Teamfejlesztés másképp

Mikor megtudtam, hogy a Wieland Veronika lesz a Morning Coaching következő előadója, rögtön beugrott a TED előadása, amelyet már jó régen láttam, mégis belém égett valamiért. Leginkább az maradt meg bennem, milyen harmónia áradt be
Mikor megtudtam, hogy a Wieland Veronika lesz a Morning Coaching következő előadója, rögtön beugrott a TED előadása, amelyet már jó régen láttam, mégis belém égett valamiért. Leginkább az maradt meg bennem, milyen harmónia áradt belőle, ahogy az átkeretezésről beszélt. Most is egy számomra közeli témát hozott: a csoportokkal való munkát.
„Ami furcsa, ismeretlen, kusza, abból jöhetnek ki a legizgalmasabb dolgok” – ezt már a honlapján olvastam, egy nála vizsgázó beszámolójából. A facilitatív vezetés elkötelezett híve, így először is arra adott szakszerű definíciót, ki is a facilitátor? Nos, a facilitátor támogatja a csoportot a céljai elérésében, szépen szólva a folyamat specialistája. Egy semleges csoportvezető, aki nem jó, ha bevonódik. Míg a coach mindig fejlesztő szándékkal közelít, addig a facilitátor a fejlesztői célok mellett az esetleges problémák megoldását is támogatja. Ugyanakkor a team coach és a facilitátor módszertana igen hasonló lehet. És akad más közös vonásuk is: minden csoporttag hozza a tudását, ami a csoportban összeszorzódik.
A fogalomtisztázást háromszor két perc network-ölés követte: azt kellett három különböző résztvevővel megosztanunk, mi hozott bennünket ma az eseményre. Érdekesen formálódtak, és váltak egyértelművé a válaszaink. „Gyakran végezzük ezt a feladatot, ilyenkor a légkör megtelik beszélgetéssel, energiával és nagyon jól beindítja a dialógust a résztvevők között” – fűzi hozzá a feladat lezárásakor Veronika.
Mi tesz bizakodóvá?
Ezután egy akvárium-gyakorlat következett 5+1 fővel. Külső és belső kört alkottunk, de az volt az instrukció, hogy a külsőből bármikor bárki beülhet a belsőbe, az éppen üres székre, mikor is valaki a belső körből önként távozik. Így lehetőség volt a cserélődésre is.
Veronika ismerteti a kereteket, majd feldob egy kérdést: mi a markáns különbség az egyéni és a csoportos fejlesztés között?
Majd a teamcoaching lehetséges nehézségeinél olyan témák kerülnek elő a belső körben, mint elköteleződés, bizalomhiány, vélt és valós elvárások, vagy a szervezeti hierarchia, de szó esik a sérülékenység megmutatásáról vagy arról is, hogy a coaching szemléletű vezetőké a jövő.
Közben Veronika kolléganője szorgalmasan rögzíti a hatalmas flipchart táblákra a gondolatokat, a belső körben pedig cserélődnek a szereplők.
Majd ismét közbeszúr egy kérdést, véleményem szerint a legerősebb hatásút: mi tesz téged bizakodóvá – egyén, csoport, kultúraformálás szintjén?
A végére állandósulnak a belső körös tagok, a visszajelző körben pedig kiderül, sokan szívesebben maradtak a megfigyelő szerepében, inkább azok voltak aktívabbak, akiknek a team coaching területén már nagyobb gyakorlata van. De nem baj, hiszen tőlük tanulhattunk, a módszer iránt érdeklődők pedig Veronika képzésein bővíthetik tudásukat, aki szívesen ötvözi a vizualizációs eszközöket, a coaching szemlélettel és a facilitatív vezetéssel.
Ami létrejön, az egyedi
Előadónk hű maradt ahhoz, amit még a program kezdése előtt mondott nekem: jól meg fogja dolgoztatni a csoportot, és így is lett. Ő eddig a pontig csak közbe-közbe szúrt egy-egy gondolatot. A gyakorlat megmutatta, hogy a csoport valóban kitermeli a maga témáit és megoldási útvonalait.
Ezután plenárisan beszéltük át, kinek melyik megközelítés volt szimpatikus az akváriumgyakorlatban, melyiket hasznosítaná egy maga vezette team coachingban? „Látszólag öt ember beszélget, de valójában harminc” – hangzik el, többen pedig egy improvizációs színházhoz hasonlítják a látottakat, és volt, aki nagyon kíváncsi lett volna nem vállalati tapasztalatokra is. Hiszen sokféle csoport szerveződhet, a közösségi média ezt is megkönnyíti. Veronika röviden bemutatott néhány módszert, amelyet ilyenkor – kellő tapasztalattal persze – bevethetünk. Nekem igen gazdagnak tűnt a merítés – kis létszámra és nagy létszámra szabva, illetve egyéni és a csoport közös elakadásaira egyaránt.
„Ebben az összeállításban nem fogunk többet találkozni, ami most létrejött, az egyedi - hangsúlyozza előadónk. - A facilitátor beavatkozhat, hiszen védelmet kell biztosítania minden egyes résztvevőnek. Az egyének az egyéni elakadásaikra is rá tudnak nézni a csoportban, de a csoportnak közös ügye, közös problémája is van, amiben együtt kell fejlődniük. A csoport mindig kitermeli a maga problémáit, persze kérdés, hogy ez összhangban van-e a vezetői megrendeléssel, és hogy mérhető-e ez az eredmény. A facilitátor feladata mindezt összhangba hozni és meghatározott célok mentén megtervezze és levezesse a különböző csoportos munkafolyamatokat – konferenciákon, workshopokon vagy akár meetingeken. Képződésük során a résztvevők megismerkednek a world café, a vizuális-, a dinamikus-, az open space facilitációval, az opera módszerrel, a circle way technikával, vagy éppen az akció tanulócsoportok működésével.”
Végezetül az is kiderül, milyen a jó facilitátor: jó kiállású, semleges, tudatosan irányítja a figyelmét, átérzi az elakadásokat, jól tudja kezelni a csoportdinamikai disszonanciát.
„A legfontosabb, hogy biztonságban tudd a résztvevőidet!” – hangsúlyozza előadónk.
Bakos Zsuzsi