logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.09.24 - 11 éve
jelenlet

Ezt sosem fogom megtanulni! és nincs is rá időm…

Nem sok emberről mondható el, hogy életében egyszer-kétszer ne vett volna részt már bármilyen tanfolyamon felnőttkorában. A megkérdezett felnőttek többsége mégis zavarban van, ha megkérdezzük, hogy beszél-e angolul/németül, vagy h

Nem sok emberről mondható el, hogy életében egyszer-kétszer ne vett volna részt már bármilyen tanfolyamon felnőttkorában. A megkérdezett felnőttek többsége mégis zavarban van, ha megkérdezzük, hogy beszél-e angolul/németül, vagy hol hasznosította a tanultakat, milyen irányban szeretné fejleszteni a tudását. A család, az időhiány, az életkor, a munka ilyenkor a mentség, pedig valójában a helyes tanulási irány megválasztása hiányzik. Bizonyított tény, hogy a tanulás aktív életet, életminőség javulást és az élet hosszabbítását jelenti.

Jó hírünk van! Tanulni sosem túl késő és nincs összefüggés az életkor és a tanulási képesség között!

A legtöbb tanuláselméleti rendszer szerint bizonyított tény, hogy a tanulási képességeinket - bár egyénileg változnak - mégsem az életkor befolyásolja azt, hanem az egyénből eredeztethető belső, és a környezetünktől függő külső tényezők. Legfontosabb feladat a tanulási nehézségek felismerése, okainak feltárása. A felnőtteket az átélt kudarc csüggeszti, a tartós szorongás pedig lehetetlenné teszi számukra a tanulást. Mindezek által az önértékelésben is zavar lép fel. Hr-esként és magán emberként is érdemes megismerni a tanulási folyamat és eredményesség motivációs elmélettel tűzdelt hátterét.

Melyek ezek a tényezők? Tudatosítva a befolyásoló tényezőket, átértékelhetővé válik a felnőttkori tanulás iránya és így a sikerélmény és az újabb célkitűzések is közelebb kerülnek hozzánk.

A belső, személyiségünktől függő, befolyásoló tényezők 1. A tanuláshoz elengedhetetlen a tanulási kompetencia: nyitottság, alkotóképesség, a változni tudás képessége. Ezek nélkül a képességek nélkül tudatos (formális vagy nonformális) tanulási folyamat nem képzelhető el.

A felnőttoktatásban számolni kell azzal, hogy sok felnőtt kötődik a meglévő véleményéhez. Amennyiben az új ismeret összeütközik a meglévő tapasztalattal, disszonancia léphet fel. Általában a régi győz, ezért jóval nagyobb energiát kell fordítani az új információ feldolgozására. Előnyt jelent viszont a szélesebb látókör és korábbi tapasztalatokkal való összehasonlítás képessége.

2. A megszerzendő tudás hasznosíthatóságának, praktikusságának mértéke. Vagyis az a szubjektív értékítélet, mely a tanultakat értékesnek, semlegesnek vagy fölöslegesnek, hasznosíthatatlannak könyveli el.

Felnőttként sokkal célirányosabbak a tanulók. Főbb motivációk lehetnek: a) A felnőtt lelkiismereti okból, kötelességtudás miatt tanul, mert jobban kellene a nyelvet tudni, mások is ezt teszik a munkahelyen vagy éppen a normáknak való megfelelés a cél, ami egyfajta kötelező tanulást jelent. b) Tudásvágy, érdeklődés, melynek mozgatóereje lehet egyaránt a pénz, az elismertség vagy társadalmi pozíció elérése is, illetve a magány is (Itt elsősorban nem a tanulás célja, hanem a csoporthoz való tartozás igénye hajtja a felnőttet egy-egy tanfolyamon való részvétel felé).

Több évszázados megfigyelés, hogy ami érdekel bennünket, azt tanuljuk meg könnyebben, ami érzelmileg is hat ránk, azt nehezebben felejtjük el. A pszichológiai kutatások szerint (Amygdala alapelv) szerint a pozitív emóciókkal együtt tanultak a hosszú-memóriában tárolódnak és onnan előhívhatók. A negatív emóciókkal együtt tanultak esetében az információ a rövid-memóriában tárolódik, és onnan rövid idő alatt kiürül, míg maga a negatív érzés a hosszú-memóriában tárolódik el és kizárólag a félelemre fogunk emlékezni. Az érzelmek nélkül, neutrálisan tanultak nyom nélkül távoznak a memóriából.

A következtetés ezek alapján, hogy az a) esetben, a tanulás nem lesz eredményes. A tanuláshoz tanulni akarás szükséges, tehát motivált (belső késztetés) tevékenység.

c) Kvalifikációs szükséglet hatására tanulunk: azaz munkaerő-piaci helyzetünk javítása vagy munkahelyünk megtartása a tanulás célja. d) Jobb anyagi helyzet elérése a cél: a felnőttkori tanulás révén magasabb pozíció, jobban fizetett munkahely érhető el. e) Egzisztenciális a motiváció: a családtól, szűkebb társadalmi környezetből érkező elvárások hatására történő (tovább)tanulás.

3. A meglevő tudásszint: előzetes ismereteink, képzettségünk, általános műveltségünk, melyek természetesen megkönnyítik, hiányuk esetén azonban meg is hiúsíthatják a tanulási folyamat sikerét. Kiemelt szerepet kap ezen a téren az előzetes tudás felmérése, ne próbáljunk meg kibújni alóla vagy jobban teljesíteni annál, mint amit tudunk. A túl könnyű és túl nehéz feladatok/szint is elvehetik a kedvet, meghiúsíthatják a siker élményét.

4. Tanulási képességeinket befolyásolják emellett azok az iskolapadban korábban átélt, előzetes tanulási tapasztalatok, melyek nemcsak az ismeretbefogadás hatékonyságát, a tanulás örömét, hanem a tanulási kedvet, az új képzési folyamatba való bekapcsolódáshoz szükséges belső késztetést is jelentősen befolyásolják. Ha ez a tapasztalat negatív – pl. kudarcélmény, szégyenérzet, az életkornak nem megfelelő oktatási módszerek, a visszacsatolás hiánya – a tanulásra való hajlandóság teljes megszűnését vonhatja maga után.

Külső tényezők 5. Az egyént körülvevő kulturális, társadalmi környezet, mely döntően segítheti, de meg is gátolhatja a tanulási folyamat sikerességét. Ennek a környezetnek része a család is, mely a felnőttkori tanulás egyik legfontosabb hátországa. A közvetlen családi, baráti támogatás és segítség, a tanulás és tudás értékként való kezelése a tanulási folyamat sikerének egyik kulcsa.

Mindezek a jellemzők az emberi életkortól függetlenül – a gyermek-, a felnőtt- és az időskori tanulási folyamatokban is – hatnak tanulási képességeinkre. Vannak természetesen fiatal korban gyorsabban vagy könnyebben elsajátítható képességek, ezek azonban behatárolható körbe tartoznak (pl. mozgással kapcsolatos tanulás: tánc, egyes sportágak).

A felnőtt ember elsősorban azon méri a tanulásra fordított idő hasznosságát, hogy a kapott információk megfelelnek-e a szükségleteinek, igényeinek. Az eredményesség attól függ, hogy az új információt a felnőttek be tudják-e illeszteni a meglévő nézeteik rendjébe, vagy sem.

Ha nem illeszkedik be az információ, akkor a következő történhet: 1. Az új információk egyszerű tudomásul nem vétele. Lepereg az infó. 2. Az új információ tudatos elutasítása, amikor a kétségbe vonja a tanultak igazságértékét. 3. Az új információkkal tudatosan azonosul, anélkül, hogy az kapcsolódna a meglévő tapasztalataihoz. Egy idő után feledésbe merül ezért.

Csak abban az esetben beszélhetünk eredményről, ha tudatos elfogadás történik, azonosulás az új ismeretanyaggal, azaz a pozitív emóciókkal tanult, tapasztalati tanulás valósult meg.

Jászberényi-Király Szilvia felnőttképzési szakértő

Címkék:
jelenlet

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Élmény alapú tanulás

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu