Mik a jó vezetői attitűd alapjai 2025-ben?

A folyamatosan változó munkaerőpiac egyre inkább ráirányítja a figyelmet a megbízható és hatékony vezetőkre.
Ezért is kap egyre nagyobb hangsúlyt a vezetők fejlesztése, ami olyan fogalmakkal ismertet meg bennünket, mint a "kétirányú kommunikáció", "elköteleződés-növelés", "vezetői attitűdök" vagy a "változásmenedzsment". De vajon mi bújik meg ezek mögött a jól hangzó kifejezések mögött, és hogyan tudjuk valódi tartalommal feltölteni őket?
Szerencsére a piacon számos vállalat található, amelyek élen járnak ezen az úton. A Groupama Biztosító Zrt. két kollégája – Soós Tekla Sára, a hálózatfejlesztési csapat vezetője és Durcsán Viktória, a képzés-fejlesztési vezető – a Game Changers podcast legújabb epizódjában osztották meg gondolataikat és tapasztalataikat a vezetőfejlesztésről.
A fejlesztő és támogató vezetői attitűd jelentősége
A vezetői szerep alkalmazkodást, a személyes és a közös igények összehangolását és a célra való összpontosítás képességét egyaránt megköveteli. Ahhoz, hogy mindez megvalósulhasson, dinamikus és proaktív vezetésre van szükség.
A jó vezető nem az elefántcsonttoronyból szemléli a folyamatokat, hanem szerves része a történéseknek: visszajelzéseket ad, és fogadja is a feedbackeket, megvalósítva a kétirányú kommunikációt.
A munkavállalói jóllét és a munkahelyi elkötelezettség nagy szerepet játszik abban, hogy egy cég dinamikusan tudjon fejlődni. Ezeket a területeket úgy tudjuk erősíteni, ha vezetői oldalról teret adunk az alulról jövő kezdeményezéseknek, és a kollégák motivációját lekövetve szervezzük a munkafolyamatokat. Durcsán Viktória és Soós Tekla Sára, a Groupama szervezetfejlesztési vezetői is ezeket az elveket követik a vezetők képzésében és kiválasztásában:
„Már a kiválasztáskor figyeljük a vezetői kulcskompetenciákat, mint az EQ és a partneri hozzáállás a jelölteknél. Ha tudjuk, hogy milyen vezetői attitűdöt keresünk, akkor sokkal könnyebb elérni azt is, hogy a cégen belül a vezetői értékrendek egyirányba mutassanak.” osztotta meg gondolatait Durcsán Viktória.
Önismeret és a tudatos vezetői szerep
A vezetői stílusunkat megtalálni nem könnyű feladat. Persze elleshetünk technikákat, lemásolhatjuk más vezetők módszereit, de egyéni tudatosság nélkül mindez hiteltelennek tűnhet.
A vezetői szerepet úgy tudjuk autentikussá tenni, ha saját magunkra szabjuk, figyelembe véve milyen erősségeink, vagy épp gyengeségeink vannak. Az önismereti edukáció abban is segít, hogy magabiztosabban üljünk a vezetői székben, és jobban tudjuk definiálni motivációinkat, céljainkat és a vezetői munkakörrel járó felelősségünket is.
„A vezető képzésben nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a pozícióra ne csak feladatként, hanem egyfajta szolgálatként tekintsenek a kollégák. Az, hogy ez a szolgálat pontosan mit jelent, egyénileg eltérhet, de szemléletmód megteremtése kulcsfontosságú!” – mondta Soós Tekla Sára.
Miután meghatároztuk a vezetőfejlesztés céljait és területeit, a következő lépés a gyakorlatba ültetés. Itt jön képbe a kreativitás: a képzést élményszerűvé kell tenni, hogy a résztvevők ne teherként, hanem pozitív tapasztalatként éljék meg.
A játékosítás remek módszer arra, hogy növeljük a résztvevők bevonódását. Jó példa erre a Groupama vezetőfejlesztése, ahol egy 6 hónapos bolygóközi utazás kerettörténetét használták fel, így az egész képzést egy izgalmas narratívába ágyazták.
Fontos, hogy a képzések ne érjenek véget az oktatással: az utókövetés kulcsfontosságú. A résztvevőknek szükségük van visszajelzésre és egyértelmű mérföldkövekre, hogy lássák saját fejlődésüket, ami hosszú távú motivációt biztosít.
A tanult anyag gyakorlati alkalmazása
Az elméleti tudás elmélyítésére jól jöhet, ha a gyakorlási fázisban is van valaki a vezetők mellett. Egy on-the-job coach, mentor vagy tréner támogatása lehetővé teszi, hogy a vezetők a megtanultakat ne csak ’copy-paste’ alkalmazzák, hanem a saját vezetési stílusuknak megfelelően építsék be a stratégiájukba, így erősítve egyéni hangjukat és a módszer potenciálját is. Ezt a folyamatot segíthetik még a tanulási naplók használata vagy tanulópárok kialakítása. Az előbbivel nyomon követhetik a fejlődésüket, felfedezhetnek mintákat a saját működésükkel kapcsolatban. A tanulópárok kialakítása pedig egyszerre támogató és motiváló hatású a résztvevő felek számára.
Ha jobban elmélyednél a témában hallgasd meg a Game Changers podcast legújabb adását itt!