logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2023.02.26 - 4 hete
Kókai Róbert

Kedves Kolléga! Ideje hazamenned!

Az indiai IT-cégről szóló hír elárasztotta az internetet, miután a munka és a magánélet egyensúlyának elősegítése érdekében a nap végén automatikusan lezárja az alkalmazottak számítógépeit.

Imádom, ha provokálnak. Megjelent egy olyan cikk, amin sokáig törtem a fejem. Mivel magyarul nem jelent meg, közzéteszem. (az eredeti cikk itt olvasható). Ráadásul az egyik kedvenc témámról van szó - a munkahelyi wellbeingről.

Az indiai IT-cégről szóló hír elárasztotta az internetet, miután a munka és a magánélet egyensúlyának elősegítése érdekében a nap végén automatikusan lezárja az alkalmazottak számítógépeit.

Egy indiai IT-cég újszerű megközelítést alkalmaz a munka és a magánélet egyensúlyának biztosítására az alkalmazottai számára – olyan automatizált üzeneteket, amelyek arra utasítják őket, hogy a nap végén jelentkezzenek ki, és menjenek haza. Az üzenetek a SoftGrid Computers, egy indiai tech start-up alkalmazottainak számítógépén villannak fel. A cég székhelye a Madhya Pradesh állambeli Indore Cityben található. 10 perccel később a számítógépek automatikusan kikapcsolnak, így a dolgozók szabadon élvezhetik az estét. Az “alkalmazottbarát” rendszer azután keltett feltűnést, hogy egy bejegyzés elterjedt a LinkedIn-en. A 21 éves Tanvi Khandelwal HR-eskén tcsatlakozott a SoftGrid Computers-hez, és nagyon meglepődött, amikor egy üzenet jelent meg a képernyőjén, hogy menjen haza. Az üzenet így szólt: 

„FIGYELEM!!! A műszakod lejárt. Az irodai rendszer 10 percen belül leáll. KÉRJÜK, MENJ HAZA!!”

Az üzenettől lenyűgözve Khandelwal kiposztolta az eredeti  képernyőfotót a LinkedIn hálózati platformon, amelyet mára több mint 420 000 alkalommal tekintettek meg. A bejegyzésben ez állt: „A munkaadóm támogatja a #WorkLifeBalance-t. Feltették ezt a különleges emlékeztetőt, amely munkaidő után zárolja az asztalomat, és figyelmeztetést ad ki. „Nincs több hívás és levél munkaidőn kívül! Hát nem fantasztikus?”

Pro és kontra

Az interneten megoszlottak a vélemények. Néhány LinkedIn felhasználó dicsérte a cég menedzsmentjének hozzáállását, mások azonban megkérdőjelezték az automatizált struktúrát.  „Utálnám” – reagált Lisa Farrell-Brown. „Hadd döntsem el, hogyan és mikor dolgozom, ne kapcsoljanak ki.  Néha a korai vagy késő esti órák a legproduktívabban számomra. Hadd döntsem el én magam, nekem mikor a legjobb dolgozni”. William Bailey LinkedIn-felhasználó megjegyezte: „Úgy érzem, ennek nagyon negatív hatása lehet. Mi történne, ha hívásban vagyok egy ügyféllel, és rendszer zárol? Automatikusan befejezi a hívást, potenciálisan megszakítva a kapcsolatot az ügyféllel? „Megértem, hogy fontos az élet és a munka egyensúlya, de az ilyen típusú megszakítás inkább tűnik károsnak és stresszesnek, mint hasznosnak.” Shweta Shukla, a SoftGrid vezérigazgatója és társalapítója szerint az értesítést azért vezették be, hogy segítsék az alkalmazottakat a munka és a magánélet egyensúlyában. „A Covid-19 világjárvány kibillentett minket a megszokott munkanapjainkból,, és mindannyian hosszú órákat töltöttünk munkával. Magam is küzdöttem, hogy időt szakítsak a gyermekeimre” – mondta a BBC-nek. Egy belső kollégát bíztak meg a szoftverfejlesztéssel, amely figyelmeztetést küld, mielőtt 10 perccel később automatikusan leállítja a számítógépet. „Egy hétvége alatt csináltuk meg, mert azt akartuk, hogy meglepetés legyen. Amikor az előugró ablak először felvillant a képernyőkön, sok alkalmazott azt hitte, hogy ez egy tréfa, vagy valaki feltörte a számítógépét.

Eddig a cikk.

Bevallom, beleolvastam a kommentekbe én magam is. Ismét bizonyítást nyert az elmélet, mindegy, mi a téma, csak megfelelő feszültséget keltsen két ellenkező véleményen lévő tábor között, a siker garantált. A hozzászólók egy része felháborodottságának adott hangot, a személyes döntés hiányára hívták fel a figyelmet,  az ellentábor meg elégedetten nyugtázta a módszer sikerét.  Mi történt itt valójában? 

Lassan derengeni kezdett, hogy egyfajta kulturális lövészárok konfliktusba csöppentünk.

Az olvasók csak öntik a kommenteket, de amiről mindannyian megfeledkeztünk a hír kapcsán, azok a kulturális sztereotípiák. Saját kulturális hiedelmeink miatt hitetlenkedve csóváljuk a fejünket egy ilyen hír hallatán:

 “My employer support #WorkLifeBalance”. Ajjaj. 

A vezetés szándéka nyilvánvaló, egy olyan jelenség megoldását remélték az intézkedéstől, amely az adott kultúrában máshogyan értelmezhetőek. Ez a munka-magánélet egyensúly.  Vajon melyek azok a cégre jellemző kulturális dimenziók, amelyik érthetővé teszi ezt az intézkedést?  Milye kulturális jellemzőket használhatunk egy indiai IT cégre, anélkül, hogy sztereotipizálnánk? 

Kulturális dimenziók és sajátosságok

A kulturális és vallási sokszínűség, a gazdag kulturális hagyomány, melyet napjainkig őriznek és ápolnak a vállalatok működésére is hatással van. Hiszen a vállalatokat emberek alkotják. Indiában a szervezetkre általában jellemzők a nagy hatalmi távolságok, a kollektivizmus, a bizonytalanságkerülés és a vallásos determinizmus. Az indiai cégekre jellemző a hierarchikus felépítés, az erős centralizáltság, a nagy társadalmi helyzetbeli és fizetési különbségek. A végső döntést a vezető hozza, a főnök és a beosztott közötti viszony oly módon családias, hogy a vezető “atyaként” viselkedik, igyekszik a családi és személyes gondjai megoldásában is segíteni a beosztottjainak.  Ez a jóindulat fejeződött ki abban a döntésben - mely ez amerikai vagy európai cégkultúrán edződöttek számára visszatetszést válthat ki, hiszen korlátozza a személyes autonómiánkat, döntéshozatalunkat, melyek alappillérei individualista felfogásunknak.  A kollektivizmusra jellemző a munkavállalói lojalitás, a csoportmunka, az érzelmi kötődés a vezetéshez, a céghez. 

Ha valaki látta az American Factory c. dokumentumfilmet, egyből beugorhat az kínai autóüveggyár amerikai vendégei számára adott gálaest, ahol a cég jóságos vezetéséről, nemes értékeiről és a kiváló termék minőségről szóló vállalati himnuszt kipirosodott arccal és könnyezve éneklik az alkalmazottak. Igaz kultúrsokk a javából az amerikai delegációnak.

A kollektivizmusra jellemző az is, hogy az egyénnek kisebb fontosságot tulajdonítanak, mint a csoportnak, a személyes térnek nincs különösebb szerepe, a kommunikáció inkább indirekt, mint nyílt és közvetlen. Kezdem kapisgálni, hogy a munka-magánélet egyensúly ebben a környezetben mennyire mást jelenthet.

Hogyan tekintünk az időre?

És ott van még az időfelfogás - nem elválaszthatóan a munkaidő fogalmától. A nyugati gondolkodásra jellemző a szekvenciális időfelfogás. Ebből eredeztethető a legtöbb idő felfogással kapcsolatos problémánk is: hogyan delegáljunk, hogyan hagyjuk abba a halogatást, hogyan osszuk fel a munkát kisebb egységekre és hogyan koncentráljunk egyszerre csak egy dologra.  Az idő pénz, a találkozókat igyekszünk pontosan kezdeni. Ismerős? Az indiai társadalom jórészt polikronikus, az időt nem lehet “elvesztegetni”, egyszerre több dolgot végeznek kisebb-nagyobb megszakításokkal, az ütemezés laza, és az emberi kapcsolatok fontosabbak az időre figyelésnél. A késésért sem sértődik meg senki. Ennek fényében a munkaidő végén lekapcsolni a gépet nem tűnik bölcs dolognak, bár nem a saját autonómia igénye, hanem a lazább időfelfogás miatt. A végére hagytam a legjobbat: megnéztem a posztot jegyző HR-es kollégát, és nem kis meglepetésre az alábbi headline fogadott:

520M + post impression  Open for paid collaboration

Élelmes, lehet utána csinálni.

A szerző üzletfejlesztő business  és karrier coach, a www.kokaibusinesscoach.com oldalon további cikkei olvashatóak angolul.  

Címkék:
Kókai Róbert

Business és karrier coach üzletfejlesztési szemlélettel. Két évtizednyi multis sales karrier után most a nagyvállalati mókuskerékben ragadt kiégésközeli szakembereknek és vezetőknek segítek.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2023-03-22 11:57:12
A legnehezebb tárgyalások
2023-03-21 14:49:42
Fordítva nem igaz
2023-03-15 02:52:07
Nyolc!
Kokaibusinesscoach

Business és karierr coach üzletfejlesztési szemlélettel. Két évtizednyi multis sales karrier után most a nagyvállalati mókuskerékben ragadt kiégésközeli szakembereknek és vezetőknek és karierrkereső fiataloknak segítek.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2022-05-19 10:39:48 | E-learning

    Gamifikáció előnyök és hátrányok

Cimkefelhő
hr álláskeresés coaching karrier e-learning motiváció vezetés állásinterjú munkavállaló vezető toborzas elearning munkáltató önéletrajz állás Linkedin Dr. Kocsis Ildikó stressz képzés Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda Scotwork tárgyalás munka Munka Törvénykönyve kiválasztás szervezetfejlesztés változás tippek érthető jog tárgyalástechnika online tanulás felmondás önismeret coach tanulás szabadság tipp siker Y generáció vezetőfejlesztés kommunikáció
Facebook
HR Portal
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu