logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2021.05.17 - 4 éve
ARTudásmenedzsment

Hatékony tanulási módszertan – hogyan támogatja mindezt az eLearning?

Tévhit, hogy léteznek „tanulási stílusok”

A ’90-es években elterjedt az a nézet, hogy hatékonyabb a tanulás folyamata, ha az testreszabott. Azzal a feltételezéssel éltek, hogy vannak különböző tanulási stílusok, mint a vizuális, az auditív, a kinesztetikus, és a kevert, ám ez a kutatásokban nem nyert szignifikánsan igazolást. Ettől függetlenül elindult az a trend, hogy a különböző tanulási stílusokhoz különböző tartalmakat kell előállítani, így téve hatékonnyá a tanulás folyamatát, mint például a vizuális típus esetén a színes ábrák és grafikonok használata, a kulcsszavak kiemelése és jegyzetelés; az auditív típus esetén a felolvasás, a megbeszélés, és a hallottak hangos elismétlése; a kinesztetikus típusnál mozgásos szünetek beiktatása, séta vagy egyéb mozgás közbeni tanulás. A probléma abból fakad, hogy a különböző módszerek alkalmazása során nem kimutatható a hatékonyság növekedése, sőt számos olyan példa is van mind osztálytermi, mint vállalati, szervezeti tanulási környezetben, ahol egyáltalán nem működik. A tanulás stílusok szerinti oktatást tévhitek és mítoszok övezik – állítják meg Learning Styles: Concepts and Evidence (2009) című tanulmányukban a szerzők: Harold Pashler, Mark McDaniel, Doug Rohrer és Robert Bjork.

Tanulási stílusok helyett: tudomány alapú megközelítés

Empirikus bizonyítékokon alapuló, a tudományra támaszkodó megközelítés az, ami hatékonynak bizonyul a szervezeti tanulási tapasztalatok alapján. Most megmutatunk három ilyen módszertant.

1. Kettősen kódolt tanulási tartalom

A kettős kódolás fogalma magába foglalja, hogy az írott tartalom mellett releváns vizuális tartalmakat is megjelenítünk. Akár szavakat, akár képeket észlelünk, az eredeti nyelvi vagy képi kódot követően mindkét kód felépülhet. A képi és nyelvi kód egymást erősítő voltát nagyszámú tanulási, emlékezeti kísérlet igazolta (Csépe V., Győri M., Rigó A., 2007). Ez a módszer nem a tanulási stílusokról vagy preferenciákról szól, hanem arról, hogy agyunk hogyan dolgozza fel az információkat, és ennek kognitív pszichológiai bizonyítékairól. A grafika erősen segítheti a memorizálást és a megismerés folyamatait, a tanulók könnyebben képesek megragadni az absztrakt ötleteket és folyamatokat. Tehát érdemes kapcsolódó vizualizált tartalmat hozzáadni a tanulási élményhez, ám fontos megjegyezni, hogy csupán egy nem releváns, szép grafikai elem korlátozza a munkamemóriát, és csökkenti a tanulás hatékonyságát.

2. „Space out” tanulás

Azaz mikor hagyunk időt a tanulási folyamatban, és engedjük, hogy apró információról információra ismerjük meg a megtanulandót folyamatosan, és szabályos időközönként, és nem egy nagy tömbben. Ismerjük azt a típusú képzést, ahol egy nap alatt szakértővé válik a tanuló az adott témában… Az ott begyűjtött információk 90 %-a a következő napra eltűnik a memóriából, így a tanulás nem hatékony ebből a szempontból. A kutatók javaslata, hogy fokozzuk a tanulást és az információ-megtartást, méghozzá az úgynevezett térköz hatással. Ha a tanuló lehetőséget kap arra, hogy rendszeres időközönként kis mennyiségű információt tanuljon meg, majd idővel ugyanazokat az információkat újra ismétlik, akkor nagyobb valószínűséggel kódolják azt az információt a hosszútávú memóriájukban. Az embereknek időre és ismétlésre is szükségük van a sémák felismeréséhez, az információk sémákba való asszimilálásához. Az oktatás folyamatának elnyújtásával biztosíthatjuk, hogy a tanulók olyan támogatásban részesüljenek, amire szükségük van ahhoz, hogy megszilárdítsák a tanultak emlékeit.

3. Visszakeresési gyakorlat

A tanulókat arra kell motiválni, hogy emlékezzenek egy adott témában a megkapott információkra. A memóriában való időnkénti visszakeresés nagyban növeli a hatékony tanulás folyamatát. Ennek alkalmazása egyszerű: sűrűn ajánlott „tét nélküli” teszteket csináltatni, leíratni a megszerzett tudásanyagot összefoglaló formájában, stb. A szabad visszahívás hatékonyan javítja a jelentőségteljes tanulást.

E három módszerre felépített tanulási stratégia hosszútávú előnyökkel jár. Ez az alternatív megközelítés empirikus bizonyítékokat, és a tanulás tudományát felhasználva biztosítja, hogy a tanulásra irányuló erőfeszítések tartós hatásúak legyenek.

A módszertanok megjelenése az eLearningben

Az eLearning oktatási keretrendszerekben mindhárom módszertant hatékony eszközök támogatják. Lehetőség van képek, akár videók csatolására is a tananyaghoz, időzíteni tudjuk, hogy a tanuló mikor nézze meg ezeket. Akár interaktív vizuális feladatokban is megjeleníthetünk egy-egy tananyagrészt, ezzel segítve a kettősen kódolt tanulást. Időzíthetjük és ütemezhetjük, hogyan haladjon előre a tanuló az anyagban, beállíthatjuk, hogy a következő fejezet vagy modul mikor váljon számára elérhetővé, és megszabhatjuk, hogy mekkora anyagrészt öleljen fel egy-egy tanulási ciklus. Ezzel támogathatjuk a „space out” tanulást. A fejezetek közbe kvízeket szúrhatunk be, számos kérdéstípussal téve ezt izgalmassá, és színessé. Ezek a mini-tesztek nem kell, hogy osztályzattal, vagy konkrét teljesítéssel járjanak együtt, így megvalósítva a tét nélküli visszakérdezés módszerét. Adott esetben azt is eldönthetjük, hogy tovább engedjük-e a tanulót, vagy a visszakérdezés alapján visszatereljük az adott tananyagrész újbóli átolvasására, vagy alternatív úton máshogyan mélyítjük el tudását az adott témában. Számtalan lehetőségünk van a hatékony tanulási stratégiák megvalósítására az eLearning rendszerekben, csak a kreativitásunk szabhat határokat.

Felhasznált irodalom:

Forget Learning Styles. Your Organizational Learning Strategy Should Be Based on Science

Learning Styles: Concepts and Evidence

Tanulási stílusokról

Általános pszichológia: Tanulás – emlékezés – tudás

Címkék:
elearning hatékony tanulás tanulási stílus
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-11 11:12:12
Vállalom a felelősséget
2025-06-11 09:41:35
A szállodák bérszámfejtési kihívásai: amit az egyszerűsített foglalkoztatásról tudni kell
2025-06-11 09:33:59
Változik a családi adókedvezmény összege
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás siker önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu