Falra írt eszmék - amikor az érték elveszíti erejét
(Szupervíziós történetek)
Képzelj el egy vezetőt, aki éveken át stabilan kormányozta a szervezetet. A stratégiát, a szervezeti értékeket a szervezet zsinórmértéknek vette a fejlődéséhez. A bejáratnál a falakon kifüggesztve a célok és az, amiben hisznek.
Egyik reggel a vezető azzal szembesült, hogy az emberek elsétáltak a fal mellett és csupán legyintettek. Az "aha"-élmény már csupán a cinizmust tükrözte.
Néhányan kitartottak a szervezeti értékek mellett, azonban egyre többször felmerült: „tényleg itt tartunk még”. A szervezeti érték egy erős, láthatatlan kötelék, azonban mit jelent, ha mindaz inkább ellenállást és kérdőjeleket hoz, mintsem egyfajta szervezeti energiát?
Az értékek a szervezet legmélyebb rétegeibe ágyazódnak be. Gondolkodás, elvárások, meggyőződés, remények keveredéseként, amelyek formálják a szervezet mindennapjait. Láthatatlan hívószavak. Mi történik azonban, ha a hívószavakat az idő és a szervezeti krízisek megkérdőjeleznek? Ha a szavaknak már nincs jelentése a szervezetben? Bizalom, integritás, innováció, ügyfélközpontúság – a szavak jelentése elsorvad, ha nincs olyan alapja, amely mentén a szervezetben valóban életre kelhetne.
Vajon az értékek képesek lépést tartani a változó szervezettel és változó környezettel? Hogyan éli meg a szervezet, ha túl távoli az érték és a valós működés?
Az értékek olyanok, mint egy térkép, amely megmutatja a szervezet belső világát, azt, amilyen vezetési modellel működik, döntési formákban gondolkodik, ahogy viszonyul a kihívásokhoz, ahogy felépíti a belső kapcsolódásokat, befogad és ahogy kizár gondolatokat, embereket. Azonban mi történik, ha ez a térkép már nem mutatja az irányt? Ha a szervezet küldetése és stratégiája nincs már összhangban azzal, amit az értékei mondanak?
A szervezeti értékek húzóerőt jelenthetnek krízisekben, amikor a szervezetnek szüksége van világító tornyokra. Ugyanakkor ha olyan értékeket mutat, amely a szervezet számára túl távoli, akkor inkább bizalmatlanságot szül. Vajon mit üzen, ha az értékek csak szavak maradnak a falon vagy a stratégiában? Hogyan alakulhatna ki a munkatársak számára az érzés, hogy az értékek hitelesek, és őket is képviselik? Vajon hány dolgozó találkozik nap mint nap olyan döntésekkel, amelyek megerősítik az értékeket – vagy épp kétségbe vonják azokat?
Hozzá nyúlni az értékekhez nehéz. Tartópilléreket mozgat a szervezet. Azonban ahhoz, hogy lássa mi az, ami tényleg tartópillér ma és a jövőben, szembe kell nézni azzal, hogy hol tart most és mit szeretne elérni, mit szeretne közvetíteni magáról. Az átállás azt is jelenti, hogy újra huzalozzuk a szervezet szemléletét. Hogyan fogja megélni az, aki régóta képviseli a korábbi értékeket? Vajon az új értékek megtartják őt a szervezetben?
Szupervíziós kérdések:
Mennyire hitelesek a szervezeti értékeitek szervezeten belül és kívül?
Hogyan támogatják az értékek a jelenlegi célokat?
Mennyire érvényesülnek az írott értékek a mindennapokban?