Három ötlet, hogyan (ne) vitatkozzunk fiatalokkal – Fiataloknak egyaránt
Kiépíteni egy működő kapcsolatot a fiatalabb generációval nem a legkönnyebb feladatok közé tartozik, mégis megkerülhetetlen kihívás minden munkahelyen. A helyzet nem rózsás, de mégsem olyan nehéz, mint elsőre gondolnánk. A továbbiakban három ötletet mutatok be, hogyan kezeld máshogy a kialakult vitahelyzetet a jövőben.
A generációk közötti meg nem értés egyik oka az Azonnali Visszajelzés Függőség miatt van. Mégis egy kis odafigyeléssel és tudatos kommunikációval sokat segíthetünk a helyzeten. Érdemes az alábbi három ötleted alkalmaznod a munkahelyi vagy éppen magánéleti viták során.
1. Fejtsd ki úgy a véleményed, hogy közben ne provokálj
A titok kulcsa a gondolkodásmód és perspektívaváltása. Az alapvető hozzáállás a vita során a „vagy-vagy” helyzet. Azaz vagy neked van igazad, vagy nekem. Nincs más lehetőség. Ezt érdemes lecserélni a „együtt/és” szemléletre. Ugyanis előfordulhat, hogy az ő tapasztalatai az ő igazát, a te tapasztalataid a te igazad indokolják. Vagyis az első lépés a másik nézőpontjának az elismerése. „Megértem, hogy miért érzed ezt a jelenlegi helyzetben. Azokból a tapasztalatokból, amit szereztél, én is erre a következtetésre jutottom volna. Az én tapasztalataim eltérőek, ezért…” és lehetőséged van barátságosan kifejteni a véleményed. Ezzel azt sugallod, hogy segíteni szeretnél. (És remélem, hogy valóban ez a szándék.)
2. Ne mondd, hogy „De…” helyette az „Igen… és…” kifejezéssel élj
Ez az egyik leggyakoribb kifejezés, amivel munkahelyi környezetben találkozom vita során. Az egyik fél még javában nyomja a szöveget, hogy mi volt szerinte a probléma, a másik fél már régen nem is figyel rá, közben a mellkasa emelkedik, és várja, hogy szóhoz jusson. És akkor bele is kezd… „De…” és ugyanúgy mondja a magáét.
- „Egy nappal később adtad le az anyagot, amit kértem.”
- „De egész nap dolgoztam rajta és hidd el, sokkal jobb, mint kérted…”
Attól a pillanattól kezdve, hogy kimondtad a „De” szót, azt az üzenetet küldöd: „Úgy gondolom, hogy nincs igazad az alábbi okok miatt” – és megy a felsorolás. Nem meglepően a másik fél már nem is figyel arra, ami ezután következik.
Sokkal jobban fognak figyelni rád, ha elsőkörben elismered a másik nézőpontját, és ezt követően fejted ki a saját véleményed.
- Egy „nappal később adtad le az anyagot, amit kértem.”
- „Igen, valóban egy nappal később került leadásra. És ennek eredményeként a minősége jóval meghaladja az elvárt szintet...”
Ismerd el a másik fél nézőpontját, majd lehetőséged lesz a teljes figyelme mellett kifejteni a véleményed, indokaid a jövőben.
3. Tegyél „Én” állításokat „Te” állítások helyett
Ezt a példát azok tudják a legjobban átérezni, akiknek van tinédzser korú gyermeke. Tegyük fel, hogy megígérte a lányod, hogy 10 órára hazaér. És miután éjjel hazaér, letámadod: „Megszegted a szavad. Csak magadra gondolsz. Neked is fontos a család…”
Persze a gyerek erre már nem is figyel. Tudja, hogy a szokásos „szülői oktatóvideó” beindult, amire úgysem szokott figyelni. Persze közben dühös és védekező lett. Jobb esetben végig hallgatja, ha türelmetlenebb fajta, akkor ott hagy és rád csapja az ajtót.
Helyette mondhatod az alábbiakat: „Laura, nagyon szomorú voltam tegnap este. Nagyon aggódtam, hogy mi történhetett veled. Még a helyi rendőrséget is felhívtam, hogy nem történt-e valami baleset a környéken…”
Ahelyett, hogy támadsz, a saját érzelmeid és tapasztalásod fejezd ki számára. Az üzenet ugyanaz, de a támadás helyett inkább az érzelmeid kifejezése került előtérbe, amelynek nagyobb az esélye, hogy a másik meghallja. Mondatkezdések, amiket használhatsz például: „Úgy érzem…” „Ahogy én látom…”, „Nem érzem kényelmesen magam akkor, ha…”
Az „Én” állítások nem provokálnak, és nem támadják a másik oldalt. Engedik, hogy egy másik nézőpont kerüljön előtérbe. A tiéd.
Itt szeretném kiemelni, hogy ha a „Te” állítás elé raksz egy „Én” állítást, attól még az ugyanaz marad. Tehát ha azt mondod, hogy „Én úgy érzem, hogy te megszegted a szavad…” vagy „Én úgy látom, hogy te csak magadra gondolsz…” attól még ugyanúgy vádaskodó és provokatív vagy. Az „Én” állítások célja, hogy a saját érzéseid, gondolataid, törekvéseid kerüljenek előtérbe, ne a másik ember hibái.
Összefoglaló
A fenti három ötlet segíthet abban, hogy könnyebben feloldj konfliktusokat a munkahelyen, de a magánéleted során is jól jöhet. A Jövőt Építők Generációja Egyesület vezetése mellett több szakmai témában is publikálok, bármilyen visszajelzést szívesen fogadok.