Vállalati nyelvi képzések: mit, miért és hogyan válasszunk a kínálatból?
Ezúttal rövid összefoglalót állítottunk össze HR-szakemberek számára arról, milyen szempontokat mérlegelve válasszunk a piacon elérhető nyelvi képzési típusok közül.
A vállalati képzések kulcsfontosságú szerepet töltenek be a munkavállalók szakmai fejlődésében, elkötelezettségében, így a szevezet versenyképességében és sikerében is.
Ahogyan ezt korábbi írásunkban kifejtettük, a nyelvi képzések már rövid távon megtérülő befektetések, amelyek számos területen képesek fejleszteni a munkatársak szakmai, kommunikációs, kooperációs és vezetői képességeit, motivációjának megtartását és munkateljesítményét egyaránt.
Azonban a szervezet és a munkavállalók számára megfelelő nyelvi képzési típus kiválasztása meglehetősen összetett kihívás, hiszen a képzési piac sokszínű és sokféle szolgáltatást kínál a cégek számára.
Ebben a cikkben összefoglaljuk, milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a nyelvi képzések közötti választás során, hogy a lehető legjobb döntést hozhassuk meg a vállalat és a munkavállalók számára egyaránt.
A munkahelyi nyelvi képzéseket többféleképp csoportosíthatjuk: például lehet egyéni és csoportos órákat szervezni a cégnél, vannak vállalati nyelvtanfolyamok, intenzív nyelvitanulást segítő nyelvi készségfejlesztő tréningek, workshopok, üzleti nyelvi coaching, és konkrét eseményre nyelvi felkészítést kínáló szolgáltatások is a piacon, és a sort még hosszan sorolhatnánk a diplomás tanároktól az anyanyelvi oktatókon át az online, személyes, vagy a kettőt ötvöző blended szolgáltatásokig.
Itt most az áttekinthetőség kedvéért a szervezeti igények és célok szempontjait részesítettük előnyben egy jól használhatót keresztmetszetet adva a céges nyelvi képzésekről:
- Általános nyelvi képzés: hagyományos, az általános nyelvtudás fejlesztését kínáló nyelvtanfolyamok, amelyek egyaránt hangsúlyt fektetnek a szókincs, a nyelvtani szabályok, az idegen nyelvű szövegalkotás és szövegértés fejlesztésére, és a fejlődés visszamérésére is.
Kiknek ajánljuk? A kezdőtől a legfelső szintekig kiváló dolgozói juttatás lehet a rendszeres, csoportos nyelvtanfolyam, különösen akkor, ha a cél az államilag elismert nyelvvizsga szint elérése és ilyen oklevelek megszerzése pl. szerződésben előírások miatt.
- Üzleti nyelvi képzés: Ez a képzés az alapvető üzleti kommunikációs készségekre összpontosít, mint például e-mailek írása, telefonbeszélgetések lebonyolítása és üzleti találkozók, tárgyalások, termékbemutatók levezetése, vagy az azokon való aktív részvétel.
Kiknek ajánljuk? Elsősorban menedzsereknek és vezetői beosztásban dolgozóknak. Az üzleti nyelvi szókincs és nyelvi fordulatok mellett hasznos, ha kulturális hátteret és egyéb, a kommunikációt idegen nyelvi környezetben segítő képzésekkel is kiegészül az oktatás. A formája lehet heti rendszerességű tanfolyam, intenzív, egy-két napos tréning, vagy akár workshop is.
- Szakmai nyelvi képzés: Itt a képzés az adott iparág, vagy munkakör specifikus nyelvezetére és terminológiájára koncentrál, mint például az autógyártás, az egészségügy, vagy az ügyfélszolgálati munka.
Kiknek ajánljuk? Azoknak a szervezeteknek, ahol sok munkatárs számára szeretnének egyidejű nyelvi képzést szervezni nyelvtanfolyami, vagy célzott, csoportos tréningek keretében – például azért, hogy hasonló szintű nyelvtudással rendelkezzenek a munkatársak. Jó megoldás lehet számukra a rendszeres, tanfolyam típusú nyelvórák, vagy az önállóan használható e-learning tananyagok kiegészítése beszédközpontú nyelvórákkal.
- Nyelvi tréning: Rövid idő alatt intenzív nyelvi fejlődést biztosít kisebb csoportok vagy egyének számára, gyakran fél-, vagy egész napos formában.
Kiknek ajánljuk? 6-10 fős csapatoknak, akik azonos szakterületen dolgoznak, így az idegen nyelvi kommunikációs helyzeteik is hasonlóak. Hasznos lehet a nyelvi tréning továbbá vegyes nemzetiségű csapatoknak, vagy nemzetközi vásárra, külföldi bemutatkozásra, vagy tárgyalásra való felkészülés során is.
- Egyéni nyelvi coaching: Személyre szabott nyelvi fejlesztés elfoglalt menedzserek számára, akik ismétlődő nyelvórák helyett rögtön bevethető nyelvtudást vagy szinten tartó nyelvgyakorlást szeretnének kapni valós élethelyzetek gyakorlása során.
Kiknek ajánljuk? Középfoknál magasabb nyelvtudási szintekre, elsősorban vezetők számára, akiknek kiemelten fontos a rugalmasság, és hogy a nyelvórákon az egyéni igényeikre és céljaikra fókuszálva folyjon az oktatás.
Természetesen a legtöbb nyelvi képző központ, vagy nyelviskola – mint a Juventus Language Group felnőttképzési szakemberei - készséggel nyújtanak szakmai támogatást a szervezet működése, felépítése és persze a büdzsé szempontjából leginkább testhez álló képzési formák kiválasztásához.
Az ajánlatkérési folyamat során érdemes tehát már a párbeszéd elején tisztázni a kitűzött szervezeti célokat, a tervezett résztvevői létszámot és ha vannak, akkor a speciális igényeket. Illetve eleve ezek ismeretében ajánlott kérni a képzési szakértők segítségét a konkrét képzési program összeállításában, amelyben akár konkrét naptári időzítés is szerepet kaphat már.