HR az oktatásban
A kompetenciák jelentősége az oktatásban felbecsülhetetlen, a diákok még is csak felsőoktatásban találkoznak először ennek az idegenszónak a valóságos jelentésével. Tapasztalataim során az utóbbi fél évben 600 Z generációs fiat
A kompetenciák jelentősége az oktatásban felbecsülhetetlen, a diákok még is csak felsőoktatásban találkoznak először ennek az idegenszónak a valóságos jelentésével. Tapasztalataim során az utóbbi fél évben 600 Z generációs fiatallal volt szerencsém beszélgetni és interjúztatni őket. Az a benyomásom, hogy a fiatalok pályaorientációs elképzelései igen szélsőségesek amelyek összefüggésben vannak az iskola adta lehetőségekkel. Sokat számít, hogy az iskolában milyen pályaválasztást támogató eszközökkel élhetnek a tanulók, ahol ez rendszerként van kiépítve. sokkal célratörőbbek a diákok tervei a jövőre vonatkozólag.
A diákok nagy részének még 11. osztályosként semmilyen elképzelése sincs arról, hogy milyen jellegű munkában tudja elképzelni magát, pedig ha valaki komolyabb pályát választ nem elég kettő év a felkészülésre. Ha az iskola adta lehetőségek csekély mértékben elérhetőek a pályaorientációra vonatkozólag, akkor a diákok teljesen egyedül maradnak döntésükkel és a szülőkre hárul a felelősség arra, hogy egyénileg egyengesse gyermeke jövőjét.
Véleményem szerint elengedhetetlen, hogy az iskolákban tanult szakemberek segítsék a diákok döntését, valamint ilyen irányú szervezett programokkal és előadásokkal csinálnának kedvet egy-egy szakma megismerésével kapcsolatban. Az iskolai oktatóktól lehetetlen kérünk, ha tőlünk várunk tanácsot. A tanárok nagy része egyetemi tanulmányai után, nem lép ki a munkaerő-piacra, nincs szükségük pályázni és folyamatos interjúkon részt venni, így ez nem az ő feladatuk, hiszen nincs releváns információjuk a pályaorientációval kapcsolatban.
Jelenleg az iskoláknak saját kezükbe kell venniük a pályaválasztással kapcsolatos rendezvényeket és megkeresni azokat a szakembereket, akik tanácsot tudnak adni, összetettebb probléma esetén nem csak konstatálni, hanem reagálni is rá.
A hatékony munkaerő-piac alapja a megfelelő pályaorientáció, ezért az középiskoláknak és gimnáziumoknak szükségük van szakemberre, aki coachingolni tudja a fiatalokat, meg tudja keresni a diákkal együtt, hogy melyek azok a kompetenciák amelyek a diák erőssége közé tartozik, együtt tudnak dolgozni akár hosszútávon, a fiatalok akár önismeretet tanulhatnak és hosszútávon csökkenne azok a nappali tagozatos hallgatók száma, akik államilag támogatott szakon félbehagyják tanulmányaikat, mert nem megfelelő szakot választottak.