Pénzednél vagy? - Gondolatok a vállalkozói coach létről

Mielőtt belemegyünk a részletekbe, egy kérdés:
Te hogy állsz most a vállalkozói léttel, (coach) vállalkozással kapcsolatos pénzügyi ismeretekkel?(Minősítsd egy 1-től 10-ig terjedő skálán, ahol 1: a legrosszabb, 10: a legjobb álla
Mielőtt belemegyünk a részletekbe, egy kérdés:
Te hogy állsz most a vállalkozói léttel, (coach) vállalkozással kapcsolatos pénzügyi ismeretekkel?(Minősítsd egy 1-től 10-ig terjedő skálán, ahol 1: a legrosszabb, 10: a legjobb állapot)
2014-ben hoztam egy döntést, s kiléptem a biztos, jól fizető ügyvezetői pozíciómból, hogy coachként dolgozzak tovább. Tettem mindezt úgy, hogy még se „praxisom”, se ügyfelem nem volt abban az időben. Merész döntés volt? Igen, mert váltottam a biztosból a bizonytalanba, a fix anyagi bevételből a „tervezhetetlenbe”. És nem, mert tudtam, hogy mi vár rám. Már volt tapasztalatom abban, hogyan kalkuláljak a vállalkozói lét anyagi oldalával, a kiadásokkal, költségekkel, hogyan tervezzem a bevételeket, a cash flowt. Már 10 éve saját vállalkozásom volt, változó eredményekkel, rengeteg tanulsággal, szuper könyvelővel (3 év után találtam rá), – nem beszélve az ügyvezetői tapasztalattal, ahol szintén bővítettem vezetői számviteli és pénzügyi tudásomat.
Ezeket a tapasztalataimat osztottam meg az április 20-i Morning Coaching előadásomban.
Miért érdemes tisztában lenni a (coach) vállalkozói lét pénzügyi alapjaival?
A pénzügy általában tabu, „Ő” a szörnyű mumus – főleg olyan szakmában, mint a coaching, ahol a zseniális szakembereknek az esetek többségében nincs pénzügyi végzettségük, vagy ilyen irányú tapasztalatuk.
Pedig az alaptudás, vagy mondhatnám alapműveltség igenis fontos. Mert nem mindegy, milyen vállalkozói formát, milyen adózást választasz tevékenységedhez. Mik azok az állandó és változó költségek, amikkel akkor is kalkulálni kell, ha veszteséges az év. És nem utolsó szempontból azért is fontos, mert a háttértudás hozzásegít ahhoz, hogy hatékonyan tudj együtt dolgozni a könyvelőddel, tudj jól és jókor kérdezni (pl: mennyi a tagi kölcsön állomány a cégben, lehet-e céltartalékot képezni, stb…). Mert ha tisztában vagy az alapokkal, akkor a kérdéseidre kapott válaszok alapján könnyen ki tudod deríteni, hogy az a könyvelő megfelelő-e számodra, tényleg a Te embered-e.
Mi alapján érdemes meghatároznod az éves árbevétel célod? Kiadásaid szabnak keretet, vagy az álmaid szerint tervezel? Vigyázat, provokatív leszek! Te tisztában vagy azzal, mennyi a havi kiadásod? Mikor írtad össze utoljára (úgy igazán, precízen, saját képzéseidet, szupervíziódat, még a banki költségeket is beletéve) a havi magán és céges kiadásaidat? Igen, külön-külön, nem egybemosva a céges- és magánvagyont. Mert e két összeg fogja egyik irányból meghatározni, hogy tűzd ki az árbevétel célod. Továbbá egy remek áttekintést ad a kiadásaidról, s azonnal láthatod, hol van a rés a pajzson, hol lehet csökkenteni, módosítani a költségeken, hogy hó végén a pénzednél legyél.
Mikor álmodtál már úgy igazán egy nagyot és tervezted meg az éves vállalkozói jövedelmed? Azt az összeget, amit igazán szeretnél elérni december 31-ig. Igen, ez a másik irány, amely meghatározza az árbevételed. És hol a valóság? Szerintem valahol a kettő között. De hogyan éred el?
Hogyan határozod meg termékeid és szolgáltatásod árát?
Már sejtheted, hogy mindennek (de főleg árbevételednek) az origója a termék/szolgáltatás portfóliód. Ezért rendkívül fontos definiálnod, hogy az adott célcsoportodnak milyen terméket, milyen áron és milyen rendszerességgel kínálsz. És ha ezt egyszer már összeírtad, megtervezted, akkor azonnal láthatod, hol érdemes változtatni, újragondolni (új szolgáltatást bevezetni – netán a tervezett árbevétel célod módosítani), hogy a reális árbevételed megteremtsd.
Egyszerűnek tűnik? Talán az, talán nem. De mindenképp érdemes időt és energiát szánni rá. Összeírni a kiadásokat, tervezett bevételeket tenni hozzá és azonnal látod az éves pénzügyi terved, s azt, hol vannak azok a pontok, ahol beavatkozás szükséges.
Hogy jön mindehhez a cash flow tervezés?
Kezdő, de még bejáratott és fix ügyfélkörrel rendelkező coachnak is kérdéses néha, hogy a következő hónapban mennyi ügyfele lesz, mennyien jönnek el az előadásra, workshopra, csoportos coachingra, azaz mennyi lesz a beáramló pénzösszeg. Az is előfordul, hogy egy-egy nagyobb megbízás után nem határidőre, vagy csak a következő hónapban történik a számla kiegyenlítés. Vagy egy kihagyhatatlan tréningajánlattal keresnek meg, ami nem volt kiadásként betervezve adott hónapban.
Éppen ezért rendkívül fontos (javasolt) a pénzügyi terv mellett vezetni a tényleges havi pénz ki- és beáramlást, azaz a cash flow-t. Mert ebből fog igazán kiderülni, hol kell újratervezni, átütemezni. Belefér-e még az a tréning, vagy kintlévőségem van, amit időszerű behajtani.
És ismét provokatívan:
- Szerinted hogy állsz valójában a vállalkozói léttel, vállalkozással kapcsolatos pénzügyi ismeretekkel? (Minősítsd 1-től 10-ig terjedő skálán, ahol 1: a legrosszabb, 10: a legjobb állapot)
- Mi változott a cikk olvasása előtti állapothoz képest?
- Mi lesz az első lépés és mikor, amit megteszel azért, hogy a pénzednél legyél?
- Mennyire kötelezted el magad emellett? (Minősítsd 1-től 10-ig terjedő skálán, ahol 1: semennyire, 10: teljesen) Ha ez a szám 7, vagy felette van, akkor ténylegesen változtatni szeretnél – Gratulálok a döntésedhez, sok sikert a megvalósításhoz!
Ridira-Bócsi Rita
Business@ AL Team Coach, vállalkozó