5 lövés – 5 találat II. avagy mit tanácsolnak a fejvadászok?
5 lövés – 5 találat II. avagy mit tanácsolnak a fejvadászok?
Ahogyan azt korábban megígértük, az első rész után következzen a „vadász szezon” második része, amelyben a Headhunterektől tanácsokat kértünk, mind a munka
5 lövés – 5 találat II. avagy mit tanácsolnak a fejvadászok?
Ahogyan azt korábban megígértük, az első rész után következzen a „vadász szezon” második része, amelyben a Headhunterektől tanácsokat kértünk, mind a munkavállaló, mind a munkáltató oldalát nézve. Mit ajánlanak, mit tegyünk, mit ne tegyünk?
Lássuk hát a tippeket!
1 tipp a vadásznak - mire fontos figyelnie a munkáltatónak?
Boda Richárd úgy fogalmazott „kis képzavarral az első kérdés, hogy a földesúr megy vadászni vagy megbízást ad egy vadásznak. Pontosabban: a munkáltatónak érdemes végiggondolnia, hogy melyik szinten, milyen eszközzel tölthető be várhatóan a leghatékonyabban a nyitott pozíció.”
Richárd tanácsa, hogy a megfelelő eszköz kiválasztása előtt gondoljuk át az alábbi pontokat:
- Új vagy megüresedett pozícióról, esetleg minőségi cseréről van szó? Bizalmas vagy publikus a keresés?
- Vannak meghatározott vállalatok és pozíciók vagy konkrét személyek, akikkel szívesen találkoznának a potenciális jelöltek között?
- Mit szeretnének vállalatukról kommunikálni a munkaerő piacon a toborzás-kiválasztási folyamat során?
- Ügyeljünk az exkluzivitásra – amennyiben mégis több munkaerő-közvetítőt, vagy fejvadászt bízunk meg ugyanazon kereséssel, akkor fontos, hogy előre tisztáznunk kell a feltételeket
A fentiek átgondolását követően, mint munkáltató választhatunk a belső álláshirdetés, a munkatársi ajánlás, a saját álláshirdetés feladása, az adatbázis hozzáférés vásárlása, a külső segítség igénybevétele között. Illetve alkalmazhatja ezek valamilyen kombinációját is.
A külső segítség esetén döntenünk kell, hogy munkaerő-közvetítőt bízunk meg, aki elsősorban álláskereső jelölteket szűr hirdetésből, adatbázisból vagy fejvadászhoz fordulunk, aki felkutatja és megszólítja a potenciális jelölteket a konkurenciától és a piac meghatározó vállalataitól esetleg innovatív fejvadász–munkaerő-közvetítő terméket veszünk igénybe, amely költséghatékony, transzparens és online megoldásokat jelent.
Fürjész Beáta véleményét röviden azt fűzte hozzá „Nincs lehetetlen, csak tehetetlen vadász!”
Következő vadászunk, Hellner Alida azt a tanácsot fogalmazta meg a munkáltatók felé, hogy „mindig nézzék meg, hogy kinek a kezébe adja a puskát, körültekintéssel egyeztessék, hogy milyen vadat szeretnének ejteni és vizsgálják meg, hogy a vadásznak erre van-e engedélye!” Fontos tehát, hogy felmérjük a partnernek választott tanácsadó cég, ismeri-e a piacot és az adott szakterületet, eszközrendszert és módszertant tekintve mit ért fejvadászat alatt, ehhez milyen szolgáltatásokat kapcsol.
Lipcsei András kiemelte a fejvadászat egy nagyon személyes szolgáltatás. Tanácsa ennek fényében így szól: „Figyelj arra, aki a Te projekteden dolgozni fog. Ha még nem ismered személyesen, szánj időt az egymással való beszélgetésre. A számok, a díjak és a feltételek is fontosak, de hogy kivel állsz szemben az még ennél is fontosabb, mert ő fogja mindazt a gyakorlatra lefordítani, amit a szerződésbe beleírtatok. Figyelj a változásokra! Manapság nincsenek örökérvényű alapigazságok. Vezetőként gyakran a hangsúlyt az elkötelezett munkavállalókra tesszük. Azonosuljon velünk, a vállalattal, a céljainkkal, de ha a leépítés során ilyen kollégákat is el kell küldenünk, nem jutunk-e különösen kínos helyzetbe? Most a helyzetfüggő vezetésre, kiválasztásra, fejvadászatra célszerű összpontosítani.”
Mire figyeljen a munkáltató Schleer Tamás szerint? Tamás válasza először tömör és rövid: „A jövő munkavállalójára!”
Persze Tamás részletesen is elmondja, hogy mit ért ez alatt: „Érdemes elkezdeni a tehetségekkel való kommunikációt már azok felsőfokú tanulmányainak megkezdésével. Sokkal nagyobb szerepet kap a felnövekvő generáció szemében a biztonság és a munka és a magánélet egyensúlya a jövőben. Az IT piacon már most is megfigyelhető, hogy nem feltétlenül a pénz motivál, még annak ellenére sem, hogy nehéz időket él kis országunk...”
Persze nem csak a leendő munkavállalóinkra kell figyelmet fordítanunk munkáltatói szerepünkben: „A lényeg, hogy figyeljünk az egyensúlyra és kommunikáljunk a dolgozókkal. Úgy alakítsuk ki a szervezet fizikai és mentális ritmusát egyaránt ahogy az a vadaknak hosszútávon kielégítse az igényeit. - HR branding = Csocsó asztal, pihenőidő kötelező! :)”
S végül, de nem utolsó sorban egy tipp a vadnak, a leendő munkavállalónak, aki Te is lehetsz kedves olvasó. Nézzük, mire figyelj, ha megkeres a fejvadász?
Boda Richárd két helyzetet különböztet meg, az első, ha épp nem keresel állást. Richárd tanácsa szerint ekkor is érdemes meghallgatni a lehetőséget „elmenni legalább egy beszélgetésre. Minimum: értékes piaci információkhoz lehet jutni (később még esetleg jól is jöhet egy-két fejvadász ismeretség). Ideális esetben, és egy alapszintű nyitottság mellett viszont olyan jó lehetőségről is tudomást szerezhetsz, amit – az emberi-, szakmai-, és anyagi oldal vonatkozásában – komolyan megfontolhatsz.”
A második eset, ha aktív álláskereső vagy – „Ebben az esetben kényelmes és ideális helyzet, ha megkeres egy fejvadász! Ezzel együtt minél több forrást kell igénybe venned. Minden létező lehetőséget meg kell ragadnod! Ami ilyen helyzetben elengedhetetlen: álláshirdetések folyamatos és szisztematikus böngészése, önéletrajz feltöltése adatbázisokba, közvetlen megküldése a preferált vállalatoknak (hirdetés nélkül is), jelentkezés fejvadászokhoz is (bár fontos, hogy mi – egy-két kivételes esettől eltekintve – a vállalatok megbízásaira keresünk megfelelő jelölteket és nem fordítva, de könnyen adódhat kapcsolódási pont). A barátok, ismerősök is tudjanak az álláskeresési (váltási) szándékról: bármikor kérhetünk/kérhetnek tőlük ajánlást.”
Fürjész Beáta is arra bíztat mindenkit „Soha ne mondd, hogy soha! - mindig légy nyitott, ha megkeres egy fejvadász, hiszen soha nem tudhatod, hogy mikor lesz rá szükséged egy új állás megszerzése során.”
Hellner Alida szerint nagyon fontos, hogy ne áldozatként, hanem lehetőségként éljük meg, ha célkeresztbe kerülünk, hiszen lehet, hogy álmaink vadasparkja vár! Hogy mit tesz ennek érdekében a fejvadász? Alida így fogalmaz: „Fontosnak tartjuk, hogy a megszólított szakemberek a kapcsolatépítést és a lehetőséget lássák megkereséseinkben. A keresések bizalmas és diszkrét volta miatt a motiváló részletek sokszor csak egy személyes találkozó során derülnek ki, mely elköteleződéssel nem jár, ugyanakkor hozzájárulhat a szakmai fejlődés és karrier következő állomásához. Ne felejtse el, hogy bár a fejvadász egy munkáltató megbízásából dolgozik, a keresés és a kiválasztás során a jelöltek személyes érdekét éppúgy szem előtt tartja, képviseli és támogatja, mint partnere igényeit.”
Lipcsei András azt javasolja Neked, hogy „először is, ha nem vagy zavartalan körülmények között, akkor vagy jelölj meg egy olyan időpontot, amikor nyugodtan tudod fogadni a hívását, vagy hívd vissza. Tudakold meg kitől kaptad a megkeresést, milyen cég áll mögötte. Már ez is sokat elárulhat a dolog komolyságáról. Ne felejtsd el felírni az adatait. Most lehet, hogy nem érdekel az ajánlat, de még meggondolhatod magad, vagy egy későbbi helyzetben jól jöhet a vele való ismeretség. Ha elektronikus úton kerestek meg, törekedj a szóbeli kapcsolatra is, így általában több információt kapsz, mint írásban. Kérdezz meg mindent, ami csak eszedbe jut a kínálkozó lehetőségről, a leendő munkaadóról, az állásról, a követelményekről. Nem baj, ha előre tudod – telefonon nem fog mindent elárulni – a Te érdeked mégis az, hogy minél több adatod legyen a gondos mérlegeléshez. Nem muszáj mindenre válaszolnod, de ha válaszolsz, legyél őszinte, ezzel fölösleges köröket spórolhatsz meg.”
András arra is felhívja a figyelmedet, hogy ne mondj rögtön semmire nemet, kérj gondolkodási időt. Ezen kívül természetesen az is fontos, hogy tartsd be az ígéreteidet. „Ha holnapra ígéred a választ, akkor telefonálj holnap, ne holnapután, mert ezzel nem keltesz szavahihető benyomást. Sohasem tudhatod, mikor, kivel hoz még össze a sors és ki befolyásolhat egy számodra kedvező, vagy kedvezőtlen döntést. Sok szerencsét!”
„Légy tisztában önmagaddal!” – mondja Schleer Tamás. „Tudd, hogy honnan jössz és hova tartasz és mindenképpen őszintén kommunikálj ezekről a dolgokról. Ez mindenki érdeke, de leginkább a tiéd! - Folyamatosan tanulj és csillogjon a szemedben az ambíció!”
5 lövés – 5 találat, így kezdtük írásunkat és öt remek szakértő segítségével jártuk körbe a fejvadászat négy fontos kérdését.
Ti megtaláltátok már álmaitok munkáját? S miként? Fejvadásszal vagy anélkül?
Jammer