Értékesítsd önmagad!

A Morning Coaching kreatív csapata idén is elhozta azt a témát, ami a legtöbb segítő szakembert – főleg, ha még kezdőként bontogatja a szárnyait – lázba hoz. Hiszen a szakmai tudás önmagában kevés, el is kell adnunk magunkat egy
A Morning Coaching kreatív csapata idén is elhozta azt a témát, ami a legtöbb segítő szakembert – főleg, ha még kezdőként bontogatja a szárnyait – lázba hoz. Hiszen a szakmai tudás önmagában kevés, el is kell adnunk magunkat egy olyan piacon, ahol most elég nagy a túlkínálat. A „mindenki coach” országában ki kell tűnnie annak, aki ebben a szakmában szeretne érvényesülni.
Bakai Zsóka salescoach nem szokványos bemutatkozásra kéri a jelenlévőket: székszomszédunk érzéseire kell hatnunk. Kicsivel később mindenkit megnyugtat: ha már a sales szótól is borzongunk, nem vagyunk egyedül. Hovatovább neki ez az eredeti szakmája, vagyis sales-esből nyergelt át a coach szakmára, arra viszont hamar rájött, hogy a régi kapcsolatrendszerében az előbbiként van elkönyvelve.
„Bekerültem egy fiókba a fejekben, és hiába meséltem lelkesen, kitartóan az új hivatásomról, nem tettek át egy másik fiókba.” A folytatásban kiemeli, hogy nagyon fontos, mi mit gondolunk magunkról és a saját coachságunkról. Arra, hogy a leendő ügyfél hogyan jut el hozzánk, három utat említ: olykor ajánlással, máskor munkahelyi tréningek után kapnak coaching alkalmakat a dolgozók, vagy esetleg az interneten bukkannak ránk. Bár ez utóbbi Zsóka szerint nem annyira jellemző. „Keresett már valaki coachot a világhálón? - Senki nem teszi fel a kezét. - Akkor miért gondoljuk azt, hogy nem kell dolgoznunk azon, hogy megtaláljanak?”- szegezi nekünk a kérdést. Joggal.
Hogyan tűnjünk ki?
„Kezdő coachként a hitrendszerek még nagyon erősen működnek. Érdemes feltennünk a kérdést magunknak: mi a legnagyobb félelmünk az értékesítéssel kapcsolatban? Először ezeket kell hátrahagynunk, mert gátolnak a kiteljesedésben.”
Kapunk is szépen egy HIT-rendszer feladatlapot, ami azt firtatja többek között, mit gondolunk a coach-önmagunkról, az eladásról, az értékesítőkről, a saját szolgáltatásunkról. Már ennek kitöltése is tisztább képet ad a hiedelmeinkről.
Zsóka közben arról mesél, hogy neki is megvoltak a maga mumusai ezen a területen, dolgozott is rajtuk keményen, melynek eredménye mára már a száznál is több ügyfél az elmúlt négy évben. Neki sokat segített annak letisztázása, hogy kiknek is akar ő a coacha lenni? Arra jutott, hogy sikeres újrakezdőként tudná leginkább támogatni az ügyfeleit a tapasztalataival. Azt is átgondolta, kik azok, akik eddig megkeresték – ezek szépen körvonalazták a jövőbeni csapásirányt. „Lassan kikristályosodott, hogy mikrovállalkozások vezetőivel szeretnék dolgozni.”
Lelkesnek maradni
Nem a célcsoport megtalálása volt az egyetlen mumusa, eleinte az online marketingtől is ódzkodott.
„Tavaly ilyenkor még elképzelhetetlen volt számomra, hogy bármit megmutassak magamból az online világban. Ma már ennek ellenkezője lenne elképzelhetetlen.”
Érdemes figyelni a trendeket, és közben szinte zsigerből azt sugározni, hogy hiszünk abban, amit csinálunk. Zsókán is ezt a rendíthetetlen hitet látom.
„Mesélj sokat arról, mit csinálsz, mi az a munka, amiben jól érzed magad!” – tanácsolja Zsóka. - Beszélj sokat és lelkesen arról, miért szereted a coachingot, mint módszertant, és érdemes konkrét példákat is hozni az elért eredményekről. Hangsúlyozottan mutassuk meg tevékenységünket, emeljük ki az értékeinket – hiszen ez nem más, mint maga az értékesítés!”
Zsóka arra is felhívja a figyelmet, hogy a „láthatóságunk” az offline és az online térben egyaránt fontos. Bátran mutassuk meg magunkat: például következetesen használjuk az arculati elemeket, és járjunk el rendszeresen szakmai eseményekre.
„Érdemes üzleti közösségekhez csatlakozni, új emberekkel találkozni. Az én ügyfélköröm is így kezdett el épülni, aztán már ők ajánlottak tovább.”
A legtöbb idő a sales!
Ez volt az a mondat, amelynél kissé felhördült a társaság, hiszen ilyenkor felmerül a kérdés, hogy marad így kreatív energia a meglévő ügyfelekre, ha folyton újakat hajkurászunk?
Zsókának egyébként a kedvenc üzleti kommunikációt segítő eszközrendszere, a színes személyiség tipológia, ami remekül használható a régi és új ügyfelekkel való munkában. Fontos megjegyezni azonban, hogy mivel nincs két egyforma ember, érdemes mindenkinek megkeresni a ”nyomógombját”!
Hasznos, ha van egy értékesítési checklistánk is, előadónk megmutatta az övét, vagyis azt, hogy milyen offline és online csatornákat használ a marketingre. Továbbra is hangsúlyozza a szakmai rendezvények, üzleti reggelek kapcsolatépítő erejét, mert neki nagyon beváltak, és arra biztat minket, találjuk meg a számunkra hasonlóan komfortos csatornákat.
„Ha látszódni akarsz, mindig történjen valami körülötted!” – egy rövid összefoglalóval, és ezzel a gondolattal enged minket az utunkra. Bennem legalább is ez a mondat ragadt meg leginkább.
Talán mert a látszódás az én mumusom…
Bakos Zsuzsi