Coachból is lehet játéktervező!

A mai kor egyik legnagyobb kihívása az, hogy rávegyük az embereket: szenteljenek nekünk – a szolgáltatásainknak, a termékeinknek – figyelmet. Mint Pusztai Ádámtól megtudtuk, a gamification szemlélettel megkönnyíthetjük és élvezet
A mai kor egyik legnagyobb kihívása az, hogy rávegyük az embereket: szenteljenek nekünk – a szolgáltatásainknak, a termékeinknek – figyelmet. Mint Pusztai Ádámtól megtudtuk, a gamification szemlélettel megkönnyíthetjük és élvezetesebbé tehetjük az ügyfélszerzés folyamatát, és motiváltabbá önmagunkat és a klienseinket.
Morning Coaching: Divatos fogalom lett a gamification, aminek már széles irodalma van a neten. Mit lehet róla átadni másfél órában?
Pusztai Ádám: A játékosítás az élet minden területén jelen van. A Morning Coachingon leginkább a játékosítás alapjait jártuk körbe. Különböző játékostípusok léteznek, ha megértjük, melyik típusba tartozunk, az felér egy személyiségteszttel. De azt fontos megérteni, hogy ami nekem tetszik, az nem biztos, hogy másnak is. Nincsenek tiszta csoportok, mindenki több csoportba tartozik, de más-más lelki állapotban is más lesz a teszt eredménye. A reggeli programon mindenki kapott egy kérdőívet, hogy kiderítse a típusát, és így mindenkinek lett saját élménye a témával kapcsolatban.
Az esemény beharangozójában egy biztos vázat ígértél a témához. Mi ez a váz?
- A gamification a meglévő folyamatokat javítja. Az előadás során beszélgettünk játékos típusokról, motivációról, játéktervezésről, és összetett módszertanokról – rengeteg terület eredményei és gyakorlata megtalálható a gamification-ben.
Coachként hogyan vethető be a játékosítás?
- Az ügyfélszerzés folyamatába például remekül beépíthetőek a gamification elemek. A
trükk az, hogy a termékeink nagy része funkció-fókuszú, a játékosítás során viszont figyelünk arra, hogy az ember élvezze azt, amit csinál, vagyis az egyént helyezi a fókuszba. A játékosítás a mérhető célok mentén működik jól. Mondjuk coachként elhatározzuk, hogy év végéig szeretnénk 10 új ügyfelet. Kliens oldalról pedig mindig van egy ok, amiért a kliens úgy dönt, hogy felkeres minket. Három ponton is lehet hatni: a kiváltó okra, a cselekvésre és a jutalmazásra: segíthetjük ezeket a lépéseket, vagyis azt, hogy ne hagyja félbe a folyamatot. Tehát ne csak gondolkodjon azon, hogy de jó lenne coachingra menni, hanem meg is lépje azt. Inkább az a kérdés, hogy te, mint játéktervező, mit teszel?
És mit tesz a jó játéktervező?
- Jesse Schell játéktervező szerint kezdésnek négy szót kell hozzá kimondani: én egy játéktervező vagyok. Amikor játékosítunk, játékelemeket teszünk nem játékos környezetbe, például azért, hogy ügyesebbek, gyakorlottabbak legyünk. Vannak cégek, akik például videójátékokat, szimulációkat használnak erre a célra, de nem feltétlen kell külön alkalmazást fejleszteni. Új szokások kialakítását segítő honlap például a Habitica: minden feladatodhoz lehet jutalmat rendelni, csoportos küldetéseken vehetsz részt a munkatársaiddal, és még ezernyi más funkciója van. A Kahoot pedig egy olyan online felület, ahol teszteket hozhatsz létre: az egyes kérdéseket kivetíted, a játékhoz csatlakozó játékosok pedig a saját telefonjukon tudják jelölni a helyes választ. Mindkét alkalmazás remekül játékosított felület.
Milyen képességek fejleszthetők a gamificationnel?
- Leginkább a stratégiai szemléletet, az együttgondolkodást, a kreativitást fejleszti. Ha ügyfélként vagy benne, nem biztos, hogy felismered, mik azok az apró módosítások, amelyek előrébb visznek. Coachként pedig hiába van egy nagy listád a játékokról és a lehetséges jutalmakról, kihívásokról, ha azt csak úgy leteszed az ügyfél elé, nem fog neki segíteni. Ha viszont egy tréninget hirdetsz, és kitűzöd célul, hogy legyen 3 hét alatt 25 résztvevőd, akkor játékosítással megtámogathatod azt, hogy minél többen kitöltsék a jelentkezési lapodat a világhálón. Jó, ha nem túl hosszú - a LinkedIn például 1 kérdést tesz fel minden belépéskor -, ez segít a cselekvés kiváltásában.
Hol mélyedhetünk el jobban a témában?
- Az Octalysis remek módszertant kínál, jól leírják, miből lehet építkezni. A Courserán pedig megtalálható Kevin Werbach könnyen feldolgozható, ingyenes kurzusa, Fromann Richárd Játékos lét című könyve pedig egy játékostípus-modellre tér ki részletesen. A Gamification [HUN] Facebook csoportot mi hoztuk létre. Egyelőre még kicsik vagyunk, de hiszem, hogy nagyok leszünk.
Bakos Zsuzsi