logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.08.23 - 14 éve
ARTudásmenedzsment

Minőségjavítás e-learning segítségével

Miért is érdemes bevezetni e-learning rendszert egy -akár jól működő- vállalatban? – merülhet fel a kérdés sokakban. A válasz egyszerű: Lépést kell tartani a technikai fejlődéssel, mely hosszútávon a versenyelőny megtartásá

Miért is érdemes bevezetni e-learning rendszert egy -akár jól működő- vállalatban? – merülhet fel a kérdés sokakban.

A válasz egyszerű: Lépést kell tartani a technikai fejlődéssel, mely hosszútávon a versenyelőny megtartását eredményezi. Nem szabad hátradőlni és azt hinni, hogy a siker magától jön. Tenni is kell érte. Ehhez szükséges, hogy a szolgáltatásunk minőségét folyamatosan ellenőrizzük, illetve javításuk. Fontos, hogy jól ki tudjuk használni az emberi erőforrás nyújtotta lehetőségeket. Egy jól előkészített e-learning rendszer segítségével ez is megoldható. Csökkenthetjük a kockázatokat, illetve új piacokra törhetünk be.

Erről találtam egy jó cikket az eLearn Magazine-ban, egy kétrészes cikksorozat formájában. Az első részben az e-learninget közgazdasági nézőpontból közelíti meg, míg a második részben arról ír a cikk szerzője, hogyan lehet vállalati környezetben kiépíteni egy e-learning rendszert úgy, hogy az mérhetően támogassa a stratégiai céljaikat. A cikkből készített kivonat az alábbiakban olvasható:

Az e-learning eredményességének és hatásának mérése

Hogyan lehet mérni egy több üzleti célt is támogató e-learning infrastruktúra hatását?

A hat legfontosabb üzleti cél: 1. termelékenység javítása 2. minőségjavítás 3. humán erőforrás irányítása 4. kockázatcsökkentés 5. megmaradás a meglévő piacokon 6. új piacokhoz hozzáférés

Az alábbiakban mindegyik pontot külön elemezzük és példákkal illusztrálva mutatjuk be.

1. Termelékenység javítása Ha az e-learning rendszerrel a termelékenység javítása célunk, akkor az üzleti értelemben annyit jelent, hogy a termék a korábbinál gyorsabban, vagy olcsóbban kerül előállításra vagy legalább ugyanakkora mennyiséget vagy ugyanolyan minőséget eredményez. Jobb esetben mindkettő javul.

Példa: Több munkavállaló férhet hozzá hasonló költségeken egyes a tananyaghoz, mint korábban. Másik példának az értékesítéssel foglalkozó személyzetet lehet megemlíteni. Ha az oktatást e-learning tananyagok segítségével oldják meg az esetükben, akkor csökken az oktatóteremben töltött idejük. A megtakarított időben a megrendelőkkel / vásárlókkal foglalkozhatnak.

2. Minőségjavítás: Ha az e-learninggel a minőséget kívánjuk javítani, akkor specifikusan a munkafolyamat olyan fázisaiban kell alkalmaznunk, ahol az üzletnek javulnia kell - akár sebesség, pontosság vagy üzleti logika terén. Ugyancsak javíthatjuk az e-learning segítségével azokat a fázisokat, ami kritikus, azaz a végtermék minőségének romlását eredményezheti. A rendszer bevezetése esetén a munkavállalók hatékonyabban tudják elvégezni a munkájukat, a vevők pedig jobb lehetőségekhez jutnak, komplexebb szolgáltatásokat vehetnek igénybe.

Példa: Orvosi klinika esetén e-learning segítségével az egészségügyi dolgozók olyan modulokkal lehetnek ellátva, amik segítenek egyes diagnózisok felállításában és a kezelésspecifikus betegségekben - a tünetek, betegtörtének és gyógyszerek alapján.

3. Humán erőforrás irányítása Az e-learninget használhatjuk a humán erőforrás irányítására is. Ez esetben a rendszernek képesnek kell lennie arra, hogy a vállalathoz vonzza a tehetséges és tapasztalt munkaerőt, ezzel biztosítva a versenyelőnyt.

Több telephelyen működő vállalatok a kollaboratív eszközöket veszik igénybe a vezetők és a munkavállalók közti kapcsolattartásra. Mindenki hozzáférhet a közös tananyagokhoz, mely segíti a munkájukat. Az e-learning a munkavállaló szakmai fejlődését segíti elő, amihez másképpen nem férhetne hozzá. Ilyenek pl. személyiségfejlesztő vagy time-menedzsment kurzus. Az e-learning támogatja a vezető- és menedzsment-fejlesztő programokat is, melyek blended learningként működnek (azaz ötvözve a hagyományos oktatást az e-learninggel). Ezek elősegítik a cégen belüli kapcsolatok kialakulását és a már meglévők fejődését. Az e-learning növeli ennek hatékonyságát azzal, hogy térben és időben bárhol és bármikor elérhető a jövőben is az oktatási anyag. Ez különösen fontos az olyan tudásalapú vállalatoknál, ahol a tudás nagy része tacit (azaz ösztönökben rejlő tudás).

Példa: Multinacionális vállalatban az e-learning előnyeit tudásmenedzsment projektekben is kihasználhatjuk, mellyel képesek vagyunk begyűjteni a kilépő szenior vezetők tudását modulokba, üzleti szimulációkba rendezve. Később ezt az információt használjuk fel az online vezetőfejlesztő programok alapjaként. Másik példának egy multinacionális mérnöki vállalat említhető meg, ahol a mérnökök a világ minden táján szétszórva dolgoznak. Összefogásukra olyan kollaboratív tereket lehet létrehozni, amik segítségével a különböző platformokon tudják ugyanazokat az alkalmazásokat használni, meg tudják beszélni a kérdéseket. Minden projekt-térnek lehet hozzáférése a vállalat szakértői tudásához.

4. Kockázat csökkentése

Ez esetben az e-learninggel elkerülhetjük a volatilis kockázatokat, a bizonytalan üzleti környezeteket illetve a gyorsan bizonytalanná alakuló piacokat. Erre elsősorban a tőke- és infrastruktúra-intenzív vállalatoknál van szükség - mint például a gyógyszeripar illetve az innovatív cégek.

Az e-learning a vállalaton belül lehetővé teszi olyan naprakész tudás és társasági szabályrendszer szétosztását, amik a környezeti változásokra - akár egyéni szerepkörökre bontva - képesek válaszolni.

Példa: Egy biztosítóvállalat arra tudja felhasználni az e-learninget, hogy biztosítsa a dolgozók tudásának naprakészen tartását az aktuális piaci információkkal kapcsolatban. Másik példa: K+F csapatoknak összeállított e-learning az aktuális projektjeikről. Ezáltal lehetőségük van megosztani egymással vállalaton belül, hogy hogyan állnak egyes feladatokkal. Így jobban áttekinthető lesz kockázatkezelés és eredményesség szempontjából.

5. Meglévő piacok megtartása

A rövid életciklusú termékekkel foglalkozó gyorsan fejlődő üzletágakban alapkövetelmény az oktatási anyagok gyors hozzáférhetősége a versenyképesség megőrzése érdekében. Ezeknél a vállalatoknál az e-learning használata nem kérdés, ugyanis ha a személyzetet nem kap folyamatosan megfelelő oktatást, esélytelen a vállalat piacon maradásra.

Példa: Olyan, gyorsan fejlődő technológiával dolgozó- vagy szoftvergyártó vállalat esetén használható az e-learning, ahol a termékek terjesztéséhez szükség van könnyen és gyorsan feldolgozható információra. Másik példának hozhatóak fel a Call Centerek. Ahhoz, hogy a Call Centerek előnyre tegyenek szert a piaci részesedésben, feltétel a gyorsaság, pontosság, következetesség, termelékenység és a profitabilitás.

6. Betörés új piacokra Az e-learningnek azért van nagy szerepe az új piacokra történő belépés esetén, mert a meglévő infratruktúra keveset tud az új területről (legyen szó akár az új földrajzi helyről, a termékcsaládról vagy az új piacról) Ilyen esetben az egész vállalatot átfogó oktatás szükséges a tervezéstől a beszerzésen, termelésen, marketingen és eladáson át egészen a szolgáltatásig.

Az e-learning segítségével olyan már rendelkezésre álló információhoz juthatunk hozzá, melyre különböző területeknek is szükségük van.

Példa: Skóciában a KKV konzorciuma, olyan megosztott e-learning platformra fizet elő, melyben esettanulmányokat találnak az Európai Uniós piacra jutásról. Másik példa egy fogyasztói termékeket gyártó multinacionális vállalat, aki az e-learning rendszerében terjeszti a multikulturális tudást, szimulációkat és esettanulmányokat, melyekkel azt mutatja be, hogy hogyan kell a különböző országokban üzletet kötni. Csoportmunkára is kiváló lehetőséget nyújt ez a rendszer.

Szerző: Patrick Lambe (tudásmenedzsment és e-learning tanácsadó, Szingapúr)

Forrás: Eredeti nyelven a teljes cikk itt olvasható: 1. rész 2. rész

Címkék:
e-learning tréning humán erőforrás munkahelyi oktatás minőségjavítás
ARTudásmenedzsment

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
E-learning

E-learningről közérthetően mindenkinek

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu