, ha az aktuális állapot marad fent.

 

A fenti módszer kipróbálásával a konfliktus vállalás szokássá válhat. A kérdéses ügyeket időben, még úgy sikerül megbeszélni, hogy túlnőnének rajtunk, vagy tovább gyűrűző hatásukkal másokat is maguk alá temetnének. Idővel így válhat a véleménykülönbségek kommunikálása egy jóval gyakoribb és kisebb volumenű feladattá, amelytől jó eséllyel kevésbé fogunk tartani.

 

Pozsik Darinka

Business & Executive coaching

a Károli Gáspár Református Egyetem pszichológia szakos hallgatója

Címkék:
abrijudit

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. 2020-ban a 14. évfolyam indul. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-11-14 15:41:45
Agilitás vagy túlélés? Hogyan építs, működtess és fejlessz adaptív szervezeti kultúrát a bizonytalan világban? 3.
2025-11-14 13:55:45
A stressz nem az ellenség – Új tudományos szemlélet a munkahelyi kihívások kezelésére
2025-11-12 10:26:55
Blended (whisky) program fogyaszd felelősséggel!
CHN (Coaching Határok Nélkül)

A Coaching Határok Nélkül (CHN) 2011 óta hoz friss nemzetközi tudást Magyarországra a vezetőfejlesztés és a coaching terén. A CHN Nemzetközi Coach Iskola 2014 óta tart ICF ACSTH szintű 60 órás coach képzést. A CHN képviseli a Motivációs Térképet, az Ifjúsági Motivációs Térképet és a Neuro-Agilitás Térképet.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda elearning Munka Törvénykönyve önéletrajz Scotwork tárgyalás tárgyalástechnika stressz képzés munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás scotwork kiválasztás vezetőfejlesztés szervezetfejlesztés tippek változás érthető jog tanulás szabadság online tanulás profitárgyaló önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu