logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.05.10 - 14 éve
DEVISE - DARA Péter blogja

KKV - Hogy ronthatjuk el? 1. rész

Volt egy munkáltatóm anno, ahol többek között a humánerőforrás-menedzsmenttel kapcsolatos feladatrendszer is hozzám tartozott. Az akkor gyorsan fejlődő cégből ma már semmi sem maradt. Kár érte. A vállalkozás teli volt kreatív, oda

Volt egy munkáltatóm anno, ahol többek között a humánerőforrás-menedzsmenttel kapcsolatos feladatrendszer is hozzám tartozott. Az akkor gyorsan fejlődő cégből ma már semmi sem maradt. Kár érte. A vállalkozás teli volt kreatív, odaadó, tehetséges emberekkel az egyik oldalon, és néhány tolakodó, de jól szervezett – csapatban mozgó – talpnyalóval a másikon. Az ügyvezető tulajdonos sajnos ezen csoportokat nem látta, csak néhány konfliktust, s úgy döntött: változtat Ez egy jó elgondolás lehetett volna alapvetően, ha nem választja a lehető legrosszabb utat.

Íme a konkrét döntések, amelyek – véleményem szerint – eltüntették a céget a föld színéről:

  • Lassanként a munkát végző szakértők nem kommunikáltak a vezetővel, mert az innovációk és kritikák mindegyikét, ami nem tőle származott, elvetette.
  • Az a réteg, aki az önmarketinggel volt elfoglalva főállásban, ha informálisan is, de vezérigazgatói tanácsadó szerepet kapott. Véleményük döntés-előkészítő hatású volt, ennél fogva jogot formáltak arra, hogy bárkiről bármit „megsúgjanak” a vezetőnek. Védekezésre, kétoldali kommunikációra nem volt lehetőség.
  • A bizalmi csoportba tartozó emberek egy része középvezetői kinevezést kapott. Ez csak azért volt baj, mert nem rendelkeztek ehhez szükséges végzettséggel, tapasztalattal és kompetenciákkal, valamint a volt kollégák, akiknek vezetőik lettek, nem tartották őket hiteles vezetőnek.
  • A kitűnő értékesítői kompetenciákkal rendelkező ügyvezető átadta e szerepkörét egy új középvezetőnek, akinek egyáltalán nem voltak ilyen típusú képességei, kapcsolatrendszere stb.
  • Az ügyvezető olyan „szervezetigazgatási technológiát” hozott be, amely kimondta, a cég alkalmazottai, ha ehhez az adott technológiához kapcsolódnak, mindannyian az etikai spirál tetején helyezkednek el, ergo önmaguk teljesítményértékelésére úgy képesek, hogy azt nem kell kontrollálni.
  • Teljesítményértékelésük szerint bizonyos munkavállalók 150%-on teljesítettek.  Az ügyvezető ekkor már nem mert visszakozni, és kifizette az 50%-kal megemelt béreket az adott dolgozóknak minden hónapban. A csendes, magukat reálisan látó alkalmazottak reális teljesítményértékelést készítettek magukról, így az ő fizetésükből lefaragott pénz fedezte részben a másik csoport 50%-os fizetésemelkedését.
  • Két munkavállaló írásbeli figyelmeztetést kapott a végrehajtó részlegen, amiért a Munka Törvénykönyve egy kinyomtatott példányát maguknál tartották. Ezen túl minden olyan lépést, amikor az alkalmazottak vagy azok egy csoportja egyeztetni szeretett volna vele egy témában, vagy kérdésük volt a foglalkoztatásukról, ellenséges lépésnek értékelte az ügyvezető.
  • Olyan mérőrendszer került bevezetésre, amely regisztrálta a számítógépen való tevékenységet (billentyűlenyomás, kurzor mozgása stb.). Ezek alapján kiszámolta a „holt időket”, amikor a dolgozók étkeztek, kimentek egy pohár üdítőért, telefonáltak (esetleg pont egy vevővel beszéltek), mellékhelyiségbe távoztak stb. Az így kialakult időveszteség meglátszódott a fizetéseken is, illetve szóbeli figyelmeztetésekre került sor, függetlenül attól, hogy az adott hónap bevétel, értékes teljesítmény szintjén hogyan zárult.
  • A korábbi jó hangulatban zajló megbeszélések helyett olyan meetingek szerveződtek, ahol csak az ügyvezető beszélhetett, és csak az reagálhatott, akit ő megszólított.
  • Az ügyvezető közelebbi kapcsolatba kívánt lépni jó néhány ellenkező nemű alkalmazottjával, ami nem mindig talált szíves fogadtatásra. Ennek általában következményei lettek (megszűnt az adott munkavállalók irányába a kommunikáció, nem kaptak többet bizalmat, nem vállalhattak fel feladatokat stb.).
  • A munkavállalók felé egyre több olyan belső szabályzat és eljárás lépett életbe, amely a vezető bizalmatlanságát bizonyította saját munkavállalóival szemben: kamera az összes – munkavégzésre szolgáló – helyiségben, ad-hoc táskavizsgálatok, kikérdezések stb.).

A fentiekből néhányat még fejlesztésnek is lehetne tekinteni. Hogy mi történt ezután? A következő bejegyzésben bemutatom.

Hatházi Alexa

Címkék:
DEVISE - DARA Péter blogja

A DEVISE blog szerzője DARA Péter, a DEVISE Hungary ügyvezető igazgatója, coach, tanácsadó, címzetes egyetemi docens (PTE). Szakmai és vezetői tapasztalataimra építve a tudatosabb, az egymásra és a munkavállalókra jobban odafigyelő, ugyanakkor a hatékony működést biztosítani tudó vezetői kultúra elérését szeretném elősegíteni. Eszközként a coachingot, a képzést, a tanácsadást, a felméréseket, a rendezv ényeken és publikációkban történő információ- és tudásmegosztást, a jó vállalati gyakorlatok (best practice) széles körű megismertetését és a hibák okainak feltárását egyaránt használom. Bővebben rólam: http://devise.hu/dara-peter

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
DEVISE blog - DARA Péter blogja

Egy blog a vezetésről, a HR-ről és a hatékony támogató eszközökről. Szerzője DARA Péter coach, tanácsadó.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás szabadság tanulás profitárgyaló önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu