Coaching helyzetek - mikor érdemes coach-hoz fordulni?
Milyen esetekben célszerű coach segítségét kérni?
A coaching már régóta nem csak a felsővezetők körében népszerű, de egyre többen fordulnak ehhez a segítséghez magánemberként is karrierjük vagy magánéletük problémáival. Melyek azok a tipikus élethelyzetek, amelyekben érdemes coachhoz fordulnunk?
-
“Nem tudom, milyen irányba induljak, van egy csomó ötletem, elképzelésem, vágyam, de túl sok a lehetőség, nem tudok dönteni”. Ha valaki például szeretne vállalkozást indítani, de több jó ötlete is van, nem tudja, melyiket valósítsa meg, vagy szeretne karriert váltani, és több másik terület is érdekli, érdemes coachhoz fordulni. A coaching során ekkor megvizsgáljuk a különféle ötleteket, megnézzük, melyikben mi a vonzó, és megkeressük azt a verziót vagy kombinációt, amivel az ügyfél a leginkább elégedett. A coach segíti az ötletekkel kapcsolatos érzések, esetleges aggodalmak feldolgozását. A folyamat végére az ügyfél tisztán látja, mi a célja, ami felé aztán lépéseket tud tenni.
-
Döntéshelyzet. “Elfogadjam-e a kapott állásajánlatot/előléptetést? Belevágjak-e egy adott vállalkozásba, vagy ne?” Ilyenkor a coach segítségével meg lehet nézni a pro és kontra érveket, végiggondolni az egyes döntések következményeit. A coaching célja, hogy az ügyfél olyan döntést hozzon, amit nem a másoknak való megfelelés befolyásol, hanem a saját belső “iránytűje” mutat számára, így a döntéssel később is elégedett lehet majd.
-
“Reménytelen helyzet.” Amikor az ügyfél úgy érzi, nincsenek lehetőségei, illetve minden lehetőség rossz, helyzete teljesen reménytelen, és nem látja a problémájára a megoldást. Ilyenkor a coach új nézőpontokat ad, segít távolabbról szemlélni a helyzetet, és felfedezni a lehetséges megoldásokat, amelyeket az ügyfél, mivel addig a problémára koncentrált, nem vett észre.
-
“Látszólag minden rendben, nincs okom panaszra, mégis rosszul érzem magam. Szeretném megérteni ezt a helyzetet, és jobban lenni.” A coach segít megérteni, mi is a felszín alatt a probléma, mi okozza a szorongást, a belső feszültséget. Ezután lehet továbblépni, és feldolgozni az elakadás, szorongás okait.
-
Konfliktushelyzet. “Hogyan oldjam meg a konfliktust a párommal, főnökömmel, kollégámmal, barátnőmmel?” A számunkra fontos személyekkel sokszor nehéz konfrontálódnunk, mert nem szeretnénk elveszíteni az adott kapcsolatot (vagy a munkahelyünket). A coach tud hatékony konfliktuskezelő módszereket javasolni, és védett közegben el is lehet játszani, kipróbálni a párbeszédeket, utána pedig megvizsgálni, vajon célravezető volt-e a kommunikáció adott formája. Az ügyfél így fel tud készülni a konfrontációra, és nagyobb az esélye, hogy a konfliktust békésen megoldó és saját érdekeit képviselő módon fog részt venni az adott szituációban.
-
“Szeretnék változtatni magamon, magabiztosabb/nyitottabb/barátságosabb, stb. lenni.” Amikor úgy érezzük, hogy egy bizonyos tulajdonságunk, például a zárkózottságunk vagy önbizalomhiányunk komolyan akadályoz minket a mindennapi életünkben, és nem vagyunk kibékülve önmagunkkal, a coaching segíthet az önismeret fejlesztésében, az erősségek és a fejlesztendő területek jobb megismerésében, és a vágyott állapot elérésében. A coach és ügyfele közösen átbeszélhetik, az ügyfél számára mit jelent például magabiztosnak lenni, miben lenne más az élete, ha magabiztossá válna, és mi akadályozza jelenleg, hogy úgy viselkedjen, ahogy szeretne. Az irracionális gondolatok, félelmek helyett reálisabb kép alakul ki az ügyfélben önmagáról, és a másokkal való viszonyáról.