logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2016.11.04 - 9 éve
Nardai Brigitta

”Az ügyfél nem hagyja a küszöbön kívül a sorskönyvét”

Márton Mónika az egyik legismertebb business coach hazánkban, aki a tranzakcióanalízis coachingban való alkalmazását mutatta be a legutóbbi Morning Coachingon. Rendhagyó módon azonban hadd kezdjem az interjúnk végével, amikor is feltett

Márton Mónika az egyik legismertebb business coach hazánkban, aki a tranzakcióanalízis coachingban való alkalmazását mutatta be a legutóbbi Morning Coachingon. Rendhagyó módon azonban hadd kezdjem az interjúnk végével, amikor is feltettem a kérdést, hogyan találkozott a módszerrel. Mert aztán úgy alakult, hogy a beszélgetésünk vége a cikk eleje lett, így került méltó helyére…

- 26 évesen nehéz élethelyzetbe kerültem, ami identitás krízist is jelentett számomra. Akkor még nem tudtam segítséget kérni, azt gondoltam, egyedül is erős vagyok. Nem vágytam emberek közé menni sem. A körzeti orvosom azt mondta, hogy ha rendszeresen eljárok pszichológushoz, még táppénzen tud tartani. Életem végéig hálás leszek amm-foto-2 terapeutámnak, aki először mesélt nekem a tranzakcióanalízisről, és segített, hogy TA-s szemüvegen keresztül nézzek rá a helyzetemre. Eric Berne is így dolgozott: szakértővé tette az ügyfeleit, ahogy akkor a terapeuta is megtanította nekem, hogyan elemezzem ezen a keretrendszeren belül a saját lelki jelenségeimet. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy egyszer majd megtanulom ezt én is.

 

Azt olvastam, sokáig elvált benned az elméleti keretrendszer és a gyakorlatban való használhatóság. Mi hozott ebben változást?

- Akkor ért össze bennem, amikor tudatosodott, hogy az ügyfél mindig létrehozza a folyamatban a legnagyobb elakadásait. Nem úgy van, hogy van az ő ügye, és van ő - ahogy ő elkezd működni, az maga az ügy.

Mi az, amit a Morning Coaching másfél órájában fontosnak éreztél átadni a résztvevőknek?

- Ez egy komplex rendszer, és azt is figyelembe kell venni, hogy a résztvevők TA-s előképzettsége nagyon különböző. Mindig arra törekszem, hogy mindenki el tudjon vinni valamit. Azt keresem, mi lehet a leghasznosabb a jelenlévők számára, mindezt a tankönyviségtől elszakadva, a saját tapasztalataimon keresztül igyekszem átadni. A TA személyiségelmélet is, rólunk szól. Most arra helyeztem a hangsúlyt, hogy mi lehet az a momentum, amit coachként meg tudnak figyelni. Ilyen az én-állapot, vagy a driverek, vagyis az ügyfél belső mozgatórúgóinak felismerése.

 

Hogyan lehet gyakorlatban átadni a módszer esszenciáját?

- Például beszélgettünk az ügyfelek én-állapotáról. Ezt meg lehet állapítani abból, ahogyan viselkedik, ahogy a történetét meséli, de az is információ a működéséről, hogy hogyan hat ránk. Ha ezt verbalizáljuk, akkor ez egy intervenció, feltéve, ha nem a magánembert szólította meg bennem. Ha gyomorgörcsöm lesz, mint magánember, nem használhatom intervencióként, akkor azt szupervízióba kell elvinnem. Nem mindig könnyű elválasztani, hogy például a feszültség kié, és minek szól? Arra kértem a résztvevőket, osszanak meg egymással jól sikerült, és kevésbé jól sikerült intervenciókat azzal kapcsolatban, amikor a kiváltott hatással dolgoztak. Később közösen, plenárisan beszélgettünk arról, hogyan lehet beazonosítani a Légy tökéletes, Szerezz örömet másoknak, Légy erős, Siess és a Tégy erőfeszítést drivereket. Miből sejthetjük az ügyfeleinknek valamelyik erősebb, mint a többi? Azt is megnéztük, hogy ha nálunk erős valamelyik driver, akkor az mit csinál a coaching folyamattal. Ha ezeket tudatosítjuk, vagy tudatosan használjuk, az rendben. De ha eluralnak minket, akkor képesek haszontalan dolgokat is csinálni – akkor történik meg, hogy elégedetlenek leszünk, siettetnénk az eredményt, vagy éppen elkezdjük megmenteni az ügyfelet.

 

Segíthetjük az ügyfelet abban, hogy átírja a sorskönyvét?

- Az első lépés, hogy vegye észre az ismétlődéseket, a mintázatokat, azonosítsa be, mik azok a dolgok, amelyek mindig ugyanúgy történnek, akár sok évnyi különbséggel is. A tudatosításban sokat segíthet a coach. Ahogy már korábban említettem, ezeket az ügyfél hozza magával, nem hagyja a sorskönyvét a küszöbön kívül. Teljesen nem kell átírni, mert akkor belemegyünk egy ellensorskönyvbe, ami szintén nem jó. Meg kell nézni, hogy mi az, ami támogatja az ügyfelet a sorskönyvében és mi az, ami már nem. Azt szoktam mondani, hogy amiről tudok, azon tudok változtatni. A minisorskönyv sokszor csak egy mondat, egy gesztus, vagy egy fintor, amiben az egész élet benne van. Amikor valaki felsóhajt és azt mondja: „de hát minek is beszélek erről, úgysem lesz ebből semmi, nem lehet már a világban bízni” – ez egy sorskönyvi mondat. Hihetetlen beszédes gondolat.

Ha valakiben az a hit van, hogy kár a saját szükségleteimről beszélni, úgysem hall meg senki, a világban nem lehet bízni, akkor úgy fogja rendezni a színpadot, olyan szereplőket választ maga köré, hogy ez be is igazolódjon. Amikor már nevén tudom nevezni, hogy mi nem jó, és annak is van neve, hogy mit szeretnék, akkor a munka nagy része már el van végezve: kapcsolatot találtam a legmélyebb, gyermeki én-állapotból jövő szükségletemmel. Természetesen az ügyfelek nem ezzel érkeznek, de életre szóló változáshoz vezető első lépés, ha a folyamat során megtalálják ezt.

Bakos Zsuzsi

eletmodtervezes.hu

Címkék:
Nardai Brigitta

Elkötelezett híve vagyok annak, hogy visszaadjak, továbbá szenvedélyem a közösségépítés, ezért létrehoztam ezt a nonprofit közösséget, ahol projektek keretében támogatunk a coaching eszközével.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Morning Coaching Budapest

A Morning Coaching Budapest egy támogató közösség, aminek célja projektek keretében támogatni intézményeket, szervezeteket. Legfőbb célunk, hogy visszaadjunk a közös egészbe és szaktudásunkkal támogassuk a projektek résztvevőit.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu