Gondolatok az Innovációról
A Coaching Határok nélkül előadássorozat novemberi eseményének középpontjában az innováció áll. Kedvcsinálóként néhány gondolat, kérdés és példa, hogy hogyan is néz ez ki a gyakorlatban:
Az innováció, napjaink egyik legfel
A Coaching Határok nélkül előadássorozat novemberi eseményének középpontjában az innováció áll. Kedvcsinálóként néhány gondolat, kérdés és példa, hogy hogyan is néz ez ki a gyakorlatban:
Az innováció, napjaink egyik legfelkapottabb kifejezése az üzleti világban, és ahány ház, annyi … definíciója él és kering. Ön elgondolkodott már azon, hogy a szervezetben vagy a vállalkozásban, ahol ön dolgozik, vagy akár a saját munkakörében mit is jelent ez a fogalom?
Nálunk, az Ericsson Magyarország K+F szervezetében az innováció arról a folyamatról szól, ahogyan az ötlet megvalósul, és üzleti értéket hoz létre. Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy az innováció az ötlettel kezdődik. Hisz annyi minden megelőzi egy-egy ötlet megfogalmazását: a környezet ismerete és megértése, az ügyfél problémáinak és kihívásainak felderítése, egy olyan tér megteremtése, ahol az egyénnek van lehetősége arra, hogy megélje a kreativitását, hogy támogatást kapjon mindehhez. Ezek nélkül az ötlet csak ötlet marad, anélkül, hogy megvalósulna, és üzleti értéket generálna. Maga a megvalósítás időnként sokkal nagyobb kihívásokat rejt magában, mint az, hogy megfelelő területen a megfelelő ötlettel álljunk elő.
Az innováció az esetek nagy többségében a status quo megkérdőjelezését rejti magában. S minden, ami újszerű, időnként ellenállásba ütközik. Ahhoz, hogy meg tudjon valósulni egy ötlet, kitartás, reziliencia és motiváció szükséges. Mi kell azonban ahhoz, hogy ezt a motivációt fenntartsuk? Hogyan tudjuk bátorítani a kockázatvállalást és mit tudunk tenni (mit kell tennünk annak érdekében), hogy a kudarcoktól való félelem ne gátolja az ötletek felbukkanását és megvalósulását?
Abban, hogy egy szervezetben igazán meg tudjon honosodni az innováció a vezetőknek elengedhetetlen szerepük van. Akár azzal, hogy jó példával elöl járva, ők maguk is megkérdőjelezzék a fennálló helyzetet és saját ötletekkel álljanak elő, legyen szó akár a vezetői eszköztárukról, akár a munkakörnyezetről, akár a konkrét termékről/szolgáltatásról, ami az adott cég portfólióját képezi. Ezen túl pedig a vezetőnek magának is szerepet (és felelősséget) kell vállalnia a beosztottai ötleteinek megvalósulásáért. Visszajelzéseket kell adnia az ötletre, lobbiznia kell az ötletért a megfelelő fórumokon. Ez idővel és energiával jár, de megtérül. Egy közelmúltban végzett felmérésünk egyértelmű korrelációt mutatott a vezető innovativitása és munkavállalói-elkötelezettség között. Ez azonban csak egy tényező a sok közül, amiért fontos lehet az egyén vagy egy szervezet számára az innováció. A kreativitás megélése, hogy az ötletünkkel nyomot hagyunk a világban, hogy egy-egy ötlet megvalósítása során olyan ismeretekre és kapcsolatokra tehetünk szert, amelyekre egyébként nem lenne lehetőségünk, éppúgy pozitív hozadékai egy jól működő innovációs gépezetnek. A cég szempontjából pedig az, hogy sikerül becsatornázni a munkavállalók kreativitását jelentős versenyelőnyt hozhat létre.
S ha már innovációról beszélünk, kulcsfontosságú megvizsgálni azt is, hogy hogyan lehet ezt a kreatív teret megvalósítani az üzleti környezetben. Legyen szó annak akár fizikai akár kulturális aspektusáról. Milyen szervezeti kultúra az, amely támogatja az egyént a kreativitása megélésében és az ötletei megvalósításában? A munkakörnyezet színessége, változatos formavilága, a vizuális elemek használata serkentheti a kreativitást. S ami talán ennél is fontosabb: egy olyan szervezeti kultúra, amelyet a nyitottság, az elfogadás, a támogatás, a visszajelzések sokasága, a hibákhoz való toleráns hozzáállás jellemez, ahol a tudás és az információ megosztás a mindennapok része, éppúgy, mint a felelősségvállalás.
Szabó Tamara Innovation Driver, Ericsson Mo. Kft, K+F