logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2017.07.11 - 8 éve
ARTudásmenedzsment

A kerettörténet

A tananyagfejlesztés során gyakran merül fel az az igény, hogy az ismereteket támasszuk alá történettel. A következőkben ennek lehetőségeit ismerkedünk meg.   A tananyag kerettörténetének szálát természetesen a tananyag tém

A tananyagfejlesztés során gyakran merül fel az az igény, hogy az ismereteket támasszuk alá történettel. A következőkben ennek lehetőségeit ismerkedünk meg.

 

A tananyag kerettörténetének szálát természetesen a tananyag témája adja. Érdemes átgondolni, hogy mik azok az elemek, amik köré fel lehet építeni egy történetet. Ha több fejezetből, vagy modulból áll is össze a tananyag, fontos, hogy átíveljen a történet az egészen. Ez az életből merítsen példát, mégpedig úgy, hogy azok, akik a tanulók lesznek, a lehető legközelebb érezzék magukhoz.

A kerettörténet célja mindig az, hogy segítse a megértést és támogassa a tudásanyag beépülését, valamint hogy már tanulás közben megadja a választ arra a kérdésre, hogy „mire fogom én ezt használni a munkám során?”. Emellett fontos szempont az is, hogy „lazítsa” a tananyag szerkezetét, vagyis, hogy akkor, amikor a tanuló már elfáradna a sok elsajátítandó ismeretanyagtól, akkor üdítően hasson rá egy könnyedebb történet, ami egy picit pihenteti az elméjét, így ismét frissebben tudja majd folytatni, illetve a történet megismerése során felmerülnek benne kérdések, ami érdeklődést idéz elő nála – ez pedig könnyíti a tanulás folyamatát. A kerettörténet így sosem lehet öncélú mesélés, fontos, hogy mindig kapcsolódjon a tanultakhoz, annak kérdéseire adjon választ, vagy éppen fordítva: felvessen kérdéseket, amikre a tananyag válaszol.

A kerettörténetet többféleképpen megjeleníthetjük. Jó ötlet lehet a képregény készítése, ahol a történet mindig életszerű helyzetbe helyezi a tanultakat. Ez szerepelhet az új ismeret előtt is, ebben az esetben felveti a kérdést, rávilágít a problémára. Ha pedig a megtanulandó anyag után szerepeltetjük, akkor lehet egyfajta példa minderre: hogyan is zajlik a valóságban mindaz, amit megismertünk.

Dönthetünk úgy is, hogy egyes szereplők, vagy akár egy szereplő a tananyag egészén végigkísér minket. Ilyenkor mindig tudjuk előre, hogy mi a szereplő funkciója, és ezt ne mossuk össze más lehetőségekkel. Lehet, hogy a figura mindig felteszi a kérdést, megfogalmazza az elvárásait, amire a tanultak adnak választ, de az is lehet, hogy ő az, aki összefoglalja az ismereteket és levonja a végső konklúziót.

Arra azonban minden esetben figyeljünk, hogy a tanuló számára egyértelmű legyen a történet, tudja ki kicsoda, mi mért történik. Ezért érdemes már az elején bemutatni a szereplőket, az alaphelyzetet. Fontos, hogy mindig legyen logika abban, hogy mikor, hol jelennek meg a szereplők, így a jelenetek nem elvonják a tanuló figyelmét, hanem megerősítik a várakozását.

A kerettörténet tehát nem csak megkönnyíti a tanulás menetét, és segít a megértésben, illetve a tudástartalmat a mindennapi gyakorlatba helyezi, hanem nagy szerepe van abban is, hogy pihentesse a tanulót az ismeretek elsajátítása közben. Így fejlesztés előtt érdemes átgondolni azt, hogy a tananyag fajtája, az elmélet mennyisége és minősége lehetővé teszi-e a kerettörténet megalkotását.

Címkék:
online tanulás tipp
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
2025-06-27 22:06:40
Belülről nem megy? Mit tud az Interim HR, amit más nem?
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu