Tanuljak, de mit? Hogyan képzi magát a Coach?

Ha beütjük GOOGLE keresőjébe a továbbképzés szót, egész pontosan 5.800.000 – igen ötmillió nyolcszázezer – találatot kapunk. Elképesztő nem? És ez csak a magyar nyelvű találatok száma. De van jó hírünk is. Ha szűkítjük a
Ha beütjük GOOGLE keresőjébe a továbbképzés szót, egész pontosan 5.800.000 – igen ötmillió nyolcszázezer – találatot kapunk. Elképesztő nem? És ez csak a magyar nyelvű találatok száma. De van jó hírünk is. Ha szűkítjük a keresést “coach továbbképzés”-re már csak 14.600 találatot kapunk. Ez nagy ugrás (kizártunk 5.785.400 képzést 1 másodperc alatt) ugyan, de könnyebb lett a választás? Természetesen nem. Nap, mint nap szembesülünk azzal, hogy miközben jóleső érzéssel tölt el a gondolat, hogy tovább képezzük magunkat, ha konkrét választás elé kerülünk már stresszként vagy szorongató problémaként éljük meg a döntést. Egy coach szakmai karrierjében azonban központi helyet foglal el az ön - és továbbképzés, ezért fontos, hogy tudatosan és jól informálva legyünk képesek dönteni, amihez fontos tudnunk, hogy milyen képzési formák és tartalmak mit nyújthatnak nekünk személyes, és szakmai fejlődésünkben. Erről beszélgettünk a legutóbbi Morning Coaching Budapest találkozóján.
Ahhoz, hogy a problémából lehetőséget csináljunk 2 szempont alapján érdemes elindulnunk.
Ezek • a döntések mögötti dilemmák okai • és a különböző oktatási-képzési formákban rejlő hatékonyság és lehetőségek
Döntési dilemmák
Általános tapasztalat a 21. századi infokommunikációs világunkban, a lehetőségek megsokszorozódása. Sohasem állt még rendelkezésünkre ennyi választási alternatíva. Ez önmagában óriási nyomást tesz a választóra, mivel a sok-sok elérhető lehetőség rejtett üzenete, hogy képes vagyok kiválasztani a legjobbat, mivel szinte minden lehetőségre találok megfelelő képzést. A félelem a helytelen választástól olyannyira képes hatalmába keríteni az embert (minket coachokat is) hogy jobbnak látjuk, ha inkább nem választunk, vagy későbbre halasztjuk a döntést (és máris a halogatás problémájába ütközünk :-))
Mi lehet a megoldás?
Annak tisztázása, hogy mi az alap motivációnk, miért akarunk tanulni. Egyáltalán tanulni akarunk? Vagy csak szeretnénk tudni, hogy tudásunk kompatibilis még a világgal? Vagy körülöttünk mindenki tanul és mi sem szeretnénk lemaradni tőlük? Első és legfontosabb tisztázó kérdés önmagunk felé, hogy belső motivációból vagy társadalmi/csoportnyomásból akarunk képzést keresni magunknak. Belső motiváció esetén fontosabb a szimpátia és a személyes benyomások, megérzések, örömforrások (mitől éreznénk boldogabbak magunkat) alapján döntenünk, háttérbe sorolva a kimeneti elismeréseket (oklevél, pontérték,
akkreditáció stb), mivel önmagunk számára akarunk örömet, nyugalmat, tudást találni. Társadalmi vagy csoportnyomás esetén (ami legalább ugyanolyan fontos és hasznos lehet egy inspiráló közösség esetén) a keresés célja inkább egy elismerés, vagy operatív tudás megszerzése (certifikáció, szaktudás). A két motiváció között van átjárás, de mindig hangsúlyosabb az egyik, mint a másik. Egy coaching módszer megtanulása iránti vágy adódhat személyes tapasztalatból vagy érdeklődésből, de ugyanúgy eredhet kollégáink sugallatából vagy egy képzési szint megugrásához szükséges tudásból. Ugyanaz a választás, de más a motivációnk. Tisztázzuk magunkban! Ne féljünk tőle, hogy rosszul döntünk, mert minden döntés tapasztalatot ad számunkra, és a félelem a legtöbb esetben az információ hiányából fakad. Nincs más dolgunk, mint informálni magunkat saját motivációnkról és még a google-nál is gyorsabban fogjuk szűkíteni a szóba jöhető lehetőségeket és megtalálni, amit keresünk.
Képzési formák, tartalmak és hatékonyság
A képzések kiválasztásához fontos ismernünk, hogy a sok képzési forma közül melyik mit tartalmaz és milyen ismeret átadására jó.
Iskola, tanfolyam
Alapvető különbség van az iskolarendszerű képzések és tanfolyamok között. Az előbbiek kötöttebb nagy időigényű komplex tudást adnak, általában államilag elismert bizonyítvánnyal. A tanfolyamok bár lehetnek nagyon tartalmasak, de egy rugalmasabb, kevésbé kötött, alacsonyabb óraszámú képzési formának minősülnek. Az iskola általában komplex tudás a tanfolyamok inkább egy kisebb anyag vagy módszer átadására alkalmasak.
Távoktatás
A távoktatás egyre népszerűbb tanulásforma. Előnye a kötetlenebb időbeosztás és a tömbösített elfoglaltság. Sokszor párosul e-learning lehetőségekkel, amivel még hatékonyabb lehet. Azonban figyelemmel kell lenni, hogy önismereti és személyes jelenlétet, vagy közvetlen gyakorlást igénylő főleg készségfejlesztésnél nem a leghatásosabb forma, illetve nagyfokú önszabályozás is szükséges hozzá. További nehézség továbbá, hogy sokak számára demotiváló lehet a személyes érintkezések hiánya, a közösségi élmény minimalizálása, és a tanulási/magánidő szétválasztása.
Workshop, tréning
Mindkét forma alkalmas készségfejlesztésre és problémamegoldásra, fejlesztésre. A workshop esetén rövidebb általában 12 órástól fél napos időkerettel dolgozó programok lehetségesek, és inkább valamilyen jól strukturált, résztéma megbeszélése, feldolgozása zajlik kiscsoportos formában.
Tréning esetén nagyobb létszámba mindenképpen csoportos tanulási helyzetben zajlik valamilyen készségfejlesztő vagy probléma feldolgozó program, általában akvárium gyakorlatokkal, T csoportos feladatokkal, általában strukturált gyakorlatokon keresztül.
E- learning, blended learning
A modern oktatási és tanulás lehetőségek közé tartoznak az e-learning és blended learning típusú módszerek. E-learning esetén inkább ismeretek, információk átadása lehet hatékony (kevésbé alkalmas készségfejlesztésre) és általában vizsgával vagy értékelő teszttel szokott zárulni. Nagy előnye a kötetlenebb időbeosztás és a feladatok standardizálása, mindenki ugyanazt a feladatot oldja meg). A blended learning esetén egy kevert oktatási formáról beszélhetünk. Általában egy e–learning felület és tréning vagy egyéb személyes jelenlétet igénylő tanulási formák együttes használatát értjük alatta. Fontos, hogy a blended learning esetén az e-learning és az offline képzési alkalmak együttesen szervesen együtt kell, hogy működjenek, egymásra épülve, egymást kiegészítve, egymással összehangolva. A továbbképzések kiválasztás esetén további szempontok, hogy
- Alapképzést - valamely szakmába, tevékenységbe történő alapozó ismereteket nyújtó képzést
- Továbbképzést - meglévő alapokra építő, azt továbbfejlesztő, de belépő tudást igénylő képzések
- Vagy módszer specifikus képzést - valamilyen egyedi nem feltétlenül specifikus módszert, készséget fejlesztő, elsajátítandó képzést keresünk.
Cikkünk távolról sem tudott teljes képet nyújtani a továbbképzésekhez kapcsolódó szempontok, képzési formák lehetőségeiről, de kívánjuk, hogy mindenki számára nyújtson egy kis tájékozódási pontot a keresésben.
Morning Coaching Budapest