Ez történik, ha állásinterjún jól kérdezel álláskeresőként
Azt, hogy ez egy sikersztori-e, majd mindenki maga eldönti, mindenesetre tanulságos. Velem esett meg, sokéve, így én sikernek értékelem: elkerültem egy bizonytalan, frusztrációkkal, stresszel telt helyet. Tanulságot most az elején vonom l
Azt, hogy ez egy sikersztori-e, majd mindenki maga eldönti, mindenesetre tanulságos. Velem esett meg, sokéve, így én sikernek értékelem: elkerültem egy bizonytalan, frusztrációkkal, stresszel telt helyet. Tanulságot most az elején vonom le: ha olyan válaszokat kapsz a kérdéseidre, amik nem tetszenek, akkor az az állás neked nem való.
Takarítottam a levelezésemben, és ráakadtam erre a kérdés-válasz e-mailre, amit egy közvetítő cég toborzójával folytatott állásinterjú után tettem fel.
A toborzó szakmai elhivatottságát mutatja, hogy mielőtt kiadta az önéletrajzomat az ügyfelének, az én kérdéseimre próbált meg az ügyfelétől választ kapni. Volt ugye egy munkaköri leírás nálam, ezt kapta meg ő is, erre kell az ember. Az állásinterjún kaptam egy tájékoztatást a feladatokról, cégről. A kérdéseimet szorgosan jegyzetelte, visszament az ügyfeléhez válaszért – ezzel meg is pecsételte közös ügyünk sorsát, de így volt ez jól.
Néhány, a sales szakmában elég egyértelműen megválaszolható kérdést tettem fel (ezeket minden salesnek megtanítom állásinterjú-felkészülésen).
Kérdés: Mik a teljesítményelvárások? Milyen mérőszámokat alkalmaznak a tevékenységre? Éves, negyedéves, havi célszámokkal dolgoznak-e?
Lássuk be, sales (jutalékos) munkánál kellene tudnom, mire mérnek majd, mit kell teljesíteni, hogy fel tudjam mérni, el tudom-e vállalni a feladatot, és meg fogok-e tudni élni abból, amit eladok. Szezonalitás is van a világon, ez volt az első csapda a kérdéseimben. A válaszból látszott: nemhogy nem fog belesétálni a csapdámba, egyáltalán nem tud “sétálni”.
Válasz: “Erre nem tudok válaszolni, ahogy jeleztem ez egy éppen alakuló csapat. Bízom benne, hogy a szakmai interjún erre már választ kaphat.”
Ekkor már nagyjából döntöttem a “lehetőségről”, de azért megnéztem a többi kérdésemre adott választ is, hátha meggondolom magam.
A második kérdés egyszerűcske lett volna, de kamuízűnek, enyhén felháborítónak éreztem a választ.
Kérdés: Az adott termékkört eddigi tapasztalataik alapján milyen sales ciklussal értékesítik?
Fontos kérdés, elvégre zsebre megy. Milyen gyorsan lehet eladni a cuccot, mikor jutunk jutalékhoz?
Válasz: “Erre nincs konkrét tapasztalat, minden eset egyedi. Néha nagyon gyors döntések születnek, néha több utánajárás szükséges. Az, hogy az új munkatársnak tervezett termékkör milyen hatékonysággal értékesíthető, az új munkatárs erősségein múlik leginkább.”
Ja, hogy nem mondjátok mi a termék pontosan (az “IT infrastruktúra” kicsit tág fogalom, és az állásinterjún is csak arról volt szó, hogy új csapat lesz, és majd leosztják, kinek mi.) De már rám toljátok a balhét, ha nehezen eladható. Kicsit olyan érzésem volt, hogy ebből egy darabot nem adtak még el, bármi is legyen.
A harmadik kérdésköröm arra vonatkozott, kikkel is kellene kapcsolatot tartani, ha már ez a feladat.
Kérdés: Mi az új és a meglévő partnerek aránya, akikkel a kapcsolatot kell tartani? Mi a hazai és nemzetközi, vidéki és budapesti cégek aránya?
Érdemes lett volna felmérnem, mivel telne a próbaidőm eleje: a meglévők látogatása is fontos, abból lehet sokat tanulni a cégről, termékről ilyenkor.
Válasz: “Leginkább újakkal kell kapcsolatba kerülni, az lesz a feladata, hogy új klienseknek adja el a [Cégnév] termékeit. De erre is a szakmai interjún kérdezzen rá.”
Ezen a válaszon először fennakadt a szemem. Másodszor is. Jahogy. Már nem is partnerek, és nem is partner management, hanem sima sales. Ez is oké, de akkor ezt kell írni a munkaköri leírásba, és hát nem ez volt benne. Az állásinterjún sem erről beszéltünk.
Felhívtam a toborzót, hátha ezeket a válaszokat nem nekem szánta, és összekevert valamit. Szabadkozott, hogy de hát “ez egy éppen alakuló csapat”, ahol napról napra változnak a dolgok.
Ezt a választ hallva vettem pár mély levegőt, gondolkodási időt kértem, majd megírtam elutasító szép e-mailemet, hogy bocsi, nem lesz szakmai interjú – legalábbis velem nem. Erre tervezzen a sales, ha tud! Bizonytalan sales fázisú termék, aminek a piaci pozíciója is bizonytalan de még a vevőkör is. Csapatot trombitálunk össze a nem tudjuk milyen feladatokra, hátha jó lesz. Emellett a még fel sem vett sales lesz a hibás, ha nem lesz eladva jól. Hozzáteszem, épp nem voltam abban a helyzetben, hogy nagyon válogassak, de ez így nagyon nem tűnt kereknek. Inkább talpaltam még egy kicsit egy másik állásért.
Ennek az adott cégnek így pár év távlatából utánajártam az e-cegjegyzek.hu-n: már nem létezik.
# # #
Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!
Ha személyes segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból vagy ingyenes online önéletrajz-konzultációért írj nekem! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!
# # #