A Kapcsolati Rendszerek Intelligenciája
Szerző: Ábri Judit
Az online WBECS egyik érdekes előadása a Kapcsolati Rendszerek Intelligenciájáról (Relationship Systems Intelligence - RSI) szól.
(CRR Global tanulmánya)
Kutatások is bizonyítják, hogy a boldogulás mérc
Szerző: Ábri Judit
Az online WBECS egyik érdekes előadása a Kapcsolati Rendszerek Intelligenciájáról (Relationship Systems Intelligence - RSI) szól.
(CRR Global tanulmánya)
Kutatások is bizonyítják, hogy a boldogulás mércéje az emberi kapcsolatok terén a Kapcsolati Rendszerek Intelligenciájának magas szintű megléte.
Ennek a hiánya abban mutatkozhat meg, hogy:
- szegényes vagy toxikus kommunikációs minták mutatkoznak meg
- konfliktuskerülés vagy rossz konfliktus megoldási képesség
- alacsony kreativitás, hatékonyság vagy alacsony csapat szinergia
- szerepzavar vagy rosszul felvett szerepek
- nem hatásos vagy zavarodott kommunikáció
Egyéneknél, csapatoknál és szervezetekben a fenti jelek mutathatják meg, hogy a Kapcsolati Rendszerek Intelligencia (RSI) szintje alacsony.
Az RSI magában foglalja és túlmutat az Érzelmi Szociális Intelligencián.
Az RSI a saját magunk megértésével indul (Érzelmi Intelligencia -EI). Továbbmegy, hogy magában foglalja mások érzelmi szintjének és tapasztalatának is a megértését (Szociális Intelligencia -SI) és abban csúcsosodik ki, hogy képes azonosulni és együttműködni csoportokkal, csapatokkal, közösségekkel és más társadalmi, szociális rendszerekkel. RSI az a végső foka az evolúciónak, ami katalizálja a csapatok és csoportok képességét, hogy a személyes érzelmi szintről a csoportos azonosulás érzelmi szintjére lépjünk.
A 3 intelligencia szint együtt alkotja a rugalmas, alkalmazkodó és befogadó egyént és csapatot.
Érzelmi Intelligencia (Emotional Intelligence [EI]) magas fokú léte lehetővé teszi az egyénnek, hogy sikeresen átélje, kifejezze és használja érzelmeit. EI megléte érzelmi önismeretet jelent, hogy tudjuk érzéseinket kezelni és céljainkhoz megfelelő módon használni. A Szociális Intelligencia (Social Intelligence [SI]) az Érzelmi Intelligenciára épül és azt a képességet foglalja magában, hogy mások érzéseit pontosan tudjuk beazonosítani, empátiával közelítsük meg azokat és, hogy képesek legyünk más perspektívából, a másik perspektívájából is látni a dolgokat. Fontos, hogy a másik ember érzéseit pontosan megértsük, ahelyett, hogy csak próbáljuk kitalálni, hogy mit is érezhet valójában.
Az EI-t és az SI-t gyakran összerakják és ESI (Emotional Social Intelligence) Érzelmi Szociális Intelligencia lesz belőle.
Kapcsolati Rendszerek Intelligencia (Relationship Systems Intelligence [RSI]) magában foglalja az EI-t és az SI-t és ezt tovább fejleszti egy nagyobb paradigmává és úgy tekint saját magára, mint egy Kapcsolati Rendszer (RS) része.
A Kapcsolati Rendszer egy egymástól függő embercsoport közös azonossággal vagy funkcióval. Itt a különbség abban van, ahogy a csoportot képező egyénekhez kialakul a viszony. A Kapcsolati Rendszer szemlélet alapján a kapcsolatot kialakító egyén a csoportot egy integrált egészként tekinti és így viszonyul hozzá.
A Kapcsolati Rendszer Intelligencia azt jelképezi, hogy a „sztori” nem rólam szól, nem is rólam és rólad hanem RÓLUNK a mi érzelmi közösségünkről az adott helyzetben. A Kapcsolati Rendszer Intelligencia magában foglalja a képességet, hogy elmozduljunk az „egyének csoportosulásától” a RENDSZER felé, hogy magát a RENDSZER-t élő, lélegző valóságként és létként nézzük.
Ezt nevezzük „Harmadik Lét”-nek.
Az RSI szemlélet szerint a konfliktus nem problémaként van kezelve, hanem jelzésként, hogy változásra van szükség a rendszerben. Itt nem arról szól a dolog, hogy „ki mit tesz kivel”, hanem arról, hogy „mi fog történni vagy mi történik”.
RSI meglétekor mély demokrácia valósul meg (Arnold Mindell 2002). Mély demokrácia egy olyan gyakorlat, realitás, ahol minden hangra szükség van – még a kisebbségire is – a rendszeren belül. Azok az emberek, akiknél fejlett az RSI több szinű inputokat keresnek és nem félnek az ellentétes véleményektől (pl.: Barack Obama és kabinetje).