logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2019.07.17 - 6 éve
officeathome

Ahol tewével mennek távmunkába

A home office-ról szóló beszélgetés-sorozatunkat ki mással kezdhetnénk, mint a téma magyarországi zászlóshajójával, az IT Services Hungaryvel. Tóthné Harasztovics Gyöngyi HR Services-vezető és Rácz Barbara, a vállalat Health Safety specialistája, a téma szakterületi felelőse állt az OFFICE@HOME blog rendelkezésére – stílszerűen online interjú keretében.

Ahol tewével mennek távmunkába

– avagy a nagypályás sem ront ajtóstól a házba

Tthn_Harasztovics_Gyngyi.png - 92.81 kB

OFFICE@HOME: Olvasóink közül sokan még csak most fontolgatják, hogy cégüknél biztosítják a home office lehetőséget, ezért mielőtt idei nagy dobásotokról beszélgetnénk, szeretnénk kicsit felidézni a kezdeteket. Magyarországon szinte első nagyvállalatként vágtatok bele a távmunka-programba. Mi motiválta ezt a lépést?

Tóthné Harasztovics Gyöngyi: Hat évvel ezelőtt valóban nem volt még jellemző, sem nagy-, sem kisvállalatoknál, hogy a munkavállalók akár csak alkalomszerűen otthonról dolgozhassanak. Így a manapság már egyre gyakrabban felvetődő munkavállalói nyomásról akkor még nem beszélhettünk. Mi először 2013 áprilisában egy százharminc fős tesztcsapattal indultunk neki a programnak. A rugalmasság különösen fontos volt számunkra, hiszen a munkavállalóink átlagéletkora harminckét év, és a modern foglalkoztatási formák elérhetősége a fiatal generációk számára egyre inkább számít az álláskeresés során.

O@H: Mikor vált mindenki számára elérhetővé a távmunka lehetősége?

THGY: A tesztcsapattal való együttműködés során finomítottuk a szabályozást, így a részleges távmunka 2014 januárjában már elérhetővé vált szélesebb munkavállalói körben is.

O@H: Milyen eredményekre számított a vállalat a bevezetéssel kapcsolatban?

THGY: A nemzetközi tapasztalatok ismeretében reális elvárás volt a vezetőség részéről, hogy a rugalmas foglalkoztatás biztosításával hosszú távon csökkenthető legyen az egy főre jutó foglalkoztatási költség, nagyobb földrajzi területről tudjunk munkavállalókat toborozni, illetve hogy munkáltatóként a cég vonzereje nőjön az álláskeresők körében.

open.png - 386.77 kBO@H: Milyen feltételei voltak a távmunka-programban való dolgozói részvételnek?

THGY: Természetesen nem minden munkakör alkalmas arra, hogy távmunkában lehessen végezni, illetve alkalmazkodnunk kell az ügyfelek igényeihez is, például adatbiztonsági okok miatt. Ahol azonban adott a lehetőség, a munkavállalók önállóan igényelhették a lehetőséget. Kezdetben a programban való részvétel jóváhagyása lassú és költséges folyamat volt, ám egy ekkora vállalat esetében elengedhetetlennek éreztük a körültekintő auditot. Mivel nálunk a távmunka egy konkrét auditált lakcímre korlátozódik, munkavédelmi szakembereink személyesen vizsgálták meg az alternatív munkavégzési helyszínt, és hagyták jóvá a távmunka programban való részvételt.

O@H: Hogyan fogadták a dolgozók ezt az – akkor még egyedülálló – lehetőséget?

THGY: A munkavállalói fogadtatás nagyon pozitív volt, elsősorban azért, mert a munka és magánélet összehangolását így könnyebben megoldhatónak találták. A területek vezetői számára a HR tréninget szervezett azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehet távolról is jól menedzselni egy csapatot, így biztosítva, hogy a változás zökkenőmentes legyen.

Rcz_Barbara.jpg - 80.26 kBO@H: Ekkora létszám esetében akár az audit vagy méginkább a távmunka napok igénylésének és jóváhagyásának adminisztrációja és a változások lekövetése óriási terhet ró a munkáltatóra. Hogyan biztosítjátok a zökkenőmentes működést?

Rácz Barbara: 2014 óta az intranet volt a távmunkával kapcsolatos adminisztráció platformja, ám ahogy bővült a programban résztvevők köre, úgy vált elengedhetetlenné egy speciálisan erre a célra fejlesztett alkalmazás létrehozása. Belső fejlesztéssel 2018-ban elindítottuk a TEWE (TEleWork Employment) névre keresztelt applikációt, ami felgyorsította a teljes adminisztrációt. A személyes auditot felváltotta egy online ellenőrzési folyamat, illetve minden igénylés és jóváhagyás – beleértve akár az eszközigénylést vagy a szerződésmódosítást is – egyetlen platformra került. Látható tehát, hogy a fejlesztés során a célunk egy felhasználóbarát alkalmazás kialakítása volt, ami egyetlen felületen kínál a távmunkával kapcsolatban felmerülő összes kérdésre megoldást. Ezzel egy időben pedig egy naprakész adatbázist nyújt a munkáltatónak, és az új GDPR előírásoknak megfelelően képes kezelni az adatokat. A folyamatok egyszerűsödésével hetvennégy százalékkal nőtt a távmunkások létszáma a TEWE bevezetése óta, ugyanakkor csökkent az adminisztrációval töltött munkaórák száma.

O@H: Összességében mekkora munkavállalói körben elérhető a távmunka?

RB: Jelenleg 1202 fő áll távmunkás státuszban, zömmel a budapesti és debreceni iroda dolgozói, ami természetes, hiszen a telephelyi létszámokkal arányos. A távmunkát igénybe vevők körülbelül huszonöt százaléka hetente egy távmunka napot igényel, de a legnépszerűbb a heti négy napos távmunkavégzés, amit a programban résztvevők több mint fele preferál.

open_2.png - 486.53 kBO@H: Az IT Services 2013 óta célként tűzte ki, hogy minél több kolléga számára legyen elérhető a távmunka lehetősége. Miért ennyire fontos ez a program a cégnek?

THGY: Hisszük, hogy a távmunka programmal mindenki jól jár. A munkáltató költséget takarít meg és szélesebb a számára elérhető munkavállalói bázis, amíg a munkavállaló élvezheti a rugalmasság adta lehetőségeket. Természetesen a munkáltató bármikor ellenőrizheti, hogy a programban való részvétel feltételeit betartja-e a munkavállaló, illetve bárki visszarendelhető irodai munkára, amennyiben teljesítménybeli problémák adódnak, vagy ha olyan projekten dolgozik az illető, ami szükségessé teszi a folyamatos személyes rendelkezésre állást. Belső felméréseink egyértelműen mutatják, hogy a távmunkásaink elégedettsége magasabb, mint az irodai környezetben dolgozóké. Valamint dolgozóink első helyen szerepeltették a home office lehetőségét az elérhető juttatások közül – ezért sem állhatunk le a program fejlesztésével.

O@H: A tavalyi év a költözés éve volt számotokra. Volt ennek bármilyen szerepe a távmunka programmal kapcsolatos változásokban?

THGY: Az új irodák kialakításának egyik fő szempontja volt, hogy a munkavégzési tér és a rugalmas foglalkoztatás egymást támogassa. A shared-desk megoldások lehetővé teszik a hatékonyabb térkihasználást, figyelembe véve az olyan élethelyzeteket, mint távmunka státusz, utazás, betegség vagy szabadság, illetve elérhetőek úgynevezett hot-desk állomások is a néhány órás munkavégzésre.

open_3.png - 421.42 kBO@H: A TEWE alkalmazás 2018-as fejlesztése óriási lépés volt a rugalmas foglalkoztatás hatékony működtetésének útján. A távmunka bevezetése óta eltelt hat év. Vannak még terveitek? Mi a következő lépés?

RB: A rugalmas foglalkoztatás a jövő, az IT Services Hungary – ahogy eddig is – ezután is igyekszik élen járni a fejlesztések terén a távmunka programmal kapcsolatban. Idei vállalásunk a „teljes távmunka” pilot verziójának elindítása. A tesztcsapat tagjai már teljes munkaidőben távmunkában dolgoznak. Amennyiben a tesztidőszak sikerrel zárul, a teljes távmunka lehetősége állandó jelleggel biztosítva lesz a munkavállalók számára.

Amit az IT Services Hungarynél látunk, az a nagyvállalati távmunka program profi bevezetése és fejlesztése. Persze nem minden cég számára áll rendelkezésre akkora apparátus, hogy a home office programot ilyen eszközökkel (ld. távmunka applikáció) támogassa, de a fentiekből mindenki számára levonhatók tanulságok. A legfontosabb ezek közül az, hogy a rugalmasság a jövő, a munkavállalók egyre inkább keresik a lehetőséget, tehát aki előbb ébred és indul el a rugalmasság útján, az óriási munkaerőpiaci előnyöket szerezhet. A másik tanulság, hogy még a profik sem rontanak ajtóstól a házba. A sikeres home office programhoz alapos tervezésre, megfontolt bevezetésre és folyamatos fejlesztésre van szükség a vállalat méretétől függetlenül.

 

Ossza meg velünk terveit, tegye fel kérdéseit! Várjuk megkeresését!

 www.officeathome.net

Címkék:
officeathome

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
OFFICE@HOME

Hatékony otthoni munkavégzés

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu