BOFOMO – Boldogság Fokozó Motiváció a munkahelyeken
"A szélirányon nem tudsz változtatni,
a hullámokon sem,
csak a vitorláidat igazítsd jól,
és hamarosan hazaérsz a kikötődbe."
Müller Péter
BOFOMO – Boldogság Fokozó Motiváció a munkahelyeken
Boldogsá
"A szélirányon nem tudsz változtatni,
a hullámokon sem,
csak a vitorláidat igazítsd jól,
és hamarosan hazaérsz a kikötődbe."
Müller Péter
BOFOMO – Boldogság Fokozó Motiváció a munkahelyeken
Boldogság a munkahelyen?
Ez nem vicc, ez nagyon is komoly. A boldogság, mint, ahogy Csíkszentmihályi FLOW-JA, megtalálható a munkahelyeken is. Sőt egyenesen a hatékonyság egyik alapkövének tekinthetjük a munkahelyi boldogságot, mely kéz a kézben jár a motivációval.
MI a BOFOMO?
„A BOFOMO (a szó saját találmány), avagy a Boldogság Fokozó Motiváció nem egy technika, nem egy metodika, nem egy hipotézis, nem egy jól csengő elmélet, egyszerűen csak az élet esszenciája. Ezt a motivációs mannát világhírű motivációs szakértők –- Napoleon Hill, W. Clement Stone, Susan Fowler, Daniel H. Pink, David Facer, Drea Zigarmi, Ken Blanchard, Alfie Kohn – is átéltek és tanítják embertársaiknak.” http://boldogsagprogram.hu/bofomo-avagy-boldogsag-fokozo-motivacio
Ez az ÉN Motivációm
A Boldogság Fokozó Motiváció belülről táplálkozik és belső motivációs erők mozgatják. Susan Fowler szerint minden egyes embernek MEGVAN A SAJÁT MOTIVÁCIÓJA.
Nem szükségeltetik tehát külön motivációs eszközökkel élnünk, mikor motiválni akarjuk munkatársainkat, nem szükségeltetik letolni a torkukon a cég motivációs rendszerét. Egyszerűen csak a megismerésükön keresztül jutunk el ahhoz: MI motiválja munkatársainkat. Mert nincs ember motiváció nélkül, csak kiégett, elfásult individumok kószálnak a nagyvilágban, folyamatosan keresve Önmagukat.
Szabadságérzet a munkahelyeken
Sokszor gondolkodtam azon, keresve - kutatva a megoldást saját és mások motiválásával kapcsolatban, hogy mi tesz boldoggá, motiválttá a mindennapi életben, és arra jutottam, hogy a szabadság érzete az, ami egyetemlegesen örömmel telivé tesz. A munkavilága szintén arra halad, hogy mobillá és felelőssé tegye a munkatársakat, vezetőket a feladataik elvégzésére. Természetesen nagyon fontos a céges misszióval, jövőt képviselő értekkel való egyéni egyezőség, és iránymutatás is, de a szabadság, mellyel felruházást nyerünk saját munkabéli életvitelünk vezetéséhez, egyenesen az egekig emel minket. Nem véletlen az a sok STARTUP már Magyarországon is. Hiszen egyre többen jönnek rá, hogy boldogságuk kulcsa, a szabadságuk érzése, a motiváltságuk hatékonyság a saját kezükben van a legjobb helyen. A cél érdekében pedig megtesznek mindent, alkotnak valamit, ami a saját felelősségükből fakad, és boldoggá teszi Őket.
Nézzünk néhány példát:
Gondoljunk csak azokra a festőkre, akik megrendelésre dolgoznak ugyan, viszont saját technikájukkal festik meg a képet! AlkotnakJ
Gondoljunk egy asztalosra, aki szintén megrendelésre dolgozik, viszont beleviheti a termékbe saját elképzeléseit, és maga határozza meg a munkavégzés menetét!
Gondoljunk egy tanárra, aki behatárolt keretek között (NAT, Kerettanterv, helyi tanterv, pedagógiai program…) dolgozik, viszont maga választhatja meg a metodikát, amivel tanít!
Gondoljunk egy munkavállalási tanácsadóra, akit szintén szabályok öveznek (MT. vagy egyéb jogszabályok, vagy céges irányelvek…) viszont szintén maga választhatja meg a tanácsadás módját, technikáját, a beszélgetések színezetét…!
Mindezek tehetik szabaddá az egyént munkavégzés közben. A lényeg, a lényegben, hogy TUDATOSÍTSUK belső lehetőségeinket, melyek megadják a szabadság érzetet, és tegyük ezt mindennapi boldogságunk részévé.
Erősségeinkbe vetett hit
A szabadságérzést tovább fokozza az erősségeinkbe vetett hit tudata és gyakorlása. Mai közoktatásunk nem kifejezetten az erősségeink fejlesztését, hanem a gyengeségeink pótlását hangsúlyozzák (ami talán érthető is lenne, HA, és itt a lényeg, ha az erősségeink trenírozása legalább akkora szerepet kapna). De sajnos pont fordítva jelenik meg az iskolákban, mint ahogy azt az emberi lelkesedés táplálása kívánná. A helyzeten persze sokat javíthat, egy kompetens tanári csapat és haladó gondolkodású igazgató, akik együttesen felelősek a gyermekek szabadságelvű – gyakorlatorientált - felelősségtudatos iskolai neveléséért. Gondoljunk csak az alternatív iskolákra, melyek a készségszintű oktatást preferálják.
Hogy miért is kanyarodtam el a gyermeknevelés felé?
A válasz egyszerű: A gyermekkori nevelés adja meg a felnőttkori lét boldogságalapját.
Mit értek ez alatt?
Azt a fajta képességet értem ez alatt, mellyel az egyén minden körülmények között képes megtalálni az utat, a módszert saját problémáinak, nehézségeinek kezeléséhez, boldogságának megtalálásához, motivációjának tudatosításához!
Munkahelyi lehetőségeink
Mikor a munkahelyi lehetőségekről beszélek, sokszor jut eszembe saját karrier utam és a kívülről egyáltalán NEM motiválónak látszó munkaköreim.
Hogy miért vállaltam mégis ezeket a feladatokat, munkaköröket?
Persze, olykor szükségből, de, és ez itt a lényeg: mindig tudtam, hogy a legegyszerűbb feladatokból is tanulok valamit és tudtam, hogy ez egy lépcsőfok, ahhoz a következő munkához, mellyel találkozom majd a jövőben.
Mi ebből a tanulság?
A TUDATOSÍTÁS! MEGLÁTNI A JÓT, A HASZNOSAT, PONT ABBAN, AMIT CSINÁLOK! A JELENBEN! EZ ADJA MEG A SZABADSÁG ÉRZÉSÉTJ
Fiatalság, bolondság
Fiatal pályakezdőkkel való tanácsadói beszélgetéseim során többször szembesültem egy mérhetetlenül nagy preferencialistával, mely meghatározta az igényeiket, követelésüket a leendő munkáltatóik felé. Mondanom sem kell, leesett az állam, mivel óriási fizetési igényeket, magas pozíciókat, és egyéb plusz juttatási elemeket várták el. Ilyenkor azon gondolkodtam, vajon a külső motivációs elemek valóban boldoggá teszik Őket, vagy csak a szüleiknek, barátaiknak kívánnak megfelelni?
Igen egyszerűen kiderült, megfigyeltem, kérdeztem, meddig dolgoznak egy - egy munkahelyen a fiatalok, és jól látszott, hogy nem puszta boldogságból, kihívásból, felelősségből vállalnak munkát, karrierjük ELEJÉN. A tapasztalat viszont jó tanácsadó, mert rájön az ember, HA FIGYEL BEFELÉ, mi teszi motiválttá, boldoggá a munkahelyén.
Milyen jó lenne, egy kis önismeretet tanulni a középiskolákban, még a pályaválasztás előtt! Na persze az önismeret, egy igen kényes emberi kompetencia. Vagy van, vagy nincs önismerete valakinek, egy biztos folyamatosan fejlődik a személyiségünk, ezért nem is képességről, hanem egyenesen folyamatról beszélünk, amikor az önismeret képbe kerül.
A motiváló munkahelyi vezetők empatikus viselkedés
Nagy teher a munkahelyi vezetőknek a motiváló munkahelyi környezet kialakítása, fenntartása és fejlesztése. Fontos, viszont, hogy a folyamatos tanulás, a mentális mobilitás, a nyitottság, az empátia és a tudatos ösztönző vezetői viselkedés részévé váljon a munkahelyi kultúrának, máskülönben vége a dalnak. A munkatársak elpártolnak egy másik munkahelyre, ami állandó fluktuációs problémát okoz, csökken a hatékonyság, nő a táppénzes napok száma… és hosszú a sor. A megmentő: A VEZETŐ, legyen az közép vagy felsővezető, a személye mindent meghatároz. A munkahelyi vezető viselkedési kultúrájával egyenes arányban nő vagy csökken a vállalati dolgozók hatékonysága, mely a piacon maradás egyik legmeghatározóbb eleme.
Tanácsom minden vezetőnek, munkatársnak, egyénnek:
- Tanulja meg Önmagát – fejlessze Önismeretét
- Tudatosítsa lehetőségeit
- Fedezze fel és tudatosítsa erősségeit
- Legyen nyitott és asszertív
- Tanuljon meg empatikusnak lenni Önmagával és másokkal szemben
- Felejtse el a kifogásokat, tervezzen és cselekedjen
- Merjen boldog és motivált lenni, mert a félelem csak gátlótényező,
- Merje szabadnak és felelősségtudatosnak érezni magát, mert a megoldás kulcsa minden esetben a saját kezünkben vanJ
Készítette: Hegedűs-Gál Csilla
Munkamotivációs szakértő