Miért olyan nehéz a home office működés egy cégvezetőnek?
Olyan kkv-k vezetőkhöz szólok, akik úgy érzik, a gazdasági túléléséhez a bizalmatlanság mindig is szükséges volt.
Most mindenki arról ír, hogy kell jól home office-t csinálni, én már leírtam korábban itt és hoztam jógyakorlatot itt… Akit akkor nem győztem meg, az most szembesül vele, hogy márpedig ez szükséges, az ő nézeteik szerint „szükséges” rossz. Olyan kkv-k vezetői érzik ezt így, akik gazdasági túléléséhez a bizalmatlanság mindig is szükséges volt – vagy legalábbis így gondolták régebben. A munkáltató-munkavállaló sokszor sokszor a cégén belül, ezért szükségesnek tartja a mikromenedzsmenetet, minden ügyet maga kezel, ha többezer forintos, akkor is, ha többszázmilliós, akkor is.
Innen kellett (volna) most 1 hétvége alatt fordítani, ami nem könnyű. Komplett szemléletváltás kell, és nekik fontos, hogy ezt tekintélyvesztés nélkül érjék el. Mit érdemes ilyenkor mérlegelni?
--------------
- Feladatorientált hozzáállás
A munkavállalóidra azért van szükséged, mert feladatokat végeznek el, amitől megy a céged. A feladatok elvégzését továbbra is meg tudod követelni: hatékonyan, határidőre, jó minőségben kell elvégezni, mint eddig. Figyeld meg, ha nem állsz ott a monitorát lesve, akkor is el fogja végezni, jól. Lehet, hogy közben az asztalon lesz a lába, kávésbögre lesz a billentyűzete mellett, és zenét hallgat, miközben ezt te mind megtiltottad az irodában, de legyen mindegy. A feladatot el kell végezni, a piaci versenyben a hatékonyság jelenti a versenyelőnyt – most is, és ez most home office-szal fog leginkább menni.
- Új szerep mindenkinek
Sokkal több segítség kell a munkatársaknak is ebben a helyzetben. A kialakult helyzet rendkívüli és a munkavállalód számára a home office nem jutalom lesz így – ahogy régen mérted – hanem egy újabb pont az aggodalmai között. Eddig reggel álltál az ajtóban, és lested, ki késik, jól le is baltáztad érte. Ezért is mindent megtett, hogy beérjen időben. Most meg be sem kell mennie… Aggódik a családjáért, az idős rokonaiért, és így a munkájáért is. Muszáj éreznie, hogy fontos a munkája, és a munka halad. Legyen egy napindító közös virtuális csapatmegbeszélés, legyen egy valamilyen alkalmazásban vezetett feladatlista (akár az ingyenes Google Keep is megteszi, fapados ugyan, de ingyenes), a közös fájlok is jól kezelhetők online.
Az ügyintézői, koordinátori munkák felértékelődnek. Most figyelembe kell venni olyan tényezőket, amiket régebben nem kellett. Pl. a kolléga tud home officeban dolgozni, de bemenni még heti egy napot sem tud, mert a gyereke is otthon van. Emellett fontos a nyilvántartás mindenről, mert nem tud odaszólni a vele szemben ülőnek, hogy „ezzel hol is tartunk?”
- Új feladat mindenkinek
Otthoni környezetben komolyabb elmélyülést, kidolgozást igénylő munkákba is könnyebben belevágnak a kollégák, így érdemes lehet egy-egy stratégiai kérdéssel megszólítani őket. Nem kötelező feladatként, hanem „szorgalmiként”. A napi munkája most valamilyen szinten biztosan más, ha épp több ideje van, ne érezze, hogy „úristen, alig csináltam valamit, mi lesz most, ki fognak rúgni”. Itt az ideje új ötleteket begyűjteni.
- Bizalom
Bízhatsz-e olyan emberekben, akikben eddig nem bíztál? Bízhatsz. Eddig is dolgoztak neked, miközben lássuk be, te nem voltál túl kedves velük. Itt a szomorú alkalom, hogy megváltoztasd a kapcsolatotokat: krízis van, amiben a kölcsönös bizalom lesz az egyik kulcsa a vállalatod sikerének. Most nekik is bízniuk kell benned: tudniuk kell, hogy megéri, mert kitartasz, mert lesznek új stratégiái a cégednek, és mert nem fogsz pl. a szabadságaikkal úgy rendelkezni, ahogy az nekik nem jó. Fontos szerepe lesz a valós motiválásnak: elrettentő példát már láttam, van, aki úgy próbált home office-t bevezetni, hogy „erre a kényszerű időre” csökkenti a fizetéseket. Szerencsére lebeszélték erről a nagyszerű ötletéről.
- Számonkérés
Ha van online feladatlista, akkor könnyen tudod követni, hogy ki mivel hol tart. Ahol minden rendben, ott egy-egy „köszönöm” vagy hasonló elfér a feladat lezáráshoz… Ne hívogasd, ne sürgesd, határidőig meglesz, ami kell, mert ez az ő érdeke is. De tudnia kell, hogy ha nehézségei vannak a feladatban, fordulhat hozzád. És segíts is neki, készségesen.
- Employer branding
Bizony, az új generációnál már elvárás a home office, és most lett nálad is. El is mondhatod mindenkinek, milyen nagyszerűen megoldottad, írhatsz a tapasztalataidról. A jövőbeli munkavállalódnak az lesz a vonzó, hogy krízishelyzetre jól reagál a cég, az nem, hogy a profit a legfontosabb ilyenkor is.
------------
Az egészségmegóvás most a legfontosabb. Úgy vezesd be a home office működésed, hogy a munkavállalóidat jó érzéssel töltse el, hogy a biztonság fontosabb számodra mint az azzal kapcsolatos félelmeid, hogy elveszíted a kontrollt.
# # #
Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!
Ha neked is személyes segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból vagy ingyenes online önéletrajz-konzultációért írj nekem! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!
# # #