Coaching és innováció: az innováció humán aspektusai
Ahhoz hogy egy szervezet megfelelő táptalajt biztosítson arra, hogy a munkavállalói megéljék kreativitásukat, üzleti értéket létrehozó ötletekkel álljanak elő, és vállaljanak szerepet ezek megvalósításában, kellenek olyan embere
Ahhoz hogy egy szervezet megfelelő táptalajt biztosítson arra, hogy a munkavállalói megéljék kreativitásukat, üzleti értéket létrehozó ötletekkel álljanak elő, és vállaljanak szerepet ezek megvalósításában, kellenek olyan emberek, akik képesek ezt a folyamatot katalizálni. Az Ericssonban egyre elterjedtebb az innovációs coach szerep. Ez a katalizátor funkció egyfajta barátságos ördög ügyvédje. Támogat, és ugyanakkor folyamatosan a megszokott gondolkodási keret elhagyására késztet. Provokál, kihívások elé állít, s közben segít átlendülni a nehézségeken.
S hogy miért pont innovációs coach? Mert van a coachingnak néhány olyan természetszerű jellemzője, ami különösen alkalmassá teszi arra, hogy az innovációs folyamatot elősegítse. Nézzünk meg a szervezeti innováció néhány olyan jellemzőjét, ahol a coaching szemlélet rendkívül hathatós segítséget nyújthat: a szervezeti szintű empátiát, a nem szokványos megoldások keresését, a kockázatvállalást, illetve a megbirkózást a kudarctól való félelemmel.
Ahhoz, hogy a felmerülő ötletek a megfelelő területet fedjék le, empátiára van szükség. Meg kell érteni a piaci környezetet, az ügyfelet, az ügyfél ügyfelét: melyek azok a problémák, kihívások, amelyekkel napi szinten szembesülnek, mi jelentene neki igazán nagy segítséget, mire lenne nyitott. A coachingban használt perspektívaváltások, és a többi érintett fél álláspontjának megértésére irányuló technikák nagyban segíthetik ezt a megértést.
Ha már adott a probléma, amire megoldást keresünk, és adott a kontextus, amelyben mozgunk, jöhetnek a megoldást célzó ötletek. Manapság mindenki ki van éhezve a szokásos megoldásokkal szembehelyezkedő különleges, mindent felforgató, eddigi alapfeltételezéseket megkérdőjelező, meghökkentő megoldásokra. Jöhetnek az igazi out-of-the-box ötletek! A coachingban folyamatosan igyekszünk a járatlan utakat felderíteni, az olyan opciókat feltárni, amelyek eddig még nem kerültek napvilágra, amelyek szokatlanok, meghökkentőek, hol újszerűségüknél, hol egyszerűségüknél fogva. Azok a coaching praktikák, amelyeket alternatívák feltárására használunk, nagyban hozzájárulhatnak ilyen ötletek generálásához (pl: random szavak használata, korlátok eltüntetése).
Az innováció egyik leggyakoribb akadályozó tényezője a kudarctól való félelmem. A sok felmerülő ötletből relatíve kevés az, ami végül megvalósul. Van olyan ötlet, ami napvilágra sem kerül, mert attól tartunk, hogy megítélnek, elítélnek, vagy épp őrültségnek tartják az ötletet. Egy coach sokat tud segíteni azzal, hogy bátorít, az ötlet másokon való tesztelésére bíztat, s ha egy ötlet elvérzik, akár segít úgy átkeretezni a történteket, hogy a kudarc helyett a tanulási folyamat szükségszerű részét lássuk, és levonjuk a megfelelő tanulságokat. S ha már akadályozó tényezőkről beszélünk, említsük meg a kockázatvállalás hiányát is, akár szervezeti, akár egyéni szinten: amikor nem merünk kilépni a megszokott gondolkodási keretből, nem merünk beruházni egy ígéretes mégis kétesélyes (nagy durranás a piacon vs senki nem fogja megvenni) ötlet megvalósításába. Sokat hozzá tud adni az innovációhoz az, ahogyan a coaching a komfortzónából való kilépésre ösztönöz: hogy hagyjuk magunk mögött azt a zónát, ahol már magabiztosan mozgunk, és nézzük meg, mi van ezen túl, milyen lehetőségek várnak az újszerűség, és meghökkentő megoldások földjén.
Ha szeretne többet hallani a témáról, látogasson el a Coaching Határok nélkül november 24-ei Innovation Coaching workshopjára, az Ericsson Irinyi utcai székházába.
Szabó Tamara ACC, Ericsson Mo Kft, K+F, Innovation Driver