10+1 HR-es hiba a közösségi média (social media) kapcsán
A következőket elolvasva lehet, hogy megsértődsz, lehülyézel, s elküldesz melegebb éghajlatra.
Fel sem merül benned, hogy célom az elgondolkodtatásod. Hogy provokációmmal azt szeretném elérni, hogy tudatosabb – a közösségi médi
1. Fogalmad sincs, hogy mire is való a közösségi média, mire is lehet/szeretnéd használni, s melyiket egyáltalán. Emiatt
- vagy lenézel mindenkit, aki használja,
- vagy arra hivatkozol, hogy nincs időd, mert dolgozol, s ezért nem használod,
- vagy ha regisztrálsz is, nem szerepel a profilodnál semmi a neveden kívül, mert nem tudod, hogy mit csinálj.
2. Azt hiszed, hogy a közösségi média csak a tizen- és huszonévesek „játszótere”. Meg sem próbálsz utána járni annak, hogy mire is alkalmas, s mások a szakmádban mit tesznek e téren.
3. Azt hiszed, hogy mindent megtettél azzal, hogy regisztráltál, s megadtad nevedet, céged nevét és beosztásodat.
4. Az adott közösségi médiában a regisztrációdnál céges telefonszámot és e-mail címet adsz meg. S ha véletlenül lapátra kerülsz a munkahelyeden, a létrehozott profilodhoz semmilyen módon nem férsz hozzá, senki sem tud elérni, üzenetet hagyni, esetleg állást ajánlani. Azt hiszed, hogy ez csak vicc, pedig konkrét neveket tudok mondani, akik így jártak.
5. Pillanatok alatt rájön mindenki, hogy állást fogsz keresni, ráadásul nem a tudatos karrierépítésed, HR-es márkaépítésed eredményeként. Ugyanis a tudatos, tervezett profilépítés helyett:
- míg eddig legfeljebb a neved, aktuális céged neve, illetve az ott betöltött beosztásod volt elérhető, bődületes tempóval elkezded feltölteni szakmai információkkal profilodat, valamint
- dömpingszerűen megjelölsz ismerősként mindenkit, akit csak lehet, illetve
- lájkolod/feliratkozol/regisztrálsz stb. minden olyan szakmai csoportba, céghez, közösséghez, akiknél állással kapcsolatos információkat remélsz.
Fentiek oka, hogy valakitől megtudtad, a közösségi médiákat álláskeresésre is lehet használni…
6. Úgy gondolod, hogy csak a HR-esek használják tájékozódásra, a jelöltek leellenőrzésére a közösségi médiát. Ne hidd! Sok jelölt is ezt teszi fordítva, csak sokkal profibban, mint te!
7. Amíg biztos pozícióban vagy, addig lenézed a szolgáltatókat, hiszen te vagy a nagyhatalmú megrendelő. Amikor már nem vagy pozícióban, akkor megkeresed a közösségi médiában őket, hogy segítsenek állást találni, esetleg ajánlani téged. Majd csodálkozol a reakciójukon.
8. Mivel nem ismered, hogy mire használják a közösségi médiát, felháborodsz az Y, X vagy Z (bárhogy is nevezzük) generáció igényén, akik a munkahelyükön is hozzá kívánnak férni, eltiltásuk esetén pedig nem kívánnak a szervezetnél dolgozni.
9. Amikor a vállalati informatikus azzal az indokkal tiltja le cégednél a közösségi médiák használatát, hogy „nem biztonságos”, fel sem merül benned, hogy benchmark információkat hozzál ellenérvként a szakmádból olyanoktól, akik tudatosan használják a munkaerőpiac felmérésére, toborzási költségeik csökkentésére, employer brandingre e platformokat. Nem mész oda a főnöködhöz meggyőzni őt számadatokkal, információkkal arról, hogy sokkal olcsóbb és gyorsabb lehet a közösségi médián keresztül a toborzás, s még a munkaadói márka építését is segíthetné. Miért is tennéd ezt? Hiszen mivel nem is ismersz ilyen cégeket, fogalmad sincs, hogy ők mit, miért tesznek és hogyan. Pedig a közösségi médiában jelen vannak…
10. Azt hiszed, hogy a közösségi média valójában = Facebook. Úgy gondolod, hogy az iwiw már a múlté. Véleményed szerint a LinkedIn-t csak külföldön használják. A Twitterről és s többiről még csak nem is hallottál. Talán érdemes lenne körbekérdezni, utánanézni, hogy vajon helyesen gondolkodsz-e?
+ 1. Fentieket elolvasva megsértődsz, lehülyézel, s elküldesz melegebb éghajlatra. Fel sem merül benned, hogy célom az elgondolkodtatásod volt. Hogy provokációmmal azt szerettem volna elérni, hogy tudatosabb – a közösségi médiát nem sátántól valónak tartó – HR-esként saját karrieredet is hatékonyabban építhesd, illetve céged üzleti érdekeit is jobban támogathasd.
Persze nem kell egyáltalán fentiek szerint eljárnod, ha nem akarod. Senki sem erőszakolja rád. De azért talán jó tudni, hogy van közösségi média is.
Amennyiben fentiek egyike sem igaz rád, akkor őszintén gratulálok! Te azon kevés HR-es egyike vagy, aki ….. (ide azt gondolsz, amit akarsz).
Ja! Hogy nem is HR-es vagy? Más szakmában dolgozol, s mégis magadra ismersz a 10+1 pontból? Talán nem véletlen…
Szeretnéd a hibák helyett a legjobb megoldások egy részét is megismerni? Nézd meg ezt!
DARA Péter