logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2019.12.04 - 6 éve
officeathome

Így neveld a családod!

Amikor végre eldöntjük, hogy mi is bevezetjük a home officet, örömmel dőlünk hátra, hogy minden gondunk (ld. dolgozói elköteleződési problémák, fluktuáció stb) megoldódik. Kiválogatjuk azokat a kollégákat, akik munkakörük alapján dolgozhatnak otthonról, és belevágunk. És várjuk, hogy megtörténjen a csoda.


Egyszer a tanítvány megkérdezte a mestert:

- Sokat kell még várni arra, hogy a dolgok jobbra forduljanak?
- Hát, ha várunk, akkor sokat! - felelte a mester.

/Kínai közmondás/


 

Aztán csoda helyett jöhet pár meglepetés.

 

Például azok, akiket munkakörük miatt kizárunk a programból, a korábbiakhoz képest rosszkedvűbbek, demotiváltabbak (pedig lehet, hogy kis odafigyeléssel náluk is ki lehetne találni, hogy hogyan tudnak home office-olni, de ez a téma külön bejegyzést érdemel). Akik meg dolgozhatnak otthonról, azok pedig olyan kihívásokkal találják szembe magukat, amikre egyáltalán nem számítottak.

 

Ja, hogy erről nem tudsz, kedves HR-es, vagy közvetlen vezető?

Persze, hogy nem fog hozzád senki bekopogni, és elsírni magát, hogy az egész napját szétcincálja a home office. Vagy hogy ötször annyit veszekszik a gyerekével amióta otthon dolgozik, mint korábban. Vagy hogy képtelen reggel rávenni magát a munkára, és tizenegy óráig ágyból nézi a sorozatokat, aztán meg egész nap fut a feladatai után, és éjszakába nyúlóan dolgozik, amitől másnap zombi üzemmódban lődörög az irodban. Miért is mondaná el? Még a végén gyorsan visszavonják a home office-t, legalábbis neki – azt meg minden nehézség ellenére senki nem szeretné.

De hogy segítsünk annak, aki otthoni munkanapokon eddig nem tapasztalt problémákkal kell, hogy szembenézzen? Tréningjeinken nem egyszer hangzik el a résztvevőktől, hogy nem ártana egy tréning a családtagjaiknak is. Persze nem azt mondjuk, hogy a cégek biztosítsanak családonként egy trénert vagy tanácsadót (pedig de jó is lenne), aki elmagyarázza az egyszeri home office-os férjének, hogy attól, hogy anya otthon van egész nap, délután ötre nem lesz háromfogásos vacsora és a ház sem fog ragyogni a tegnapi buli után. Mert anya akkor nem anya, hanem hasznos munkaerő, aki a havi zárással foglalkozott nyolc órában.

Máshol a lakótársak továbbképzése is hasznos lenne, hogy ők is lássák be: attól, hogy barátjuk látszólag a kisszoba sarkában ül, még nincs otthon, nem ihat meg egy korsó sört, mert minden látszat ellenére ő ott sincs – hanem az irodában van (legalábbis virtuálisan), és német kollégáival tárgyal éppen.

 

Time management és kommunikáció? Már ezerszer hallottuk...

Szóval nem tudunk mikulásként minden ablakon bekukucskálni (és GDPR szempontból furán is nézne ki ugye), de nagyon fontos, hogy mielőtt útjára engedjük home office-osainkat, készítsük fel őket arra, hogy milyen új kihívásokkal fognak találkozni. Lehet ez a saját családjukkal való megbirkózás, vagy egyéb esetben az egyedüllétükkel való megküzdés.

Értsük és értessük meg, hogy a korábban milliószor sulykolt time management módszerek home office-ban önmagukban sajnos értelmezhetetlenek, mert már nem csak a munkahelyi feladatainkat kell okosan kategorizálni és priorizálni, hanem a feladataink száma megtriplázódik és a helyzet bonyolódik azzal, hogy a munkánk és a magánéletünk egy színpadon és egy időben zajlik. Hogyan tudom felvenni a „éppen dolgozó apa vagyok” kalapot, és nem kevésbé lényeges módon, hogyan tudom este levenni azt, helyette pedig feltenni a „hazaértem, jófej apuka vagyok” sapit?

Az irodában olyan gond sincs, hogy nehezen menne a kommunikáció (erer tréninget kaptunk már asszetivitásból, tárgyalástechnikából, hatékony mítingelésből): csak magunkra csukjuk a megbeszélésen az ajtót, és már haladnak is a dolgok. De hogyan kommunikáljak hatékonyan a kollégáimmal, ha együtt élek ápolást igénylő édesapámmal, aki nagyothall, és teljes hangerőre csavarja a tegnapi focimeccset a tévében, miközben remote próbálok videokonferenciázni?

 

Mielőtt kiengedjük a szellemet a palackból

Nagyon fontos, hogy mielőtt kiengedjük a szellemet a palackból vértezzük fel  csapatunkat olyan eszközökkel, amelyek segítenek – mindenkinek a saját körülményeire szabottan – megküzdeni az otthoni munkahelyen rájuk váró új kihívásokkal.

Én viszonylag könnyű helyzetben voltam: három gyerekem már beleszületett abba a helyzetbe, hogy teljes munkaidőben itthonról dolgoztam. Leválasztottunk egy aprócska irodát, aminek az ajtaját magamra tudom csukni. A gyerekek pedig pici koruktól kezdve tudták, hogy ha anya ajtaja csukva, akkor oda tilos a bemenet - maximum, ha vér folyik.  

Persze már hallom kedves olvasóm hangját, hogy így könnyű, van külön iroda, de heti egy nap home office miatt nem kell ekkora fakszni. Pedig ha jobban utánaszámolunk, a heti egy nap otthoni munka, az a munkavégzés 20%-a, a heti két nap, az már 40%. Az rengeteg idő ahhoz, hogy idegesen, családi feszültésgek kereszttüzében kelljen kreatívan és hatékonyan végeznünk a feladatainkkal. 

Azok sincsenek jobb helyzetben, akik egyedül élnek: nekik meg a szigorú munkarendtartással lehetnek gondjaik: nem dübörög a fejükben a vészharang, hogy ha négy órára nem végzek a feladataimmal, hazatódul a család, és akkor muszáj legóznom a gyerekkel vagy vacsorát készítenem. Nekik a látszólag korlátlanul rendelkezésre álló idő az ellenségük. Mert ha nem vigyáznak, azon veszik észre magukat, hogy már tizennégy órája dolgoznak, és még a munka felénél sem tartanak.

Abba sem árt belegondolni, hogy bár otthon senki nem néz csúnyán, ha egy órát telefonálgatok napközben magánügyben (az irodában azért ezt nem annyira tesszük meg), viszont ilyenkor a munkaidőnk sem ér véget délután ötkor.

 

Miről beszéljünk? 

 Ezeken az „érzékenyítő” beszélgetéseken ezer jobbnál jobb kérdés kerül elő - mind az életből vett példák:

  • Miért menjek haza egy csütörtöki buliból éjfélkor, ha maradhatnék hajnalig is (holnap úgyis home office-ból dolgozom, tizenegyig alhatok)? Jól hangzik, csak míg te pénteken alszol, aközben az egész csapat délig várja, hogy a reggel neked elküldött e-mailre válaszolj.
  • Bárhonnan dolgozhatok? Akár egy kávézóból is? Vonzó alternatíva, csak az a kérdés, hogy mennyire vagy ott hatékony? E-maileket esetleg meg tudsz válaszolni, de biztos, hogy az éves büdzsét össze tudod rakni, ha melletted happy hour-t ünnepel egy baráti társaság?
  • Hogyan védjem ki a délután kettőkor becsöngető anyós „támadását”, aki átugrik egy kávéra, mondván, hogy „te úgyis itthon vagy, ráérsz egy órácskát diskurálni”?

Ezekről kell bizony beszélni azért, hogy kollégáink már az első home office naptól magabiztosan nézzenek szembe az újfajta kihívásokkal. Az ő saját személyes kihívásaikkal – mert mindenkinek a saját élethelyzetére kell felkészültnek lennie ebben a teljesen új munkastílusban. Sajnos enélkül könnyen kialakul egy rossz home office gyakorlat, amit nagyon nehéz menet közben észrevenni, megoldani meg még nehezebb.   

Persze szívesen tréningelünk családtagokat is, de azért ezt érdemes megelőzni :-) 

Címkék:
officeathome

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
2025-06-27 22:06:40
Belülről nem megy? Mit tud az Interim HR, amit más nem?
OFFICE@HOME

Hatékony otthoni munkavégzés

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin képzés felmondás scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu