A nyelvtudást tölcsérrel nem lehet a fejbe tölteni
A nyelvtudást tölcsérrel nem lehet a fejbe tölteni
Egy évvel meghosszabbítják a diplomamentő programot, január 12-től ismét lehet jelentkezni a képzésekre, amelyek februárban indulnak –írta meg az Eduline.
Már csaknem négyezer fi
A nyelvtudást tölcsérrel nem lehet a fejbe tölteni
Egy évvel meghosszabbítják a diplomamentő programot, január 12-től ismét lehet jelentkezni a képzésekre, amelyek februárban indulnak –írta meg az Eduline.
Már csaknem négyezer fiatal vesz részt a diplomamentő program nyelvtanfolyamain, másfél hónap alatt 340 képzés indult el az ország 82 településén. Eddig 31 ezren jelezték, hogy szeretnének részt venni a programban. A szintfelmérőkön azonban kiderült, hogy a jelentkezők jelentős része nem rendelkezik azzal az elvárt alapszintű nyelvtudással, amellyel a 240 órás képzést követően sikeres nyelvvizsgát tudna tenni. Erre tekintettel döntött úgy az OFA, hogy január 12-től ismét lehet jelentkezni a februárban induló képzésekre. Várhatóan 120-180 órás képzések már egyáltalán nem is indulnak, mert kevés rá a jelentkező. Várhatóak viszont a 240 órát meghaladó tanfolyamok.
Itt megjegyeznénk azért azt, hogy a nyelvtudás tölcsérrel senkinek sem megy a fejébe:) Jól látszik az eddigi tapasztalatokból, hogy nyelvtanfolyamra a nyelvvizsgához közel álló fiataloknak nem is biztos, hogy szükségük van. A nyelvet kiválóan lehet önállóan is tanulni, ha valaki már eljutott arra a szintre és átlépte azt a határt, amikor a nyelvtanulás már nem „nyűg”.
A nyelvtanuláshoz motiváció, elszántság kell és rengeteg gyakorlás. A gyakorláshoz nem kell messzire menni, internetes oldalak tömegei, újságok, filmek rendkívül jó hátteret biztosítanak hozzá. Kiemelnénk itt a filmeket, mint a nyelvtanulás egyik legeredményesebb módját. Miért is?
- mert ismerős a történetet, ezért érzelmi kötődés is van, így a nyelvi fordulatok megértése, beépülése könnyebb, maradandóbb. - mert, nem csak halljuk a szöveget, de látjuk a történetet, gesztikulációt. Könnyebb a megértés és egyből a hosszú távú memóriádba épül be a tudás. - mert, megtanulunk átlendülni azon, hogy van néhány szó, amit nem ismerünk vagy nem értünk. - mert, valódi, élő angol nyelvezetet hallgatunk és - mert, kezdetben felirattal is lehet nézni, figyelni az anyanyelvi szóhasználatot.
Az önálló nyelvtanulás számtalan, gördülékeny és élvezetes módja van. A probléma azzal van, hogy időt kell rá szánni, kell lenni és tudni kell azt, hogy nekünk melyik tanulási módszer válik be. Itt kanyarodtunk vissza ahhoz a kérdéskörhöz, hogy miért nem tanulnak meg tanulni a fiatalok.
A tanulás nagy mértékben függ a mentális kondíciótól. A felnőttek hátrányban lehetnek nem csak a hiányos alaptudás miatt, de a hosszú pihenési időszak miatt is. Kutatások bizonyították, hogy a mentális kondíció késő öregkorban is megtartható, ha folyamatos a szellemi erőfeszítés. Az évek múlásával gyöngülnek ugyan az érzékszervek, csökken a fizikai gyorsaság, de a siker és az oktatás tartalma közötti összefüggés nagyobb, mint a siker és az életkor közötti.
Elegendő lesz-e vajon a diplomákhoz a 240 órát meghaladó képzés? A kezdeti elképzelés, mi szerint kell a támogatáshoz egy B1-es szintű nyelvtudás, abszolút helyes volt. A számításokból az maradt ki, hogy a diplomát meg nem szerzők nagy többsége nem éri el a B1 szintet. A probléma gyökere igen szerteágazó, a felnőtté válástól, a családi életmódon keresztül, a motivációs kérdéseket, az élethosszig tartó tanulást és a közoktatás nyelvi képzési módszereit lehetne akár boncolgatni. Mindenhol találnánk valamilyen magyarázatot. Érdekes lenne egy olyan felmérést látni, hogy a nyelvvizsga meg nem szerzése miatt az évek előre haladásával csökken-e diplomát meg nem szerzők száma. A nyelviskolai tapasztalatunk alapján valószínűleg igen, mert évről-évre egyre nagyobb arányban teszik le a gyerekek már az érettségi vizsgázásra a nyelvi vizsgát. A tendencia azért talán pozitív irányban változik. Reménykedünk.
Jászberényi-Király Szilvia felnőttképzési szakértő