logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.06.30 - 5 éve
ARTudásmenedzsment

A történetmesélés ereje

A mesék, történetek az emberiség kezdete óta életünk részei. Az ókori kultúrákban a hagyományok és bölcsesség továbbadásának eszközei voltak. Befolyásuk azóta sem csökkent, és a történetek még mindig a képzelet, kaland és a fantázia világába kalauzolnak minket. A mesemondás már nemcsak a színház, a film, az irodalom sajátja, hanem szervezetek, vállalatok is alkalmazzák ezt az ősi művészetet, hogy magával ragadó tanulási élményt nyújthassanak a tanulók számára.

A vállalati képzésben a történetmondás olyan eszköz, amelyet fel lehet használni:

  • Új dolgozók képzésében (a cég történetének, céljainak és jövőképének bemutatása)
  • Termékbemutatás eszközeként (egy adott termék létrehozásának és felhasználásának története, beleértve a személyes beszámolókat is)
  • Alkalmazások használatának ismertetésére (pontosan hogyan lehet A pontból B pontba jutni)
  • Soft készségeket fejlesztő képzésben (például a rossz időgazdálkodás következményeinek bemutatása és orvoslása)

Magánál a történetnél fontosabb a mesélő szerepe, mert az, hogy a történet hogyan befolyásolja a tanulást, attól függ, hogy mondják el. Noha a mesemondás nem atomfizika, de művészet, amit tanulni kell.

Összegyűjtöttük a szerintünk legjobb praktikákat, melyek vállalati közegben is könnyedén hasznosíthatóak:

1. Legyen a történetmesélés a kurzus része, vagy egyenesen a kurzus maga

A történetmesélés lehet az oktatás elsődleges módja, vagy felhasználható a kurzusba beépített sokféle médium egyikeként. Használhatunk történeteket elágazó, választásra épülő szcenáriók megvalósításához, játékok, videók beépítéséhez.

2. Kövessük a hagyományos történetmesélés módszerét

Minden történet azonos fonálon fut végig. Expozícióval kezdődnek, amely meghatározza a környezetet, bemutatja a karaktereket és a konfliktust, majd események sorozata vezet a megoldáshoz, ezáltal az eredményhez.

3. Legyen célja a tanulásnak, amit foglaljunk bele a történetbe

Cél nélkül a mesemondás csupán narráció, anélkül, hogy lenne mit megtanulni. Kezdjük egy üzleti történettel, majd csempésszünk bele egy célkitűzést, amelyet a tanulónak el kell érnie.

4. Legyen a történetben rejtély és feszültség

Képzési eszközként a történeteknek ki kell elégíteniük ösztönös kíváncsiságunkat, hogy tudjuk, hogyan bontakozik ki az esemény, hogyan történik a probléma megoldása vagy a feladat sikeres teljesítése. A történetmesélésnek érdeklődést, előrelátást és elvárást kell teremtenie, amely által elkötelezettséget és részvételt teremt a tanulóban. Ez mélyebb tanuláshoz, az információk nagyobb arányú megőrzéséhez és jobb visszahívásához vezet.

5. Jelentsen valamit a tanulónak

Minden elmondott történetnek relevánsnak kell lennie, rezonálnia kell a tanulóval. A felnőtt munkavállaló csak akkor tanul, ha elvárás, hogy tudjon valamit, vagy ha a kapott információk igazodnak, vagy megoldást tudnak nyújtani egy sürgető, munkakörbe eső problémára vagy olyan információra.

6. Ne várassuk őket

Míg a rejtély és a feszültség fenntartása a történetmesélés fontos eleme, mutassuk be a problémát a történet elején. A kontextus ismerete segíti a tanuló figyelmének felkeltését és fenntartását, és azt, hogy ráirányítsa figyelmét a probléma megoldásához szükséges információkra és ismeretekre. Mindez pedig közvetetten segíti a tanulót a tanulási cél elérésében.

7. Használjunk képeket

A vizuális leírás és a tényleges képek használata érdekes dimenziót adhat a könnyen unalmassá váló információáradathoz. Minél több lehetőséget adunk arra, hogy a tanuló lássa is a történetet, annál könnyebben azonosul a karakterekkel és a történettel. A szépirodalmi alkotásokban az írók minden érzékünkre hatnak – látható, hallható, ízlelhető, illatozó, tapintható és mozgó képeket írnak le. Ugyanezeket az eszközöket használhatjuk a történetmeséléshez a vállalati képzésben is.

Összegzésképpen fontos megemlíteni, hogy nemcsak racionális, de emocionális lények is vagyunk. Készítsünk tehát olyan történeteket, amelyekkel pozitív érzelmeket stimulálunk a tanulókban, mert ez a kulcsa annak, hogy figyelmükkel végig kísérjék a történetünket.

Forrás:

The Power of Storytelling: 7 Best Practices for Corporate Training

Címkék:
elearning storytelling történetmondás kerettörténet
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
2025-06-27 22:06:40
Belülről nem megy? Mit tud az Interim HR, amit más nem?
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu