Fogyatékkal élő gyerekek tanulásának támogatása az online oktatásban
Egy friss amerikai felmérés megállapította, hogy a fogyatékkal élő gyerekeknek nagyobb nehézséget okoz az online tanulás, mint ép társaiknak. Több gondjuk akad az internethez való hozzáféréssel, a tananyag elérésével, a szükséges rendszerek használatával, és az oktatóikkal való kapcsolattartással. Ha a gyermekünk online tanul, mint most nagyon sok gyerek a világon, akkor számos módja van annak, hogy segítsük őt ebben a folyamatban, ezzel elősegítve a produktivitását.
Kényelmes környezet
A fogyatékossággal élő gyerekek számára elsődleges kérdés a fizikai kényelem, és nincs ez máshogy akkor sem, amikor tanul. A gyermekkori agyi bénulásban (az éretlen agy károsodásából adódó mozgás és mozgásfejlődés központi szabályozási zavara) szenvedőknek például nagyon fontos, hogy a megfelelő adaptív funkciókkal rendelkező kerekesszékben üljenek, tanulás közben is, hiszen számukra nem megfelelő, ha konyhai széken, vagy irodai széken ülnek hosszú távon. Szintén praktikus lehet számukra, ha az asztal magassága állítható, és kényelmesen ki tudják alakítani a tanuláshoz szükséges teret. Amennyiben a gyermek nem érzi magát komfortosan, a tanulás hatékonysága nagy mértékben romlik.
Segítség az online platformok használatához
Hasznos gyakorlat, ha szülőként segítjük a gyereket egy-egy feladatnál való elindulásban, az online folyamatok során, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy minden gördülékenyen megy. Például, ha a gyerekünk gyengén lát, akkor nehéz lehet számára az online tanulási platform interaktív részeinek kezelése. Ha a gyerekünk halláskárosult, akkor győződjünk meg arról, hogy a programban be van kapcsolva a feliratozás funkció. Számára a videóhívások is nehézséget jelenthetnek, főleg, ha a szájról olvasás lehetősége sincs meg. Ha azt tapasztaljuk, hogy a gyerekünknek nehézsége van az eLearning platform kezelésével, akkor ezt jelezzük a tanár, illetve az iskola felé, hogy tudjanak ebben segíteni.
Egy nap megszervezése
Sok iskola követi a szokásos napi időbeosztást az online tanítási napok során is – 45 perces tanórák, 10 perces szünetek, 6-7 óra egy nap. Mindez egy fogyatékkal élő gyereknek nem könnyű. A leghatékonyabb módja, hogy a fenntartsuk a figyelmet, az a rövid, jól átlátható, kis feladatok, amik nem válnak megterhelővé. Egyeztessünk erről a gyerekünk oktatóival, hogy ütemezzük a napot máshogyan, szabjuk testre a gyerek feladatait.
Az online tanulás kihívásokkal teli lehet minden gyereknek, főleg, ha a gyerek fogyatékossággal élő. Segítséggel, az igényeire való odafigyeléssel nagyban elősegíthetjük, hogy mindez ne okozzon számára extra terheket.
Forrás: Supporting Your Child With Disabilities Through Online Learning | eLearningInside News