Egy online nyelvóra krónikája

Az online nyelvórák első tapasztalatai, avagy egy online nyelvóra krónikája
8:00 Már 3 tanítványom megérkezett az órára. Na nem a kistárgyalóba, hanem Zoomra, a virtuális tantermünkbe.
8:01 Fontos, hogy ugyanúgy felrázzam őket, mint amikor a reggeli forgalomból érkeznek, kicsit stresszesen, kicsit álmosan. Most pihentebbek, de közöttünk áll a laptopunk, muszáj áttörnöm a teret hanggal, képpel, aktív feladattal. Ma éppen a „mi van a kép mögött” warm upot csináltam, (kép felét mutattam nekik képernyőmegosztással, és találgatni kellett mit takar a másik fele, majd egy párbeszédet improvizáltak a kép kontextusában) de tegnap a Taboo-nak is sikere volt.
8:15 Bemelegedtünk, most előkészítem a mai szóanyagot. Megosztom a képet, bár itt csak egy pár szó szerepel éppen, de kezdő stimulusnak éppen jó, a többi szót az üzenő falra írom. Gyorsan visszatekintünk, ezt a témát kezdtük el a múlt órán.
8:30 Gyors Kahoot visszamérés, hogy mindenki érti-e. Ez most még fontosabb, mert nem látom, hogy csillan a szeme, nem biccent, viszont nyomja a gombot, újabb inger éri, nekem is visszajelzés.
8:35 Megosztom az olvasmányt a képernyőn, ehhez Skype-on elég egy kattintás a képernyő alján lévő ikonra, a Business Teams-ben, ahol vendég vagyok, még egy plusz kattintás, ha nyitva van több oldal, melyiket osztom meg…Hmmm, okos ez a technika! Hagyok egy kicsi időt, de persze mindenképpen előre megmondom, mennyit. Itt nem látom annyira a szemeket, hogy ki van már készen az adott bekezdéssel, vagy ki nem. Majd átbeszéljük, megvitatjuk az olvasottakat, persze név szerint kérdezem őket, video hívásnál is fontos megerősítés ez.
8:50 Lássuk, mennyire lehet interaktívnak lenni egy online órán! Szituációs feladat következik, szigorúan időlimited adok ismét a felkészüléshez. A szituációkat megmutatom a saját képernyőmön, és ez végig nyitva is lesz előttük, mivel eléggé részletesen leírtam, biztos nehéz lenne mindent memorizálni belőle. Párban konferenciahívást indítanak egymás között, majd előadják a közös csoportban a párbeszédet. Pont mint a kistárgyalóban szoktuk.
9:10 Hallásértés feladat, „megosztott képernyő hanggal” funkcióban szuperül működik. Ez a kedvenc részem: öröm látnom, ahogy az én kis csoportom tagjai megfeszített figyelemmel, szinte előre hajolva a monitorhoz, (csak hogy jobban halljanak, pedig headset van mindenkin) nézik a mára választott Youtube videót. A video után természetesen ők kérdezik egymást, nem szeretném én elvenni tőlük a beszédidőt… Most is alapelv, hogy 80%-ban a nyelvtanuló szerepeljen.
9:20 Quizlet feladat jön! Tegnap este még eszembe jutott, hogy milyen jó lenne, ha ezzel foglalnánk össze a mai kulcsszavakat. Pár perc alatt elkészítettem, és most remekül működik: versenyhelyzetet teremt, játékosít, arról nem is beszélve, hogy más csoportomban is tudom majd használni! Megérte a pár perc időbefektetés!
9:25 Összefoglaljuk, mit tanultunk ma, ehhez van egy jó játékom: mindenkinek mondania kell 3 olyan dolgot, amit máról megjegyzett, de amit valaki előtte már mondott, nem mondhatja újra. Lehet gondolat, szó, bármi. Persze, mindig van nagy nevetés, amikor a 6. ember már nagy nehezen passzíroz ki három még nem hallott szót. Adok memoritert, akár videon is beküldhetik, de a következő órán egy vicces feladatban el is szavalhatják.
9:29 Gyors screenshotot készítek, amit majd a jelenléti ív mellé csatolunk a cégnek a jelenlétek igazolására.
9:30 Feltöltődve folytatódik a home office, és a legjobb, hogy még említésre sem került sem vírusveszély, sem munkahelyi nehézség, a saját kis valóságunkban tanultunk mindentől távol.
Tanárnak, nyelvtanulónak egyaránt minőségi ugrás a táv-nyelvtanulás, és az első tapasztalatok alapján egy kis odafigyeléssel teljes értékű kiváltása a személyes óráknak.
Illés Csilla, nyelvtanár
Juventus Képzési Központ
www.juve.hu