10 értékelési trend, melyről tudnia kell – 2. rész
A pszichometriai értékelés napjainkra erőteljesen kibontakozott a ’90-es években használatos papír-ceruza tesztek óta. A legutolsó globális felmérésünk kihangsúlyozza, hogy világszerte a vállalatok 52%-a már online értékeléssel
A pszichometriai értékelés napjainkra erőteljesen kibontakozott a ’90-es években használatos papír-ceruza tesztek óta. A legutolsó globális felmérésünk kihangsúlyozza, hogy világszerte a vállalatok 52%-a már online értékeléssel támogatja a toborzást, kiválasztást, vagy fejleszti a már meglévő alkalmazottait. De az értékelés még mindig nem áll biztos lábakon. Újabb és újabb fejlesztések látnak napvilágot és győzedelmeskednek, s bárkinek, aki a tehetségek toborzásában vesz részt, tudnia kell, hogy mely eszközök válnak segítségére a folyamatok hatékonyabbá tételében, s melyek hatnak a jobb és objektívebb döntéshozatalra.
Az előző bejegyzésünkben már bemutattuk a lista első öt trendjét, most következzék további öt trend, melyek nagymértékben megváltoztatják a HR bevált folyamatait:
Íme, a tíz legnagyobb assessment trend, melyekre ügyelni kell:
- A felvételhez szükséges idő kulcs teljesítménymutatóvá válik (KPI). Globális tanulmányunk elemzi, hogy a munkáltatók világszerte igénylik a gyorsabb döntéshozás képességét, mely nemcsak igazságos, de objektív is. Ezen kívül elismerik, hogy a gyors válaszadás elengedhetetlen, és még azelőtt el kell kötelezniük maguk mellett a legjobbakat, mielőtt azt a konkurencia teszi meg. A jelöltek nyomást gyakorolnak a visszajelzés kapásában is, igénylik, hogy tájékoztatva legyenek az értékelési és kiválasztási folyamat minden lépéséről.
- Videó-interjú. A face-to-face interjúztatás erőforrások szempontjából nagyon is intenzív folyamat, és a vállalatok erőteljes eredményeket várnak el az interjúkba fektetett időtől. Egyre többen igyekeznek előszűrni a jelölteket videó-interjú alapján, mely keretén belül sokkal több jelölttel tudnak foglalkozni, tehát felvenni válaszaikat és visszatérni azokhoz akár később is. A videó-interjú nem egy trükk. A jelöltek nagymértékben elfogadják ezt az új trendet, ami nemcsak a HR-nek nyújt előnyöket, de a jelöltek is előnyt merítenek belőle önmaguk differenciált bemutatására. A felvétel felfedi, hogyan válaszolt a jelölt a kérdésekre, sokkal jobban tudunk részletekre koncentrálni, illetve az interjú megosztható más, a döntéshozatalban résztvevő kollégákkal, így növelhetjük a döntés objektivitását. Bár nem helyettesíti a szemtől szembeni interjút, de mindenképpen hasznos eszköz a tehetséget kutató szakemberek számára.
- Önértékelés a karriertervezés támogatása céljából. HR felmérésünk arra is rámutat, hogy az értékelések száma a fejlesztés területén is jelentősen megnövekedett. Forró témává vált a 360 fokos visszajelzés, mely keretén belül az értékelt személy hívja meg az őt értékelő személyeket, így felmérve saját készségeit, kompetenciáit, erősségeit és korlátait, ezúton megalapozva a fejlesztési tervét, hogy tovább haladhasson a kitűzött karrierösvényén.
- Gamifikáció. A nagy „hűhó” a gamifikáció körül még mindig folytatódik. A toborzó kollégák új utakat keresnek, nyitottak a játékosítás felé, így játékokon keresztül próbálják feltérképezni a jelöltek sajátos készségeit az adott pozíciókra. A játékok hasznosak lehetnek a bevonzás kezdeti fázisában, emellett hozzáállás, motiváció és viselkedés felmérése szempontjából. A legjobb játékok testreszabottak, hiszen egy vállalat sem akarja ugyanazt a tesztet használni, mint a konkurencia. A kifejlett dizájnnal és gyártási költségükkel a játékok elég borsos árat követelnek, ráadásul a rövid élettartamukat, elévülésüket is figyelembe kell venni.
- A potenciális jelöltek támogatásának szükségessége. Az értékelést szolgáltató cégek általában gyakorlati teszteket és támogatást nyújtanak, hogy a jelöltek a legjobb teljesítményüket nyújtsák a tesztelés során. A támogatás nyújtásának ötlete egészen új tereket nyit meg. Például karriert támogató eszközök bevezetésével támogatni tudjuk a potenciális jelöltjeinket, hogy mely tréning-kurzusaink a legmegfelelőbbek a számukra. Ez a megnövekedett támogatás a tesztszolgáltatók részéről segíti a vállalati imázs fellendítését.
A legújabb trendek megértésével és beépítésével képesek vagyunk nemcsak jobb döntéseket hozni, de általuk új értéket adni az értékelési és kiválasztási folyamatainkba.
Önök mely trendet tartják a legfontosabbnak?
A cut-e Hungary csapata