logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2024.03.12 - 1 éve
[eureka] Consulting

Lecsapolni a túlműködések mocsarát- gyakorlati megoldások és példák erősség-coachainktól

Számos cikkünk jelent meg az elmúlt időszakban erősségeinkről és azok tudatosításáról . De mi a helyzet akkor, ha ezek egy erősség túlműködik? Ebben a cikkben coachaink megosztják a tapasztalataikat a versenyszellem és a kezdeményezés túlműködéséről, felelevenítve konkrét eseteket.

Versenyszellem erősség

A versenyszellem túlműködésének, ugyan meglepő lehet, de nem csak negatív aspektusa van. Kezdjük mégis ezzel, hiszen ezt látjuk a hétköznapokban. Mit is jelent, amikor valaki túlbuzgó? Ez egy olyan belső működés, amikor nem a feladat, de még annak végeredménye sem, hanem az ember maga számít, az érzés, hogy neki legyen igaza, és a feladat az ő módján és rendszere szerint teljesüljön. 

Munkatársaknál versenyszellem túlműködésére, még inkább annak hatékony használatára remek példát láttunk egyik cégünknél: az adott munkatársat bevonták az álláspályázatok értékelésébe. Az interjúztatási folyamatok során számos olyan emberrel is találkozott, akivel akár ő is versenyezne más cégeknél, látta ők mit csinálnak jól, rosszul akár az ő pozíciójával, feladataival kapcsolatban, illetve látott az övétől eltérő működési módokat. Ugyan korábban is kapott visszajelzéseket munkamódjára, de a munkaminősége megfelelt, nem kívánt  önmagával versenyezni. Ez a külső szemléletmód azonban motiválta az önfejlesztésre. 

Amit coaching során ajánlani szoktunk, hogy a témát, illetve az embert kell nézni. Elég fontos-e a feladat, hosszútávú hatása van? Az ember szempontjából pedig a meglévő munkakapcsolat értékelése, minősége, a lehetséges konfliktusban résztvevő ember erősségei és kommunikációs stílusait illetően belefér-e ez a versenyszellem. A coaching folyamán retrospektív nézzük meg ezeket a helyzeteket, mint egy visszatekert filmen, képkockánként rögzítjük a viselkedésmintákat. Ha pedig a túlműködés negatív aspektusával szembesülünk, akkor a versenyszellem pozitív csatornázására helyezzük a hangsúlyt. 

Kezdeményezés erősség

Ez az alapvetően pozitívan értékelt erősség produktivitást, kapcsolati minőség és a kommunikáció fejlődését is magával hozhatja, serkentheti mind saját, mind munkatársaink lelkesedését, és pozitív atmoszférát teremthet. Azonban túlműködésével minden eddig elhangzottat elveszíthetünk. Hogyan? 

Egyik kliensünk remek vezetőként a kezdeményezés erősségével rendelkezett, de a kommunikációja fejlesztésre szorult. Ez úgy  nyilvánult meg, hogy ugyan lelkesen, de rendszeresen más szavába vágott a beszélgetések, meetingek alatt, ami egy idő után nem csak zavaró volt, és tiszteletlenségként is értelmezhették a résztvevők. A coaching folyamatában, szembesülve ezzel kliensünk kezébe egy klikkert adtunk. Először akkor kellett „klikkelnie” ha más szavába vágott, következő hónapban pedig akkor, amikor megállt egy-egy ilyen közbevágást. Ezt a módszert lehet egy csöndesebb strigulázással is helyettesíteni, de a lényeg maga a viselkedésminta tudatosítása, hiszen csak így lehet fejlődni, fejleszteni. Ez objektíven láttatja is a fejlődést is, számosítva a haladást. 

A delegálás és az imposztorszindróma esete a teljesítménycentrikussággal  

A vezetők erősségeiről és kommunikációjuk fontosságáról egy külön cikkben értekeztünk (link). A feladatorientáció túltengése szintén egy olyan eset, amit nem sorolnánk egyértelműen a negtaív működésmódok közé. 

Azon kliensünknek azonban, akit vezetőként az aktuális vezetői csapat -azaz kollégái- élére választottak, mégis megkeserítette az életét. A delegáció nehézsége, a bizonyítási vágy és az imposztor szindróma- azaz saját képességeinek indokolatlan és gyakori megkérdőjelezése- rányomta a bélyegét munkájára és a munkatársaival való együttműködésére- de még a munka-élet egyensúlyára is. 

A coaching folyamán újra átvettük korábbi jól működő vezetési stratégiáit és új szerepét, valamint gyakoroltuk a feladatok elengedését, monitorozva és preferencia sorrendet állítva, mely rendszerezése magabiztosabbá tette kliensünket, és egyszerűsítette a delegációt. Rendkívül fontos eleme volt a coaching folyamatnak egy egészségesebb munka-élet egyensúly és határozott munkaórák kialakítása, mely növelte a koncentrációját és produktivitását az erre szánt  órákban, biztosítva pihenését és regenerálódását azon kívül. 

Összességében látható, hogy a coaching során legfontosabb a kliensünk önreflexiójának fejlesztése, a fejlesztendő területek felismerése és a változás láthatóvá tétele. Csak akkor tudunk egy úton haladni, ha látjuk azt: de legalábbis értékelni tudjuk az eddig megtett lépéseket, ahogy kikeveredünk a túlműködés mocsarából valami szebb, átláthatóbb és egészségesebb felé. 

Címkék:
[eureka] Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
Eureka Consulting

Szervezeti kultúra, vállalati márka, munkavállalói elköteleződés. Mi a közös ezekben? Mindegyik belülről épül és alapjaiban befolyásolja egy cég hosszútávú sikerét. A munkavállalói élményt fejlesztő praktikáinkról írunk itt, melyek közül a játékosítás központi szerephez jut.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu