logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.08.19 - 11 éve
jelenlet

Motiváció fizetésemelés nélkül

Mitől lesz eredményes egy vállalat? Miért megy az egyiknek jobban, a másiknak kevésbé? - A sikeres vállalkozásban az egyik fő szerepet a jól képzett, lojális, motivált munkaerő kapja. - A másik fő szerep a tervezett, humánerőforr

Mitől lesz eredményes egy vállalat? Miért megy az egyiknek jobban, a másiknak kevésbé?

- A sikeres vállalkozásban az egyik fő szerepet a jól képzett, lojális, motivált munkaerő kapja. - A másik fő szerep a tervezett, humánerőforrás orientált vállalatvezetésé.

Hogyan motiváljuk munkatársainkat úgy, hogy nem a fizetéséről beszélünk? Mivel érhetjük el, hogy elkötelezettek és eredményorientáltak legyenek? A dicséret, a teljesítményértékelés, odafigyelés mellett kifizetődő és elengedhetetlen a vállalati képzések szervezése és biztosítása a szervezeten belül.

Minden vállalkozás üzleti sikere abban áll, hogy a piaci változásokra azonnal és rugalmasan képes-e reagálni. A változó gazdasági és technikai helyzethez való gyors alkalmazkodáshoz és így az eredményes működéshez a vállalati képzéseken át vezet az út. A képzés mindig egy olyan folyamat, ami az egyéni ismeretek, a készséges és képességek fejlesztésére irányul annak érdekében, hogy a munkavállaló teljesítménye és hatékonysága javuljon. Ha hatékonyak a munkavállalóink, hatékony a cégünk is.

Mitől lesz eredményes a vállalati képzés?

1. Átfogó képzési politika kialakítása 2. A munkaerő motivált a képzésben való részvételhez. 3. Jól felkészült és eredmény-orientált képzőt megválasztása.

1. Átfogó képzési politika kialakítása

A HR munkatársak feladata az, hogy az alkalmazottak személyiségjegyeit és hátterét megismerve kidolgozza az egyénre szabott kompetencia és motivációs térképet, melynek része a vállalat stratégiájához és lehetőségeihez igazított képzési terv is.

A képzési politika célja a vállalati szempontok alapján lehet: • a munkaköri alkalmasság növelése • a termelékenység, hatékonyság növelése • a minőség javulása • a rugalmasság és alkalmazkodóképesség növelése • a munkabiztonság fokozása • a szervezeti kultúra és kommunikáció fejlesztése

Ha a dolgozó érzi, hogy részese egy folyamatnak, szükség van rá – melyet akár egy beiskolázás is erősít - sokkal több energiát fektet be a munkájába anélkül, hogy cserébe extra elvárásai lennének. A felnőttek csak abban az esetben hajlandóak tudatosan vállalni munkájuk és családjuk mellett az adott képzésen való részvételt, ha annak jól körülhatárolt célja van.

A képzés célja a munkavállaló szempontjából legyen: • a képzés a napi munkában használható ismeretanyagot jelent • a képzés lehetőséget biztosít kapcsolatrendszerük, kapcsolati tőkéjük szélesítésére is • a képzés lehetőséget jelent az előrelépéshez, karrierhez • újdonságot jelent, érdeklődést vált ki

2. A munkaerő motiváltságát befolyásoló tényezők

Nem elég a munkáltató felől irányuló szándék a munkaerő képzésére, el kell érnie azt, hogy a munkavállaló érdekeltnek érezze magát a képzés elvégzésében. A felnőtt ember elsősorban azon méri a tanulásra fordított idő hasznosságát, hogy a kapott információk megfelelnek-e a szükségleteinek, igényeinek. Az eredményesség attól függ, hogy az új információt a felnőttek be tudják-e illeszteni a meglévő nézeteik rendjébe, vagy sem.

A legtöbb tanuláselméleti rendszer szerint egyénenként változó tanulási képességeinket és kompetenciánkat többtényezős hatásrendszer alakítja ki. Ez a hatásrendszer tartalmaz az egyénből eredeztethető belső, és a környezet hatásától függő külső befolyásoló tényezőket is. Ezek közé a változók közé a legtöbb felfogás szerint a következők tartoznak:

Belső, a tanuló személyiségétől függő összetevők • A tanulási kompetencia: nyitottság, alkotóképesség, a változni tudás képessége. Ezek nélkül a képességek nélkül tudatos (formális vagy nonformális) tanulási folyamat nem képzelhető el.

• A meglevő tudásszint: előzetes ismereteink, képzettségünk, általános műveltségünk, melyek természetesen megkönnyítik, hiányuk esetén azonban meg is hiúsíthatják a tanulási folyamat sikerét. Az idő múlása és az alkalmazás ritkulása negatívan érinti a tanulási folyamatot. A tanulás a mentális kondíciótól is függ. A felnőttek hátrányban lehetnek a hiányos alapképzettség vagy a hosszú pihenési időszak miatt. A mentális kondíció késő öregkorban is megtartható, ha folyamatos a szellemi erőfeszítés.

• Tanulási képességeinket befolyásolják emellett azok az iskolapadban korábban átélt, előzetes tanulási tapasztalatok, melyek nemcsak az ismeretbefogadás hatékonyságát, a tanulás örömét, hanem a tanulási kedvet befolyásolják. A felnőttoktatásban számolni kell azzal, hogy sok felnőtt kötődik a meglévő véleményéhez. Amennyiben az új ismeret összeütközik a meglévő tapasztalattal, disszonancia lép fel. Általában a régi győz, ezért jóval nagyobb energiát kell fordítani az új információ feldolgozására. Az aktivitás mindig növeli a tanulás sikerét.

Külső tényezők • Az egyént körülvevő kulturális, társadalmi környezet, mely döntően segítheti, de meg is gátolhatja a tanulási folyamat sikerességét. Ennek a környezetnek része a család is, mely a felnőttkori tanulás egyik legfontosabb hátországa. A közvetlen családi, baráti támogatás és segítség, a tanulás és tudás értékként való kezelése a tanulási folyamat sikerének egyik kulcsa.

3. Jól felkészült és eredmény-orientált képző kiválasztása

Az évek múlásával bár gyöngülnek az érzékszervek, csökken a fizikai gyorsaság, mégis kutatások igazolják, hogy a siker és az oktatás tartalma közötti összefüggés nagyobb, mint a siker és az életkor közötti.

Thorndike kutatásai szerint a 25 és 45 év közöttiek ugyanolyan képzési képességekkel rendelkeznek, mint a 20 és 25 év közöttiek, ill. jobbak, mint a 15 és 20 év közöttiek. Tehát az életkor nem jelentős tényező a tanulás szempontjából. Az intellektus a 40. év közepéig alig csökken. Vizsgálatok szerint 20 és 60 év között az intelligencia gyorsasága csökken, de az intellektuális kapacitás nem. A felnőttek előnyben vannak a minőség, pontosság tekintetében, a fiatalok pedig a gyorsaság tekintetében. A tapasztalat és a motiváció erősíti a felnőttek tanulási képességét.

Már tudjuk, hogy az életkor vagy a családi háttér nem jó kifogás egy képzés nem teljesítése vagy a lemorzsolódás tekintetében. Sok múlik azon, hogy a megfelelő képzőt sikerül-e megtalálni. A hatékony tanulást az iskola az esetek nagy részében nem tanította meg. Nem adott módszereket hozzá. A felnőttek elvárják, hogy érett emberként bánjanak velük. A tanári munka nem párosulhat fölényességgel, a tanulókat megbélyegző minősítéssel. Az értékelés súlypontjának át kell kerülnie a részletesebb szöveges értékelésre. Nélkülözhetetlen, hogy a tanuló megértse teljesítményének értékelését és hogy az értékelés mindig két irányú legyen.

Mire kell figyelni a képző kiválasztásánal: • A tematikát, tananyagot képes a csoporthoz, képzéshez igazítani rugalmasan.

• Teljes körű kommunikációt és tájékoztatást nyújt nem csak a vállalati megrendelő felé, hanem a képzésben résztvevők irányába is.

• Felkészült, lendületes oktatókkal dolgozik, akiknek a munkáját képes támogatni, ellenőrizni, segíteni.

• Egyéni odafigyelésével képes fenntartani az éber figyelmet és a motiváltságot.

• Nem ragaszkodik a gyors haladáshoz, nem az oldalak száma számít, hanem a tudás hosszú távú memóriába ültetése, ismétlése, gyakoroltatása változatos módszerek, kiegészítő anyagok segítségével.

A felsorolást még lehetne bőven folytatni, de tapasztalataink szerint ez a pár kritérium már elegendő ahhoz, hogy a képzés és ez által a vállalat eredményes legyen, a képzésre fordított befektetés megtérüljön a munkavállalók tudása, motiváltsága, elkötelezettsége által.

Jászberényi-Király Szilvia felnőttképzési szakértő

Címkék:
jelenlet

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Élmény alapú tanulás

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu