Van értelme az anonim kutatásoknak?

Érdemes Mátyás királyként álruhában kutatnunk a választ arra a kérdésre, mit gondolnak az embereink a vállalatról? A Stanford kutatása szerint: NEM.
Számos protokoll és kutatási forma van arra vonatkozóan, hogyan tárjuk fel a dolgozók véleményét. Fókuszcsoportos beszélgetéstől az egyéni interjún át az online kérdőívig (nem sorolom tovább) mindegyik kutatási formának valahol egy a célja: megtudni, miként is vélekednek a kollégák a vállalatról.
Sok cégnél anonim dolgozói visszajelzéseket gyűjtenek. Mert ezek gyorsak, GDPR-kompatibilisek és olcsóbbak. Ezek fontos érvek az anonim kutatás mellett, de vannak ellenérvek is.
Michael Skapinker, a Financial Times újságírója https://www.ft.com/michael-skapinker egy cikkében azt írja, hogy az anonim kutatásnak nincs sok járulékos, pozitív hozadéka, sőt:
1. Az anonimitásra a kollégák puszta látszatként tekintenek, úgy gondolják, hogy pontosan (vagy nagyjából) beazonosítható, ki mit mondott.
2. Nem látják értelmét az őszinte válaszoknak. Azt gondolják, ha annyira fontos a véleményem, miért nem kérdeznek meg szemtől szemben?
3. Nem lesz őszintébb senki attól, hogy anonim adhat válaszokat. Ezt a Stanford kutatói 2011-ben bizonyították egy kutatásban, amelyben egyetemistákat kérdeztek meg. A kutatásban kellemetlen kérdésekre kellett válaszolniuk például nassolással, pornónézéssel kapcsolatosan. Azt várták, hogy a résztvevők őszintébbek lesznek az anonim válaszlehetőségnél. De nem ez történt: a válaszolók nem lettek őszintébbek attól, hogy névtelenül mondhatták el válaszaikat. Viszont megfigyelhető volt egy másik jelenség: attól, hogy anonim válaszoltak, a válaszok kevéssé kidolgozottak, pontatlanabbak, elnagyoltabbak lettek.
A fentiek miatt is: mindig értékesebb és pontosabb az az értékelés, amit szemtől szemben mondanak el a kollégák. A névtelenség felfedhet fontos dolgokat- de elnagyolt lehet.
Bár az interneten fellelhető vállalatról szóló vélemények pontatlanok lehetnek: ezek az értékelések és visszajelzések hitelesnek tűnnek az olvasók számára. Hogy ez miért veszélyes, arról a következő blogcikkben lesz szó.
# # #
Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!
Ha személyes segítségre van szükséged kríziskommunikációban, válassz a tematikus válságkommunikációs tréningek közül! További információkért látogasd meg weboldalam!
# # #