logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2012.03.18 - 13 éve
[email protected]

TÉR és TPS

Hol erősíti a TPS a teljesítmény-értékelés folyamatát? Mindenekelőtt, az alapoknál. Az emberek tiszteletével. Hogyan? 1. A vezető lehetősége, hogy bevonja a munkatársat a célok kitűzésébe, meghallgassa, mi a legfontosabb ered

Hol erősíti a TPS a teljesítmény-értékelés folyamatát?

Mindenekelőtt, az alapoknál. Az emberek tiszteletével. Hogyan?

1. A vezető lehetősége, hogy bevonja a munkatársat a célok kitűzésébe, meghallgassa, mi a legfontosabb eredmény számára?

A célkitűzés és az értékelés hibái tönkre tehetik a céget!

Általános tervezési hiba a tény emelése 20%-al mindenfajta egyeztetés nélkül. Nem definiált, hogy forintban, vagy euróban kell nőni? Egységesen írunk elő célokat a piaci potenciál, a tapasztalat és az egyéni képességek figyelmen kívül hagyásával. A munkatárs számára a vevő megtartása a fontos, a vezetője számára csak az árrés, vagy kizárólag az új ügyfélszám. Felső vezetői, illetve HR hiba, ha a célok nincsenek összhangban és ellentétes etikai minőséget, egymás ellen ható érdekeket hozunk létre, akár területenként eltérő alapokkal.

2. Tegyük mindkét fél számára érthető és követhető módon mérhetővé a célokat!

Ellenőrizzük, hogy azonos módon érti a munkatárs és vezetője a célt és az értékeléséhez tartozó számolás menetét. Azt is fontos tisztázni, hogy milyen eltérés, milyen értékelést jelent. Ne féljünk egy életszerű hibaszámot elfogadni jónak. Mi számít jó eredménynek? A 85% lehet egy komoly teljesítmény, ami tartalmaz előrelépési lehetőséget és elismer megvalósult célokat, de lehet nagyon gyenge eredmény is a vállalati kultúra függvényében.

Ne használjunk olyan mutatókat, amelyek túl bonyolultak. Hosszas zárási folyamat, mérleg és eredmény-kimutatás után adható csak meg. Gyakori hiba a képletek és mutatók manipulálása. Ennek egyszerű megnyilvánulása a leépítés mellett megjelenő vezetői prémium és béremelés, miközben a munkatársak gyatra értékelés mellett, csekély összegű jutalmat kapnak kézhez. A képletek év közbeni kiegészítése, módosítása súlyos szakmai és etikai vétség a vezető részéről. Általános hiba, ha a munkatárs felé nem kommunikált, a vállalati eredmény alakulása. Amiről tud, azon képes változtatni. Sok ember hajlandó és képes áldozatot vállalni önmagáért és a másikért is. Az egyéni érdekek előtérbe kerülése biztos visszajelzés a vezető alkalmatlanságáról. A jó mutatószámot a munkatárs maga is képes követni és így saját magát tudja kontrollálni, illetve a vezetővel közel azonos módon értékelni. Ez azért is fontos, mert egy új vezető belépése, nem jelenti a teljesítmény elvesztését a beosztott számára.

Gyakran a munkatárs jelzi, hogy egy adott feladat esetén nem értelmezhető a túlteljesítés, mert vagy elvégzett a munka, vagy sem. Az önértékelés része a mindennapoknak. Célszerű beemelni a vezetői gyakorlatba. Számukra is kiemelt jelentősége van annak, hogy ne váljon komolytalan eseménnyé az értékelésük folyamata. Akkor tud a beosztott örülni, ha megdolgozott az eredményért, elérte a célját, segíthetett, hozzáadott értéket teremthetett és azt mi reálisan és pontosan értékeljük. Az alul értékelés és a túlértékelés is hiba.

  • Fontos, hogy a tevékenységnek megfelelő sűrűséggel értékeljük a teljesítményt. Egy üzletkötő esetében nem túlzó a havi értékelés. Egy adminisztrátor esetében, ez nem feltétlenül szükséges.
  • Mindannyian érezzük a különbséget egy személyes beszélgetés ereje és egy e-mailben elküldött dorgálás között. Szélsőséges esetben a beosztott, a bankból érkező sms üzenetből tudja meg a teljesítménye értékét és a hozzá kapcsolódó kifizetés pontos összegét.
  • Ha minden esetben 100% az értékelés, akkor elkerültünk egy konfliktust, és megtagadtunk egy segítő kezet. Akit tisztelünk, azért többet teszünk egy szimpla látszatértékelésnél.
  • Súlyos vezetői hiba a teljesítmény helyett, a kapcsolat értékelése.
  • Kiemelt esély a fejlesztési lehetőségek megfogalmazása. Akár személyes közreműködés, akár képzés biztosítása.
  • A TPS rendszere létrehozza a belső képzést és megteremti a gyakorlás, a hibajavítás lehetőségét. Milyen előrelépési lehetőséggel, kapcsolt feladattal, új felelősségvállalással dolgozhatunk a továbbiakban?

Nem ritkán blokkolja a céget és kiégeti az embereket a hierarchia minden szintjén a delegálás hiánya, a pozíció indokolatlan féltése, a múltbeli sikerekhez kapcsolódó, elavult rendszerek rögzülése.

A TPS egyrészről rákényszeríti, másrészről megteremti a delegálás lehetőségét a vezető számára. Közelről láthatja a tehetségek mozgását és működését a cégben. Kialakul a bizalom.

3. Delegálás nélkül nem marad erő az operativitás fenntartására és az oktatásra, ha saját hatáskörben kezelendőnek minősít a vezető minden feladatot.

Az új látásmód, a felelősségvállalás, a bizonyítás és megfelelés szándéka sok kaizen ötletet hoz.

4. A vezető sikere, a munkatársa eredményessége.

A vezető célrendszerekben meg kell jeleníteni a TPS vezetői funkciókat:

  • Megtartott oktatási napok száma
  • Megvalósult kaizen ötletek száma
  • Standardizált ötletek száma
  • Megtakarítás volumene

A TPS rendszerben gondolkodó vezető, kilép az íróasztala mögül és részt vesz a középvezetők által megtartott értékeléseken és pozitív visszajelzésekkel segít. Kampány jelleggel ez rendkívül zavaró lehet a beosztottaknak. Amennyiben ez megszokott, akkor nem színjátékot lát a vezető. Annak érdekében, hogy tudja, mire számíthat, adatokat fog begyűjteni és önmaga is felkészülten érkezik.

A motiváció teljes lerombolását eredményezheti a célrendszer elemeit és mérési előírásait figyelmen kívül hagyó, hatalmával visszaélő vezető, aki az értékelést követően el is veszti hitelességét.

Ezek a hibák nem tudnak rejtve maradni az íróasztalt elhagyó felső vezető elől.

A válság létrehozhat olyan helyzetet is, amelyben átmenetileg értelmezhetetlen a hagyományos teljesítmény értékelési gyakorlata a vállalatnak. A TPS elemek segítenek abban, hogy ne kelljen felfüggesztenünk az üzleti körülmények romlása miatt az értékelést.

Akkor is meg kell tartanunk a soron következő értékelő beszélgetést, ha ez nem jár pénzmozgással! Amikor nincs bónusz, akkor is kell értékelni, köszönetet mondani és aktualizálni a célokat a következő időszakra vonatkozóan.

Gyurta Sándor

www.lean-hr.hu

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
gyurta.sandor_enetha.com blogja

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu