Álláskeresés Linkedinen
Ahogy megjelentek a közösségi oldalak az álláskeresésben, egy komoly elváráshalmaz is kialakult a HR-es szakmában az álláskeresők közösségi jelenlétével kapcsolatban. Ezek a követelmények ugyan megszülettek, de nem kommunikálták
Ahogy megjelentek a közösségi oldalak az álláskeresésben, egy komoly elváráshalmaz is kialakult a HR-es szakmában az álláskeresők közösségi jelenlétével kapcsolatban. Ezek a követelmények ugyan megszülettek, de nem kommunikálták őket, pont úgy jártunk, mint az önéletrajzírással: elvárások ugyan vannak, de sehol sem közlik őket. Most ilyen „titkolt” elvárásokról is mesélek.
Kis kitérő: Facebook
Kevésbé jelentős álláskeresési szempontból, de egyes munkáltatók előszeretettel ellenőrzik itt a jelölteket. Hogy ez jó vagy sem, arról lehet vitatkozni, de megváltoztatni nem lehet. Inkább alkalmazkodjunk. Pl. Nagy felháborodást keltett szerte a neten az a HR-es(?) vélemény, hogy akinek nincs Facebook profilja, azt be sem hívja állásinterjúra. Ezen az arrogáns hozzáálláson – mely remélem, hogy csak városi legenda –könnyű segíteni: készítsünk egy FB profilt. Aki nem szeretne rajta napi szinten jelen lenni, az tegye fel azt a fényképét, amit az önéletrajzra, írja be a legmagasabb elvégzett iskoláját, tegyen minden mást titkossá a publikum számára, és többet rá se kell néznie az oldalra. Így már van FB-profilja, ha valakinek tényleg ez kell, megkapta.
Linkedin - álláskeresés a gyakorlatban
A Linkedin álláskeresésre is optimalizált közösségi oldal, itt már kifejezetten szeretnénk, ha nézegetnék a profilunkat leendő munkáltatók, mivel csak szakmai jelenlétre alkalmas. Azt hittem sokáig, hogy jól bánok vele, szerintem jó profilt írtam, jöttek is állásmegkeresések, de akkoriban pont nem kerestem állást. Nyugodt voltam, ez működni fog egyszer élesben is, ha kell. Jónak gondoltam mindaddig, míg meg nem talált egy amerikai multi által megbízott fejvadász évekkel ezelőtt, érdekes álláslehetőséggel. Ahogy elkezdtem vele a jelentkezésen dolgozni, már láttam, hogy jónak gondolt profilom csak a minimális szintet ütött meg az ő mércéjével, de legalább megtalált vele, úgyhogy mégsem volt olyan rossz. A kontraszt az esetlen magyar valóság és az USA-beli bevett gyakorlat között brutális volt. Toborzóm felhívott, beszélgettünk a profilom alapján az eddigi munkáimról, majd kért tőlem egy önéletrajzot mailben. Meglátván azt, már adta is az utasításokat, hová mit írjak, sőt gyűjtsek be az ismerőseimtől minimum 3 db ajánlást, mert náluk az az előírás, hogy lennie kell. Alant a vele való közös munkáról írtam, ami valószínűleg sok, csak rá jellemző egyedi működési elemet tartalmaz. Toborzók figyelmébe is ajánlanám, mit meg lehet tenni egy jelöltért, ha tényleg segíteni akarunk (és ha tényleg ki akarjuk helyezni az ügyfelünkhöz).
A Linkedinen a toborzók csak a szakmai profilt és a földrajzi régiót nézik először, kereső segítségével válogatják le a szóbajöhető embereket. Az ő recruiter cégüknél is ez volt a fő kiválasztási mód. Ezért elvárás, hogy a szakmai profilban legyen benne minden, amit a jelölt tud, de nem önéletrajzszerűen kell feladatokat felsorolni, hanem elvégzett feladatok, projektek, pozíciók, termékek, eredmények mentén, mert ők így határozzák meg a kulcsszavaikat a kereséskor. A projektek legyenek felsorolva, évszámozva. Ha megfelelőnek látszik, felkeresik, kérnek önéletrajzot. Ha az is jó, már ők is nagyon akarják a jelöltet, menedzselik az egész álláskeresési folyamatát. Bevett gyakorlat volt náluk, hogy a jelölttel együtt kialakítják a LinkedIn profilt az adott állásra. Az én toborzóm is törekedett rá, hogy minden olyan elem benne legyen, ami az álláshoz kell, szegény, nem győzött kérdezni, hogy kiszedje belőlem a részleteket. Már kész profillal akart bemutatni az ügyfelének. E-mailben múltbeli munkáltatóimról kért tőlem egy-egy kétsoros leírást, a távozások okát is le kellett írnom, és nem titkolta, ezt is át fogja adni az ügyfelének. Kért 2 referenciaszemélyt is, róluk is írnom kellett: melyik cégnél, mikor, mennyi ideig dolgoztam velük együtt, miért pont őket választottam.
Amikor az anyagomat összeállította, megosztotta velem: 15 oldal, belemásolva a motivációs levelem, az önéletrajzom (mondom, hogy .docban kell küldeni ezeket!), háttérinfók az eddigi munkahelyeimről, az ő saját adatlapjuk, mindenféle szakmai kérdésekkel, amiket csak úgy bedobott néha egy-egy beszélgetés alkalmával. Nem egy adatlapot lökött elém, hogy töltsem ki, hanem kikérdezett, úgy, hogy nem is éreztem, hogy épp vizsgáztat! A vele való több mint 20 db, egyenként kb. félórás telefonbeszélgetés, melynek időpontjait mindig előre egyeztettük (és mindig betartotta a határidőket!), a kb. 50 db e-mailváltás a két és fél hónapos közös munka megmutatta, milyen az, amikor egy toborzó hozzáadott értéket jelent a jelöltnek is az álláskeresésben. Pont ebben az időszakban egy családi tragédia is ért, de ezt is kezelte. (Pl. A 3. sikeres interjú után ne dobjam be a törölközőt, mert az nem lesz jó. Temetés után másnap csak ne legyen telefonos állásinterjú angol nyelven, mert az sem lesz jó.)
Később, a vele való kommunikáción túl összesen 7 db állásinterjú és a referenciák részletes kikérdezése után enyém lett az állás, szép időszakot töltöttem ott. (Igen, erre az 1 pozícióra interjúztattak összesen 7-en, türelmes embert kerestek, na :) )
----------------------
A toborzókon túl általában multik HR-esei kutatnak Linkedinen jelölteket napi rutinban – leginkább azért, mert egy multi tudja megfizetni a recruiter account havidíját (Nettó 300 EUR ). Náluk is vannak olyan „jófajta” elvárások, mint pl. 5 db ajánlás, manapság legyen felsorolva az összes skill, de még „endorse”-va is.Ezektől persze mi fogjuk a fejünket, de ha Linkedinen keresztül akarunk állást találni, jó tudni, hogyan dolgoznak a toborzók ott, illetve, hogy kik is ők pontosan. Az ún. recruiter account több dologhoz enged hozzáférést, mint a normál, ingyenes fiókunk. A recruiter account legfontosabb toborzót segítő szolgáltatása a részletes keresőn túli filter, ami egyszerű felhasználónak nem jár. Teljes profilt láthatnak az adott emberről, szűrhetik őket aszerint, hány év tapasztalatuk van egy adott iparágban, milyen szintű pozíciót töltenek/töltöttek be, vagy akár arra is, hogy a munkahelyük hány alkalmazottal dolgozik, a Fortune listán szerepel-e. A bal oldalon lévő képre kattintva olvasható méretben is megtekinthető az összes szűrési lehetőség. Ha a keresési lehetőségeiket figyelmesen áttekintjük, teljes képet kaphatunk arról, milyen adatokat fontos megadni magunkról és munkahelyeinkről. Külön felhívnám a figyelmet a „keyword” opcióra!
----------------------
Azt is jó tudni, hogy a saját ingyenes accountunk egyes elemeit hiába rejtjük el a számunkra ismeretlenek elől, a recruiter account ennek ellenére is a teljes profil megtekintését biztosítja. Ha a neved alapján rádkeresnek, mindent látni fognak, amit magadról a Linkedinen megadtál, mert ez is jár a recruiter accountnak. A képre kattintva ez is megtekinthető olvasható méretben. Benne a Linkedin ajánlatával, hogy recruiter accounttal megnézhetem az általam személyesen nem ismert illető teljes profilját.
----------------------
Lehet ijesztő is a tény, hogy némi pénzért mindent láthat bárki a Linkedin profilunkon, de ijedezés helyett érdemesebb ehhez alkalmazkodni, és olyan információkat megadni magunkról, amik segítik az álláskeresésünket. Ha tudjuk, mit vár a másik oldal, ki tudjuk szolgálni az információigényüket. Persze az is sokat segítene, hogyha a HR-es oldal pontosan kommunikálná, mit is szeretne, nem az álláskeresőknek kellene felkutatni pl. recruiter account funkciók átböngészésével…