Ezt ne mondd soha, amikor elbocsátasz egy munkavállalót
Felmondás - a vezetői feladatok egyik legnehezebbje, de fel lehet rá készülni. Segítünk hogy kevésbé legyen fájdalmas minden szereplőnek.
Egy felmondó beszélgetés sosem kellemes és nemcsak annak megterhelő, aki elveszíti a munkáját, hanem a rossz hír hozójának is. Ha pedig a recesszió vagy egyéb okok miatt több elbocsátó beszélgetést is végig kell csinálni, annak csak megfelelő adminisztratív, kommunikációs és lelki felkészülés után érdemes nekivágni.
Comment tu dit adieu
A francia sláger címe magyarul annyit tesz, hogyan mondod: isten veled vagyis hogyan búcsúzol, zársz le egy kapcsolatot. A sanszonok, természetükből adódóan, inkább a szerelmi afférok és nem a munkahelyi kapcsolatok világáról szólnak, de ezek meglepően hasonlóan működnek. Közös bennük, hogy csak akkor fenntarthatóak, ha mindkét fél akarja és tesz az ideális működésért, a megszakításuk pedig az elhagyott és a döntést meghozó fél számára is sok kellemetlenséggel járhat.
Felkészülni a legrosszabbra
Egy határorozott előnye mégis van a felmondást közlőnek, mégpedig az, hogy felkészülten vághat a feladatba. Nem akkor kell szabályoznia érzelmeit és elnyomnia esetleg feltörő kétségbeesését, hanem már előre megküzdhet a lelki terhek egy jelentős részével.
A felkészülés adminisztratív és jogi feladatokkal kezdődik. Legyenek előkészítve a papírok, kiszámolva azok a juttatások, melyekre igényt tarthat az elbocsátott dolgozó. Ez az alap, ami szükséges, de nem elégséges. A második lépés, nem fontosságban, hanem időrendben, hogy megtaláljuk a megfelelő helyet és időpontot a felmondást közlő beszélgetéshez.
Hol és mikor?
A hely kiválasztása az egyszerűbb, itt elegendő, ha találunk egy olyan irodát, ahol négyszermközt közölhetjük a rossz hírt. A terep legyen nyugis és ne kelljen 10 perc múlva átadni egy meetingre, ha kicsit több időre van szükség, akkor se nyitogassák az ajtót, hogy mikor végzünk már. Saját iroda vagy erre a célra lefoglalt tárgyaló is jó lehet. A lényeg, hogy nyugodt körülményeket teremtsünk és készítsünk be egy kancsó vizet, poharat és esetleg papírzsebkendőt is.
Az időpont kiválasztása már nehezebb kérdés. Ne karácsony előtt, ne a születésnapján és ne a szabadága előtti utolsó napon közöljük a munkavállalóval a felmondást. Érdemes a napon belül is későbbi időpontot választani, ahogyan a héten belül se a legszerencsésebb az első munkanapokra időzíteni.
Kinek kinek személyisége szerint
Ha sikerült egy a célnak megfelelő helyet találni és időpontot is, amikor van kellő idő az elbocsátó beszélgetésre, akkor el kell készíteni egy forgatókönyvet, akár szövegkönyvet, aminek alapján vezetni fogjuk a beszélgetést.
Röviden, tömören és érthetően érdemes fogalmazni ebben az esetben is, közölni az okot, a tényeket és tartózkodni a minősítéstől, véleményezéstől. A rossz hírt eltérő módon fogják fogadni és a különböző, akár szélsőséges reakciókra is fel kell készülni.
Elkeseredés, düh, megkönnyebülés, bármelyik előfordulhat és minddel kezdenünk kell valamit. Egy zokogó munkatárs vagy egy örjöngő, agresszív kolléga kezelése egyaránt előfordulhat. Aki a szélsőségekre felkészül, várhatóan minden helyzetet tud majd kezelni.
Nem mindegy, ha úgyis elmegy?
Gyakran hangzik el az érv, miszerint a távozó kolléga úgyis mérges, csalódott lesz, így nem számít hogyan bocsátjuk útjára. De ez nem igaz. A józan belátás szinte minden esetben győzedelmeskedik, így a leépítésben érintettek számára is egyértelmű mi a szakítás oka. A méltányos eljárás csökkentheti az érzelmi reakció hőfokát, így könnyebbé teszi azt.
És hogy mi az a mondat, amit sose mondjuk egy ilyen beszélgetésben? "Tudom, mit érzel!" Ez ugyanis nem igaz, az őszinteség és a nyílt kommunikáció pedig ebben a helyzetben is fontos.
Outplacement
Persze nemcsak a felmondást közlőnek van szüksége támogatásra, a távozóknak is sokat segíthet egy felkészült szakember, aki képes kezelni a helyzetet. Erre jött létre az outplacement szolgáltatás, melyről többet megtudhatsz, ha ellátogatsz honlapunkra.
https://www.jobsgarden.hu/szolgaltatasaink/hr-tanacsadas/outplacement/