logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 0000.00.00 - 2027 éve
Horváth Gábor PCC

Kitartóan keresik a vállalatok az egyszerűsítést

A 21. század elejére túlságosan komplexszé vált vállalataink élete. Ezt kutatások sora (IBM CEO Study, KPMG CEO Study) és a vezetők mindennapi tapasztalata is megerősíti, és ez manapság a cégvezetők egyik legfőbb fejfájása.

Trénerek és tanácsadók számára az egyszerűsítés témájában bejövő felkérések és konferencia meghívások növekvő száma az, ami leginkább jelzi, hogy hazánkban is egyre többen szeretnének átláthatóbb működést látni a szervezetekben, ahol dolgoznak.
Néhány globális vállalat, mint az IKEA, Philips vagy a Nike felismerte ezt, és óriási méretük ellenére is, stratégiájuk és termék palettájuk még mindig érthető és így hatásosabb, mint sok versenytársuké. Mi tehát az a négy tényező, amelyeket ők megfelelő kontroll alatt tartanak, ám sok más vállalatot túlságosan komplexszé tesznek?

Strukturális osztódás
A céges szervezetek sokban hasonlítanak az élő szervezetekre. A legtöbb szervezetben folyamatosak a strukturális változások, a riportolási viszonyoktól kezdve az áthelyezésekig. Az ilyen változásoknál a kommunikációs minták és függelmi viszonyok átalakulnak, a dolgozók státusza és biztonságérzete megváltozik, és az ezekhez való alkalmazkodás a komplexitás újabb forrása.

Termékek elburjánzása
A cégek többsége folyamatosan változtatja termékeik palettáját a csomagolási módozatoktól kezdve az új termékváltozatokig. Ez innentől hullámokat vet az egész szervezetben, a gyártástól az árazásig, a marketingtől a betanításig. Az ezt követő komplexitást nemcsak a dolgozóknak, hanem a vásárlóknak is nehéz követni. Általánosan elmondható, hogy a vállalatok sokkal jobbak a termékeik számának növelésében, mint azok megnyirbálásában.

Keszekusza folyamatok
Évtizedek óta számos vállalati folyamatot vetettek alá a rigorózus Six sigma, lean vagy más egyszerűsítési, egységesítési módszertanoknak. Ám, sok más terület nem kapta meg vagy nem hasznosította eléggé ezeket a beavatkozásokat. Mindenki tapasztalhatta már saját közép- vagy nagyvállalatában, miként folytat két különböző részleg egymástól gyökeresen eltérő üzletmenetet, amely nehezen összehangolhatóvá teszi őket.

Vezetői gyakorlatok
Míg a struktúrák, folyamatok és termékek a komplexitás gyökérokai, a vezetői működés gyakorta felerősíti ezeket, annak ellenére, hogy a vezetők túlnyomó részének viselkedése mögött pozitív, jobbító szándékok húzódnak. Amikor például egy felsővezető - érthető módon - egy látszólag egyszerű kéréssel fordul az alsóbb szintű vezetés felé, nagy valószínűséggel egy egész lavinát és ezzel együtt stressz hullámot is elindít a szervezetben az ő alatta dolgozó több tucat vagy akár több száz dolgozó számára.
Amikor Patrick O’Sullivan 2002-ben a Zürich Financial Services pénzügyi vezetője lett, azt vette észre, hogy a részlegek egy tucat különböző mérőszám alapján riportolnak a vezetés felé. Sullivan kezdeményezte, hogy csak azokat a mérőszámokat illetően kelljen ezentúl beszámolni, amelyek valóban kritikus fontosságúak voltak a vezetők és az üzleti egységek számára. Ez több száz órát szabadított fel a csapatok számára.

Milyen területeken jelentkezik a saját vállalatunknál is felesleges komplexitás? Komoly versenyelőnyt jelenthet az, ha felismerjük, hogy e négy fenti terület közül, melyikkel van leginkább dolgunk a saját vállalatunkban, és miként kezdhetjük el őket orvosolni.

A téma iránt komolyabban érdeklődőknek ajánljuk a HVG "Csak egyszerűen!" elnevezésű konferenciáját 2015. október 21-én.

Címkék:
Horváth Gábor PCC

Közel 20 éves tapasztalat a vezetőfejlesztés, a coaching és a pszichológia területén multinacionális környezetben. Sportolok, gyereket nevelek, podcastolok, ápolom a kapcsolataimat, meditálok és közben kicsit mindennap hozzáadok valami pozitívat a környezetemhez.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
2025-06-27 22:06:40
Belülről nem megy? Mit tud az Interim HR, amit más nem?
Horváth Gábor

Ez a blog azoknak szól, akik hisznek a fejlődés erejében – legyen szó vezetői képességek csiszolásáról, csapatok inspirálásáról vagy szervezeti kultúra átalakításáról. Célom, hogy friss, gyakorlatias és provokatív gondolatokkal támogassalak abban, hogy a maximumot hozd ki magadból és a szervezetedből. Ne a sablonok uralkodjanak, hanem az egyéni megoldások! Merülj el a témákban, és tedd a változást a mindennapjaid részévé!

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu