logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2015.05.04 - 10 éve
Farkas Dezső

Mi a különbség egy felsővezető és egy Corvinusos hallgató gondolkodásmódja között?

Hogyan képzelünk el egy ideális menedzsert? Milyen tapasztalataink vannak a válságról? Vajon milyen különbség fedezhető fel egy egyetemista és egy felsővezető válságról és ideális menedzserről alkotott képében? 12 nagybank 26 fel

Hogyan képzelünk el egy ideális menedzsert? Milyen tapasztalataink vannak a válságról? Vajon milyen különbség fedezhető fel egy egyetemista és egy felsővezető válságról és ideális menedzserről alkotott képében? 12 nagybank 26 felsővezetőjével készített interjú alapján kerestem a választ arra, hogy milyen gondolkodásmódbeli különbségeket fedezhetünk fel két egyszerű asszociációs kérdés feltevését követően.

Az asszociáció, azaz a társítás egy kapcsolatképző folyamat, amely során a térben, időben együtt szereplő, illetve hasonló vagy ellentétes tulajdonságú képek, dolgok, tárgyak az agyunkban egymást felidéző hatással járnak. Vagyis a korábbi tanulási folyamatunk eredménye!

 

#Kutatási folyamat

 

12 nagybank 26 felsővezetőjével készített interjú alapján feltettem az alábbi kérdéseket:

 

1. Írja le az első 3 szót, amely eszébe jut a válság kifejezéssel kapcsolatban!
2. Jellemezze 3 szóban az Ön szerinti ideális menedzsert a válság idején!

 

Ahhoz, hogy az eredményt összehasonlítható formában elemezni tudjam, ugyanezt a kérdést feltettem a Budapesti Corvinus Egyetemen tanuló Közgazdaságtudományi karos és Gazdálkodástudományi karos alapszakos és mesterszakos hallgatóknak. A kérdőívemre 52 hallgató válaszolt.

 

#Válság

 

1. Az elemzést követően a fő különbség egyértelműen mutatkozott:

 

Felsővezetők: bankok vezetői megélték/átélték az elmúlt éveket, közvetlen kapcsolatuk volt a szó fogalmi jelentésével. Az interjúalanyok olyan szavakat adtak meg, amelyből látszott, hogy érzelmi oldalról közelítik meg a témakört. Pl.: fárasztó, fájdalmas, teher, sötét, hosszú, kemény, viták.

 

Hallgatók: A diákok érzelemmentesen közelítettek a kérdéskörhöz. Olyan érzésem támadt az elemzés során, mintha az egyetemisták a hírek olvasása közben kiragadtak volna egyes szavakat. Pl.: Wall Street, jelzáloghitel, deviza, deficit, emelkedő törlesztőrészletek.

 

Meglepetés? Ezen válaszok nem okoznak nagy meglepetést. Ugyanis mivel a diákok nem élték át közvetlenül ezen időszakot, így számukra kisebb az esély, hogy az emlékeiket konkrét érzelmekhez kössék. Így válaszaik sokkal inkább olyan szavakat társítottak a válság szóhoz, amelyeket az egyetemi tanulmányaik során hallottak, olvastak vagy megtanultak.

 

2. A válság szót a kínai nyelvben két egymás mellé írt jel adja, amelyben az egyik jel a veszélyt, a másik jel a lehetőséget jelenti. Lássuk, hogyan válaszoltak erre a megkérdezettek:

 

 

 

 

Felsővezetők: A válság lehetőség. Lehetőség a problémák újrarendezésére, a cég átvilágítására és az olyan mindennapi feladatok megtételére, amely egy növekedési időszak során nem kerül reflektorfénybe. Ez észrevehető volt a válaszok során, ugyanis sokszor bukkantak elő pozitív tartalmú szavak, mint a kihívás, megoldjuk, bizalom, lehetőség.

 

Hallgatók: Az az érzésem támadt az értékelés során, mintha a diákok csupán a veszély részét rendelnék hozzá a szó jelentéséhez, a pozitív jelentéstartalom nem is létezne számukra. Olyan szavakkal hozakodtak elő, mint pl.: kilátástalanság, gond, gondok, tragédia, baj, kétségbeesés, nógatás. A másik érdekesség, amely észrevehető, hogy a diákok a válságra, mint külső, külföldi rosszra asszociálnak. Itt leggyakrabban Amerikával kapcsolatos szavakat említették: Pl.: 1929, USA, Amerika, Wall Street, Dow Jones.

 

Tanulság vagy tanulságos? Azt gondoltam e kérdés feltevése során, hogy a Budapesti Corvinus Egyetem falai között tanuló fiatalok körében a légkör pozitív, előremutató jelentőséggel bír. Azon sosem lepődtem meg, hogy hazatérve kis falumba, Vörsre, az embereknek a válság kapcsán csak rosszra tudtak gondolni. Előszeretettel használták a „válság mindenhova begyűrűzött” kifejezést, amikor valamit pénzügyileg nem engedhettek meg maguknak. De azt sosem gondoltam volna, hogy a pénzügyi oktatás fellegvárában csak a negatív szavak jutnak eszükbe elsősorban az egyetemistáinknak.

 

#Ideális menedzser

 

A vezetői döntéshozatal és versenyképesség tanulmány szerint az ideális menedzser három legfontosabb erőssége:

 

1. a gyakorlatorientáltság
2. a szakmai ismeretek és
3. a problémamegoldó képesség.

 

A kutatás szerint a menedzserek feladata, hogy a vállalaton belüli és kívüli problémákat megoldják. Vagyis a számítógépes ismeretek egyáltalán nem tartoznak a legfontosabb tényezők közé, ugyanis viszonylag könnyen megoldható a háttértámogatás. A szerzők szerint a legfontosabb képességek „nem beszerezhetőek”, ezekkel rendelkeznie kell a menedzsernek, míg a többi képesség más úton pótolható. Pl. elemzőkészség, szervezési készség.

 

Felsővezetők: A vezetők döntésképes, alkalmazkodó, megfontolt alakítói voltak a válságnak, azon fáradoztak az évek során, hogyan tudják a veszélyt lehetőséggé átalakítani. Olyan szavakkal jellemezték az ideális menedzsert, amely a válságban a megoldást keresi. Pl.: Problémamegoldó, előrelátó, kreatív, fókuszál, leadership legyen benne.

 

Hallgatók: Olyan érzésem alakult ki a válaszok kapcsán, mintha őket nem érdekelné, hogyan lesz megoldva a válság az ideális menedzser által, inkább olyan tulajdonságokat rendeltek hozzá, amelyet elvárnak egy esetleges jövőbeli főnöktől. Pl.: őszinte, méltányos, tisztességes, megértő, reális, megmentő, körültekintő.

 

Empátia hiánya? Felmerült bennem a kérdés, hogy a fiatalok nem tudták elképzelni magukat, mint ideális menedzsert vagy egyszerűen el se jutottak odáig, hogy ezen elgondolkodjanak? Ennek az lehet az oka, hogy a jelenlegi oktatás elsősorban az alkalmazotti létre készít fel, így a diákok előtt azonnal a főnök képe jelenik meg? Esetleg más okai vannak?

 

#Következtetés

 

 

 

 

Az egyetemi évek során a fiatalok elhiszik, amit a média és a pesszimista barátok mondanak. Ez beépül a tudatalattiba és a gondolkodásuk részévé válik. A felsővezetők viszont kettősségben gondolkodnak! A válság veszélye mellett mindig ott lebeg a lehetőség esélye. Mindig azon töprengenek, hogy miként lehet az adott lehetőséget és helyzetet kihasználni és a cég javára fordítani. Nem félnek hibázni! Folyamatosan kutatják a jó megoldásokat! Te is ezt teszed?

 

Bár a diákok kevésbé találkoznak közvetlenül a válsággal, így kevés fiatalnál alakul ki olyan erős érzés, kötődés, amely meghatározó, befolyásoló erővel bíró számára. Mégis mit gondoltok, miért fordul elő, hogy a diákok egyszerűen „kifelejtik” a pozitív oldalát megemlíteni a válságnak? Tanulták? De akkor miért csak a negatív oldalát? Vagy csak azt jegyezhették meg? Ha igen, miért? Otthonról hozták? Otthon miért nem hangzik el a pozitív oldal?

 

Nektek erről mi a véleményetek?

 

Forrás:

 

  • Farkas Dezső (2013) Bankvezetők a válság alatt. Diplomamunka, Budapesti Corvinus Egyetem
  • Zoltayné – Wimmer – Szántó (2007) Vezetői döntéshozatal és versenyképesség. Vezetéstudomány 5. szám 18-28. oldal (Megtekintés.)
  •  

 

 

Címkék:
Farkas Dezső

Farkas Dezső az F.W. Olin Graduate School of Business, Babson College MBA hallgatója, a Jövőt Építők Generációja Egyesület elnöke, valamint a Global Shapers Budapest Hub Alumni vezetője. Beválasztották az 50 tehetséges magyar fiatal közé. Templeton Fellow. Két TEDx előadás fűződik a nevéhez. Az ASEF Young Leaders Summit kiválasztottja Luxemburgban, valamint a Youth Leaders Forum alumnija.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Jövőt Építők Generációja

A JÉG blogoldala elsősorban fiatalokkal, munkahelyi kihívásokkal foglalkozó Y és Z generációs blogoldal.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló tanulás szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu