Közösségi média és/vagy állásportálok? - toborzási csatornák együtt, nem egymás ellen
A toborzás-kiválasztás területén dolgozók, HR vezetők vagy a téma iránt érdeklődő szakemberek körében egyre gyakrabban felmerülő téma, hogy a közösségi média korában vajon van-e még létjogosultsága az állásportáloknak?
A toborzás-kiválasztás területén dolgozók, HR vezetők vagy a téma iránt érdeklődő szakemberek körében egyre gyakrabban felmerülő téma, hogy a közösségi média korában vajon van-e még létjogosultsága az állásportáloknak?
Biztosan azt gondoljátok, „hazabeszélek”, amikor azt mondom, továbbra sem hanyagolható toborzási csatorna egy-egy állásportál, jómagam inkább hiszek ezek együttes, jól átgondolt használatában, mint hogy választani kellene közülük. Hogy melyiktől várhatunk jobb eredményt, nagyban függ attól, milyen pozícióba, milyen szakembert keresünk, jól felépített stratégiával ezeket jól kombinálhatjuk.
A közösségi oldalak felhasználóinak száma nap mint nap dinamikusan növekszik. Nagyon leegyszerűsítve, én például onnan is érzékelem ezt a növekedést, hogy a LinkedIn minden nap újabbnál-újabb neveket ajánl a figyelmembe, mint lehetséges ismerőst a szakmában. Ez örömteli és ehhez hasonlóan dinamikusan nő a userek száma iparágtól függetlenül. A könnyű és gyors elérés új távlatokat nyit, legyen szó bármelyik közösségi oldalról: Facebook, LinkedIn vagy épp a Twitter, amire talán csak kevesek gondolnak úgy, mint toborzási csatornára.
A közösségi média használatára innovatív gondolkodású vállalatvezetők és HR-esek joggal gondolnak úgy, mint büdzsébarát toborzási megoldásra, melyeken keresztül viszonylag könnyen lehet elérni a passzív álláskeresőket és jól ki lehet használni azt, hogy az információ gyorsan áramlik; az ismeretségi hálók növekednek, az ajánlásra is nagyobb az esély: miért is ne használná ki ezeket az előnyöket egy vállalkozás? Persze, nem lehet minden réteget elérni a közösségi oldalakon, ezt is jó belátni. A LinkedIn elsősorban fehérgalléros szakemberek gyűjtőhelye, bizonyos szakmák képviselőinek itt nyomát sem találjuk. A Facebookot sok álláskereső nem is veszi számításba, mint az álláskeresés lehetséges platformja. A közösségi toborzás és annak kultúrája is alakulóan van, ennek megfelelően kell mérlegelni a benne rejlő potenciált.
Miért és mikor érdemes állásportálon hirdetni a nyitott pozíciókat?
- Az állásportálokat kiválóan használhatják a cégek a munkáltatói márkaépítésre
- Ez a legegyszerűbb mód arra, hogy elérjük a legnagyobb aktív álláskeresői réteget
- A gyorsaság itt sem elhanyagolható tényező; a gyors elérés pedig történhet álláshirdetésekkel vagy épp targetált hírlevelekkel
- A nagy, országos állásportálok, mint a Cvonline minden tevékenységi területen kínál álláslehetőségeket az Asszisztenciától a Termelésig és közte minden más szektorban
- A szakmaspecifikus kisebb portálok, mint pl a Medijobs, Hoteljob kifejezetten egy bizonyos szakterület képviselőit lehet elérni és megszólítani
- Az állásportálok önéletrajzi adatbázisában speciális szűrők segítségével könnyen megtalálhatjuk azok önéletrajzait, akik az aktuális toborzásaink során releváns jelöltek lehetnek
- A portálok olyan kapcsolódó szolgáltatásokat (önéletrajz alapú szűrés, telefonos, személyes előszűrés, tanácsadás) is ajánlanak az ügyfeleknek, akik idő vagy más kapacitás híján nem tudják maguk megoldani a teljes toborzási feladatot
A közösségi média és az állásportálok hasonló célra használhatók, de más-más missziót töltenek be. Érdemes kicsit a közösségi oldalak regisztráltjainak fejével is gondolkodni (ki, mit, mire használ; Facebook vs. Linkedin; mire jó a Twitter? stb), amikor azt próbáljuk kitalálni, melyik csatornát érdemes használni egy-egy pozíció betöltésében. A megoldás keresésekor ne csak arra ügyeljünk, mi, mit és hogyan kommunikálunk a felhasználók felé, de összegezzük a beérkező véleményeket, ami aztán segít eldönteni, mennyire volt sikeres a választott megoldás.
Ha teheti egy vállalat, érdemes az állásportálok előnyeit a közösségi média nyújtotta lehetőségekkel ötvözni: az online megjelenések esetén fordítsunk gondot arra, hogy profi legyen a marketing, hiszen érdemes kihasználni, hogy ezzel is a munkáltatói márkát erősíthetjük, viszonylag szerény költségráfordítással.
Örömmel veszünk visszajelzéseket, véleményeket, rövid esettanulmányokat a fenti témában!
Sikeres szeptembert kívánok minden kedves kollégának!
Sarkadi Gabi
HR Tanácsadó