XYZ+2 generáció - Hogyan legyünk jó vezetők?
Lassan eljutunk odáig, hogy öt generáció dolgozik együtt az irodában. Így a vezetők egyik legfontosabb feladata az lesz, hogy jól zsonglőrködjenek a különböző elvárások, igények teljesítésével, na és a képességek kihasználás
Lassan eljutunk odáig, hogy öt generáció dolgozik együtt az irodában. Így a vezetők egyik legfontosabb feladata az lesz, hogy jól zsonglőrködjenek a különböző elvárások, igények teljesítésével, na és a képességek kihasználásával.
A Z generáció éppen csak belépett még a munka világába, míg a csendes generáció a nyugdíjba vonulás után is a cég részét képezi. Akár 40 év korkülönbséget hogyan lehet áthidalni?
Az elmúlt évszázad technológiai és társadalmi változásai miatt semmiképpen sem szabad őket egyformán kezelni - legalábbis vezetői szempontból.
Csendes generáció
Sokan inkább nem mennek nyugdíjba, és teljes állásban vagy félállásban maradnak cégüknél. Őket vezetőként elismeréssel lehet motiválni. Átlátják általában a rendszert, tapasztalatuknak köszönhetően megbízhatóak. A hierarchia nagyon fontos számukra, így kevésbé várható tőlük "lázadás", hiszen az erkölcsi morál és a biztonság sokkal nagyobb értékkel bír a szemükben.
Bíznak a vezetőkben, és elfogadják döntéseiket. Érdemes őket ellátni munkával, hogy igazán hasznosnak érezhessék magukat.
Baby boomerek
Az 1946-1964-ben születettek alkotják a Baby boomerek generációját. Ők azok, akiknél számít a képzettség, nagy jelentőséget tulajdonítanak a diplomának, de kevesebbet, mint a tapasztalatnak. Egy tekintélyelvű rendszerben nőttek föl, így a munka világába is ezekkel az elvekkel érkeztek.
A jó vezető kihasználja és értékeli sok éves tapasztalatukat, és mindezt tisztelettel teszi. A most 50-60 évesek számára a munkaidő nem csak egy irányadó szám, de komolyan is veszik azt. Nem érdemes őket túlórára kényszeríteni, számukra ez nem éri meg.
X generáció
Az 1965- 79 között születettek ma harmincasok, negyvenesek, akik a távirányítók, a korai CD-k és a megfizethető nyaralás időszakában nőttek fel, és nekik kellett kitaposniuk az utat. Ambiciózusak, szeretik rugalmasan kezelni a munkaidőt, és szívesen találnak ki a cég vagy a rendszer számára új megoldásokat, és véghez is viszik azokat. Alkalmazkodnak a technikai újításokhoz. A családias munkahelyi légkör fontos számukra, ezt kialakítva pedig a túlóra gondolatával is megbarátkoznak, különösen, ha az előrelépés lehetősége is benne rejlik a pozícióban.
Y generáció
Ez az a generáció, melyről a legtöbbet hallunk manapság. Nem is csoda, hiszen a nyolcvanas években vagy a kilencvenes évek elején születtek, technológiai tudásuk jóval fejlettebb az előttük született X generációénál, ők már készen kapták a televíziót, lényegében együtt nőttek fel a technológiával.
Számukra nagyon fontos az önmegvalósítás, de csapatban is szívesen játszanak. Ők a multinacionális cégek kedvencei, hiszen az egy légterű irodát nekik találták ki. Szükségük van azonban mentorra, szívesen tanulnak új dolgokat, a vezető leginkább dicsérettel motiválhatja őket.
Z generáció
A Z generáció még csak most lép be a munka világába, de a szakértők alapvető változásokat várnak jelenlétüktől. Mivel a technika nem csak kiegészíti életüket, de szerves részévé is vált annak, a kutatók úgy vélik, nehezebben fognak beilleszkedni a munkakörnyezetbe, a virtuális után a reális világban nem fogják tudni kezelni olyan hatékonyan konfliktusaikat.
A céghez való kötődésük nem nevezhető jelentősnek, hiszen a Z generáció tagjai valószínűleg inkább több cégnél vállalnak majd munkát, minthogy egynél megragadjanak, és a kutatások szerint az iroda designja is sokkal inkább szempont lesz a „Zés” munkavállaló számára, mint eddig.
Természetesen nem állíthatjuk, hogy a születési dátum alapján mindenki ugyanabba a csoportba tartozik. Lehetnek éves, de akár évtizedes különbségek is, személyiségtől függően. Ahhoz, hogy a jó vezető pozíciónkat megtartsuk vagy kialakítsuk, nem elég kikeresni a dolgozók születési évét.
Sokkal fontosabb, hogy megismerjük személyes igényeiket és jellemüket, amelyet aztán rugalmasan és következetesen kezelve a cég és a dolgozó hasznára fordítunk. Így lehetünk igazán jó vezetők.